Page 30 - Kalemyar
P. 30
Ver�ler�n Toplanması ve Çözümlenmes�
Bu araştırmada, l�selerde oluşturulan okul Tablo 2 �ncelend�ğ�nde l�se öğretmenler�n�n
kültürünü bel�rlemek amacıyla ver�ler�n toplanmasında algılarına göre okullarında oluşturulan okul
anket tekn�ğ� kullanılmıştır. Anket soruları uygulanan kültürler�nde c�ns�yet, görev yaptığı okul türü ve
gruba uygun d�l ve anlam yapısındadır. Çalışmada eğ�t�m düzey� değ�şkenler�nde anlamlı b�r farklılık
kullanılan ver� toplama aracındak� anket taslağı göstermed�ğ� anlaşılmaktadır (P<0,05). Y�ne
araştırmacı tarafından l�teratür taraması yapılarak araştırmaya katılan öğretmenler�n c�ns�yet değ�şken�ne
Google forms �le oluşturulmuştur (Kantek ve d�ğerler� göre ortalamalarının (kadın x ̄ =39,190, erkek x ̄ =40,142)
2010, Terz� 2005). Anket taslağındak� sorular 2 b�rb�r�ne yakın olduğu ve ankettek� sorulara çoğunlukla
bölümden oluşmaktadır. B�r�nc� bölüm k�ş�sel katıldığı söyleneb�l�r. N�tel�kl� l�selerde görev
b�lg�ler�n elde ed�lmes� amacıyla, �k�nc� bölüm �se yapan öğretmenler sorulara çoğunlukla katılırken
öğretmen�n görev yaptığı okuldak� okul kültürünü (x ̄ =41,583) Anadolu, Meslek ve Tekn�k l�selerde
araştırmak amacıyla hazırlanmıştır. L�selerde görev görev yapan öğretmenler�n ortalamaları (x ̄ =37,812)
yapan öğretmenler�n okul kültürüne �l�şk�n görüşler�n� sorulara bazen katıldıklarını göstermekted�r. Eğ�t�m
bel�rlemek amacıyla hazırlanan sorulara 1-H�çb�r düzey� ortalamalarına bakıldığında l�sans mezunu
zaman 2-Nad�ren 3-Bazen 4-Çoğunlukla 5-Her zaman öğretmenler�n okullarındak� okul kültürüne �l�şk�n
puanları ver�lm�şt�r. Puanların yorumlanmasında SPSS görüşlere (x ̄ =37,705) bazen katılırken; l�sansüstü
programında ar�tmet�k ortalama, standart sapma, t test� öğretmenler (x ̄ =42,090) çoğunlukla katılmaktadır.
ve ANOVA test� değerler� hesaplanmıştır.
Tablo 3. L�selerde görev yapan öğretmenler�n
Bulgular Ve Yorumlar okul kültürü algılarının kıdem değ�şken�ne �l�şk�n
ANOVA test� sonucu
Araştırmadan elde ed�len bulgular, l�selerde
oluşturulan okul kültürünün öğretmenler�n çalıştığı Değ�ş- Kate- n x ̄ SS F p
lise türü, cinsiyet ve eğitim düzeyi değişkenlerine göre ken gor�
farklılaşıp farklılaşmadığı t test� �le öğretmenlerin kıdem 0-5 yıl 1 38,000 1,368 ,276
değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ANOVA 6-10 yıl 12 36,916 6,694
testinden elde edilen bilgilere göre değerlend�r�lm�şt�r.
Kıdem 11-15 yıl 6 40,333 4,546
Tablo 2. L�selerde görev yapan öğretmenler�n 16-25 yıl 6 41,166 4,956
okul kültürü algılarının c�ns�yet, okul türü, eğ�t�m 26 yıl ve
düzey� değ�şkenler�ne göre farklılaşmasına �l�şk�n T üzer� 3 44,666 5,033
test� sonuçları
Değ�şken Kategor� n x ̄ SS t p Tablo 3’te görüldüğü üzere ankete katılan
C�ns�yet Kadın 21 39,190 5,912 -,361 ,721
öğretmenler�n okullarında oluşturulan okul kültürüne
Erkek 7 40,142 6,440
�l�şk�n görüşler� kıdeme göre anlamlı b�r şek�lde
Okul Türü N�tel�kl� L�se 12 41,583 5,567 1,722 ,097
değ�şmemekted�r (P<0,05). Ar�tmet�k ortalamasına
Anadolu, Meslek� 16 37,812 5,856
ve Tekn�k L�se bakıldığında �se 0-5 yıl (x ̄ =38) ve 6-10 yıl (x ̄ =36,916)
Eğ�t�m L�sans arasında çalışan öğretmenler anket sorularına bazen
Düzey� 17 37,705 6,410 -2,012 ,055 katılırken 11-15 yıl (x ̄ =40,333), 16-25 yıl (x ̄ =41,166)
L�sansüstü 11 42,090 4,085 ve 26 yıl ve üzer� (x ̄ =44,666) çalışanlar genell�kle
katılmaktadırlar.
30