Page 28 - Kalemyar
P. 28

Selen SOYLU


                                                                    becer�lerle  hayata  hazırlamaktır.  (Güçlü,  2014:75).
                                                                    Okul  yönet�c�s�  okul  kültürünü  kast�  ya  da  farkında
                      LİSELERDE GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN OKUL
                                                                    olmadan  yönetmektedir.  Yöneticinin  okul  kültürünün
                      KÜLTÜRÜNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ   �dares�ndek� �lk d�kkat etmes� gereken öges�, güçlü b�r
                                                                    okul kültürü oluşturmaktır. Güçlü okul kültürü, yönet�c�
                                                                    ve öğretmenler�n müşterek değer, norm ve varsayımlar
                                          G�r�ş                     etrafında  b�rleşmeler�  �le  ortaya  çıkmaktadır  (Çelik

                             Kültür, b�r �nsan b�rl�ğ�n�n, b�r m�llet�n ya da   2002;  Akt.  Yavuz  ve  Yılmaz,  2012:76).  Yönet�c�,
                      b�r ulusun düşünce ve değer b�rl�ğ�n� meydana get�ren   öğretmen ve öğrenciler okulun kurum kültürüne adapte
                      f�k�r,  sanat,  tekn�k,  felsef�  tüm  üret�m  ve  varlıkları   olduklarında  b�lg�  toplumunun  kültürüne  de  adapte
                      olarak  görüleb�l�r  (Güçlü,  2014:3).  Başka  b�r  dey�şle   olab�l�rler. B�rey ana mez�yetler� ve �nançları yaşadıkları
                      kültür,  b�r  okulda  yaşama  geç�r�lm�ş  b�l�nçl�  ya  da   toplumun kültüründen ed�n�r (Ada ve Ayık, 2008:27).
                      b�l�nçs�z ya da b�r şek�lde uygulanan b�r d�z� varsayım,   Böylel�kle  okul  b�rey�  yaşadığı  topluma  hazırlar.

                      �nanç ve erdemler bütünüdür. Kültür okulun davranışsal   B�l�nd�ğ�  g�b�  eğ�t�m�n  en  öneml�  hedefler�nden  b�r�
                      düzenlemelerine  önemli  katkıda  bulunur  (Balcı,   de  yaşadığı  toplumla  eşdeğer  yargılara  sah�p,  onunla
                      2002; Akt. Arslan,  Satıcı  ve  Kuru,  2007:372). Yavuz   barışık ve mutlu b�reyler yet�şt�rmekt�r. İdeal okul, hem
                      ve  Yılmaz’a  (2012:76)  göre  ortak  b�r  gaye  güderek   öğretmenlerin kaliteli eğitim ve öğretime adanmışlığı
                      b�r  arada  bulunan  �nsanlar,  kend�ler�ne  has  kültürü   ile hem de, sağlıklı b�r okul ortamı ve güçlü okul kültürü
                      oluşturur.  Kurumlar  açısından  olumlu  b�r  kültürün   �le yaratılab�l�r (Çubukçu ve Girmen, 2006; Akt. Ada
                      kurum �ç�nde yerleşm�ş ve üyelerce sah�plen�lm�ş olması   ve Ayık, 2008:27).
                      �stenen b�r durumdur (Alemdar ve Köker, 2013:232).   N�hayet�nde, okul kültürü en temel dey�m�yle
                      Okul  durumunda  düşünüldüğünde,  kültür  ile  ilişkili   okuldak�  b�reyler�  b�r  araya  get�ren  �dealler,  değerler,
                      kavramların  detaylı  şekilde  tetk�k  etmek  daha  poz�t�f   varsayımlar,  �nanışlar  ve  tutumların  sentez�d�r.  Bu
                      ve  öğrenme  odaklı  b�r  okul  kültürünün  oluşturulması   standartlar  okuldak�  �nsanların  deney�mler�n�  etk�l�
                      sürec�ne katkıda bulunab�l�r (Güçlü, 2014:99).  Okulun   b�r  şek�lde  oluşturur  ve  güçlü  b�r  okul  müdürlüğü
                      geçm�ş�  ve  gelenekler�,  okul  personel�n�n  tecrübeler�   önderliğinde ortak b�r v�zyon hal�ne gel�r (Ada ve Ayık,
                      ve  b�rb�rler�yle  olan  etk�leş�mler�  zamanla  okula  has   2008:28). Alemdar ve Köker’e (2013:232) göre okulun
                      b�r  kültürü  meydana  get�rmekted�r  (Balcı,  2002; Akt.   kültürünün  okulun  paydaşları  durumunda  oluştuğunu
                      Yavuz  ve  Yılmaz,  2012:77).  Kültürel  unsurlar,  b�r   ve bu sebepten dolayı b�r alt kültür olarak öğrenc�ler�n
                      okuldan  ne  beklend�ğ�n�n  b�l�nmes�  açısından  önemli   eğ�t�m  gördükler�  okullara  yönelik  düşünceler�n�n
                      sayılır.  Eğ�t�m  yönet�m�  bakımından  öneml�  nokta  da   etk�l�  olduğunu  söylemek  mümkündür.  Okul  kültürü,
                      burasıdır (Güçlü, 2014:75).                   öğrencinin  akademik  başarısında  önemli  bir  etken

                             Eğ�t�m  kurumları,  d�ğer  örgütlerden  farklı   olduğu g�b� onun sosyalleşmes�nde, demokrat�k düşünce
                      olarak doğrudan �nsana h�zmet ver�rler. Bu kurumlardak�   ve  tutumlar  ed�nmes�nde  ve  okulun  ver�ml�l�ğ�n�n
                      eylemler,  kurumdak�  d�ğer  b�reyler  arasında  yoğun   artmasında  da  etk�l�  olmaktadır.  Okul  kültürünün
                      etk�leş�m ve �let�ş�me dayanır ve kurum kültürü böyle   b�ç�mlenmes�nde,  ders  �ç�  faal�yetler�n  yanında,  ders
                      bir ortamda meydana gel�r (Erdem ve İşbaşı, 2001; Akt.   dışı  faal�yetler  de  öneml�  katkıda  bulunmaktadır.
                      Ada  ve  Ayık,  2008:27).  Örgütünü  �lerletmek  �steyen   Örnek olarak toplantılar, sport�f müsabakalar, şenl�kler,
                      b�r  yönet�c�  örgütün  kültürel  unsurlarını  çözümleme   mezun�yet törenler�, okul şarkıları g�b� okulun kend�ne
                      becer�s�ne  sah�p  olmalıdır.  B�r  eğ�t�m  yönet�c�s�  �ç�n   mahsus  faal�yetler�  okul  kültürünün  b�leşenler�d�r
                      esas hedef, öğrenc�ler�n öğrenmes� ve onların �stend�k   (Tezcan, 1994; Köse, 2003; Akt. Ada ve Ayık, 2008:28).





                   28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33