Page 30 - Kalemyar
P. 30

Ver�ler�n Toplanması ve Çözümlenmes�

                             Bu  araştırmada,  l�selerde  oluşturulan  okul   Tablo  2  �ncelend�ğ�nde  l�se  öğretmenler�n�n
                      kültürünü bel�rlemek amacıyla ver�ler�n toplanmasında  algılarına   göre   okullarında   oluşturulan   okul
                      anket tekn�ğ� kullanılmıştır. Anket soruları uygulanan  kültürler�nde  c�ns�yet,  görev  yaptığı  okul  türü  ve
                      gruba  uygun  d�l  ve  anlam  yapısındadır.  Çalışmada  eğ�t�m  düzey�  değ�şkenler�nde  anlamlı  b�r  farklılık
                      kullanılan  ver�  toplama  aracındak�  anket  taslağı  göstermed�ğ�  anlaşılmaktadır  (P<0,05).    Y�ne
                      araştırmacı  tarafından  l�teratür  taraması  yapılarak  araştırmaya katılan öğretmenler�n c�ns�yet değ�şken�ne
                      Google forms �le oluşturulmuştur (Kantek ve d�ğerler�  göre ortalamalarının (kadın x ̄ =39,190, erkek x ̄ =40,142)
                      2010,  Terz�  2005).  Anket  taslağındak�  sorular  2  b�rb�r�ne yakın olduğu ve ankettek� sorulara çoğunlukla
                      bölümden  oluşmaktadır.  B�r�nc�  bölüm  k�ş�sel  katıldığı  söyleneb�l�r.  N�tel�kl�  l�selerde  görev
                      b�lg�ler�n  elde  ed�lmes�  amacıyla,  �k�nc�  bölüm  �se  yapan  öğretmenler  sorulara  çoğunlukla  katılırken
                      öğretmen�n  görev  yaptığı  okuldak�  okul  kültürünü  (x ̄ =41,583)  Anadolu,  Meslek  ve  Tekn�k  l�selerde
                      araştırmak  amacıyla  hazırlanmıştır.  L�selerde  görev  görev  yapan  öğretmenler�n  ortalamaları  (x ̄ =37,812)
                      yapan öğretmenler�n okul kültürüne �l�şk�n görüşler�n�  sorulara  bazen  katıldıklarını  göstermekted�r.  Eğ�t�m
                      bel�rlemek  amacıyla  hazırlanan  sorulara  1-H�çb�r  düzey�  ortalamalarına  bakıldığında  l�sans  mezunu
                      zaman 2-Nad�ren 3-Bazen 4-Çoğunlukla 5-Her zaman  öğretmenler�n  okullarındak�  okul  kültürüne  �l�şk�n
                      puanları ver�lm�şt�r. Puanların yorumlanmasında SPSS  görüşlere  (x ̄ =37,705)  bazen  katılırken;  l�sansüstü
                      programında ar�tmet�k ortalama, standart sapma, t test�  öğretmenler (x ̄ =42,090) çoğunlukla katılmaktadır.
                      ve ANOVA test� değerler� hesaplanmıştır.
                                                                           Tablo 3. L�selerde görev yapan öğretmenler�n
                                      Bulgular Ve Yorumlar          okul  kültürü  algılarının  kıdem  değ�şken�ne  �l�şk�n
                                                                    ANOVA test� sonucu
                             Araştırmadan  elde  ed�len  bulgular,  l�selerde
                      oluşturulan  okul  kültürünün  öğretmenler�n  çalıştığı   Değ�ş-  Kate-  n  x ̄  SS  F  p
                      lise türü, cinsiyet ve eğitim düzeyi değişkenlerine göre   ken  gor�
                      farklılaşıp farklılaşmadığı t test� �le öğretmenlerin kıdem   0-5 yıl  1  38,000  1,368  ,276
                      değişkenine  göre  farklılaşıp  farklılaşmadığı  ANOVA   6-10 yıl  12  36,916  6,694
                      testinden elde edilen bilgilere göre değerlend�r�lm�şt�r.
                                                                     Kıdem  11-15 yıl  6  40,333  4,546
                             Tablo 2. L�selerde görev yapan öğretmenler�n   16-25 yıl  6  41,166  4,956
                      okul  kültürü  algılarının  c�ns�yet,  okul  türü,  eğ�t�m   26 yıl ve
                      düzey�  değ�şkenler�ne  göre  farklılaşmasına  �l�şk�n  T   üzer�  3  44,666  5,033
                      test� sonuçları

                       Değ�şken  Kategor�  n   x ̄  SS   t    p            Tablo  3’te  görüldüğü  üzere  ankete  katılan
                      C�ns�yet  Kadın    21   39,190  5,912  -,361  ,721
                                                                    öğretmenler�n  okullarında  oluşturulan  okul  kültürüne
                             Erkek        7   40,142  6,440
                                                                    �l�şk�n  görüşler�  kıdeme  göre  anlamlı  b�r  şek�lde
                      Okul Türü  N�tel�kl� L�se  12  41,583  5,567  1,722  ,097
                                                                    değ�şmemekted�r  (P<0,05).  Ar�tmet�k  ortalamasına
                             Anadolu, Meslek�   16  37,812  5,856
                             ve Tekn�k L�se                         bakıldığında �se 0-5 yıl (x ̄ =38) ve 6-10 yıl (x ̄ =36,916)
                      Eğ�t�m   L�sans                               arasında  çalışan  öğretmenler  anket  sorularına  bazen
                      Düzey�             17   37,705  6,410  -2,012  ,055  katılırken 11-15 yıl (x ̄ =40,333), 16-25 yıl (x ̄ =41,166)
                             L�sansüstü  11   42,090  4,085         ve  26  yıl  ve  üzer�  (x ̄ =44,666)  çalışanlar  genell�kle
                                                                    katılmaktadırlar.





                   30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35