Page 28 - Kalemyar
P. 28
Selen SOYLU
becer�lerle hayata hazırlamaktır. (Güçlü, 2014:75).
Okul yönet�c�s� okul kültürünü kast� ya da farkında
LİSELERDE GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN OKUL
olmadan yönetmektedir. Yöneticinin okul kültürünün
KÜLTÜRÜNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ �dares�ndek� �lk d�kkat etmes� gereken öges�, güçlü b�r
okul kültürü oluşturmaktır. Güçlü okul kültürü, yönet�c�
ve öğretmenler�n müşterek değer, norm ve varsayımlar
G�r�ş etrafında b�rleşmeler� �le ortaya çıkmaktadır (Çelik
Kültür, b�r �nsan b�rl�ğ�n�n, b�r m�llet�n ya da 2002; Akt. Yavuz ve Yılmaz, 2012:76). Yönet�c�,
b�r ulusun düşünce ve değer b�rl�ğ�n� meydana get�ren öğretmen ve öğrenciler okulun kurum kültürüne adapte
f�k�r, sanat, tekn�k, felsef� tüm üret�m ve varlıkları olduklarında b�lg� toplumunun kültürüne de adapte
olarak görüleb�l�r (Güçlü, 2014:3). Başka b�r dey�şle olab�l�rler. B�rey ana mez�yetler� ve �nançları yaşadıkları
kültür, b�r okulda yaşama geç�r�lm�ş b�l�nçl� ya da toplumun kültüründen ed�n�r (Ada ve Ayık, 2008:27).
b�l�nçs�z ya da b�r şek�lde uygulanan b�r d�z� varsayım, Böylel�kle okul b�rey� yaşadığı topluma hazırlar.
�nanç ve erdemler bütünüdür. Kültür okulun davranışsal B�l�nd�ğ� g�b� eğ�t�m�n en öneml� hedefler�nden b�r�
düzenlemelerine önemli katkıda bulunur (Balcı, de yaşadığı toplumla eşdeğer yargılara sah�p, onunla
2002; Akt. Arslan, Satıcı ve Kuru, 2007:372). Yavuz barışık ve mutlu b�reyler yet�şt�rmekt�r. İdeal okul, hem
ve Yılmaz’a (2012:76) göre ortak b�r gaye güderek öğretmenlerin kaliteli eğitim ve öğretime adanmışlığı
b�r arada bulunan �nsanlar, kend�ler�ne has kültürü ile hem de, sağlıklı b�r okul ortamı ve güçlü okul kültürü
oluşturur. Kurumlar açısından olumlu b�r kültürün �le yaratılab�l�r (Çubukçu ve Girmen, 2006; Akt. Ada
kurum �ç�nde yerleşm�ş ve üyelerce sah�plen�lm�ş olması ve Ayık, 2008:27).
�stenen b�r durumdur (Alemdar ve Köker, 2013:232). N�hayet�nde, okul kültürü en temel dey�m�yle
Okul durumunda düşünüldüğünde, kültür ile ilişkili okuldak� b�reyler� b�r araya get�ren �dealler, değerler,
kavramların detaylı şekilde tetk�k etmek daha poz�t�f varsayımlar, �nanışlar ve tutumların sentez�d�r. Bu
ve öğrenme odaklı b�r okul kültürünün oluşturulması standartlar okuldak� �nsanların deney�mler�n� etk�l�
sürec�ne katkıda bulunab�l�r (Güçlü, 2014:99). Okulun b�r şek�lde oluşturur ve güçlü b�r okul müdürlüğü
geçm�ş� ve gelenekler�, okul personel�n�n tecrübeler� önderliğinde ortak b�r v�zyon hal�ne gel�r (Ada ve Ayık,
ve b�rb�rler�yle olan etk�leş�mler� zamanla okula has 2008:28). Alemdar ve Köker’e (2013:232) göre okulun
b�r kültürü meydana get�rmekted�r (Balcı, 2002; Akt. kültürünün okulun paydaşları durumunda oluştuğunu
Yavuz ve Yılmaz, 2012:77). Kültürel unsurlar, b�r ve bu sebepten dolayı b�r alt kültür olarak öğrenc�ler�n
okuldan ne beklend�ğ�n�n b�l�nmes� açısından önemli eğ�t�m gördükler� okullara yönelik düşünceler�n�n
sayılır. Eğ�t�m yönet�m� bakımından öneml� nokta da etk�l� olduğunu söylemek mümkündür. Okul kültürü,
burasıdır (Güçlü, 2014:75). öğrencinin akademik başarısında önemli bir etken
Eğ�t�m kurumları, d�ğer örgütlerden farklı olduğu g�b� onun sosyalleşmes�nde, demokrat�k düşünce
olarak doğrudan �nsana h�zmet ver�rler. Bu kurumlardak� ve tutumlar ed�nmes�nde ve okulun ver�ml�l�ğ�n�n
eylemler, kurumdak� d�ğer b�reyler arasında yoğun artmasında da etk�l� olmaktadır. Okul kültürünün
etk�leş�m ve �let�ş�me dayanır ve kurum kültürü böyle b�ç�mlenmes�nde, ders �ç� faal�yetler�n yanında, ders
bir ortamda meydana gel�r (Erdem ve İşbaşı, 2001; Akt. dışı faal�yetler de öneml� katkıda bulunmaktadır.
Ada ve Ayık, 2008:27). Örgütünü �lerletmek �steyen Örnek olarak toplantılar, sport�f müsabakalar, şenl�kler,
b�r yönet�c� örgütün kültürel unsurlarını çözümleme mezun�yet törenler�, okul şarkıları g�b� okulun kend�ne
becer�s�ne sah�p olmalıdır. B�r eğ�t�m yönet�c�s� �ç�n mahsus faal�yetler� okul kültürünün b�leşenler�d�r
esas hedef, öğrenc�ler�n öğrenmes� ve onların �stend�k (Tezcan, 1994; Köse, 2003; Akt. Ada ve Ayık, 2008:28).
28