Page 35 - Kalemyar
P. 35

ardılları  insan  mutluluğunun  erdemli  bir   olmak  ve  ekonomik  çıkarlar  için  üre�liyor,

                      yaşamla  mümkün  olabileceğini,  gösterişten   birik�riliyor  ve  kullanılıyor.  Bu  ahlaktan  ve
                      uzak,  bencil  isteklerinden  sıyrılmış,  özgür   insanilikten  uzak  bilgi,  zamanla  her  şeyi

                      iradeye  dayalı  bir  yaşam  tavsiyesinde      suis�mal  ediyor.  Bu  suis�maller  zincirinin

                      bulunmuşlardır.  F.  Bacon  ile  erdemli  hayat   dayandığı   temel   paradigmalar;   insanı
                      felsefesinde  bir  kırılma  yaşandı.  Bilgi,  güç   bencil, haz merkezli, başarı ve kontrol etme
                      ve kontrol etme amacına evirildi. Ona göre     çabası  içinde  olan  hırslı  bir  kişiliğe  eviriyor.

                      bilgi,  egemen  olmak�.  Sonrasında  modern    Bunun sonucu olarak hem bireyleri hem de
                      psikolojinin  temellerini  atan  Descartes’e  ilk   toplumları etkileyen depresyon, stres, ö�e,

                      defa beden ve ruhu ayırarak, ikisinin birbirini   saldırganlık,  alkolizm,  kumar,  şiddet,  cinsel

                      etkilediğini söylemiş�r. Bu ayırım ile birlikte   sapkınlık ve benzeri travma�k durumlar baş

                      beden  ve  ruh  birbirinden  ayrılmış,  zamanla   gösteriyor.****
                      ruh  hepten  yatsınmış  ve  modern  psikoloji
                      tara�ndan görmezden gelimeye başlanmış�r.             Ziya  Hoca’nın  yazısının  bütünlüğüne


                      Sonrasında  A.  Comte  pozi�f  bilimin         bakıldığında;  baştan  sona,  insanileşmeden

                      temelini  atarak  gözlenemeyen  şeylerin       uzaklaşan bir eği�m sistemi ve dünya düzeni

                      değerlendirilemeyeceğini        belirtmiş�r.   eleş�risi  olarak  tanımlanabilir.  Tekdüze,


                      Zamanla psikoloji( ruh bilimi) kendi adındaki   araçsallaşan,  vicdandan  arındırılan  ve
                      kavramı (ruh) yadsır hale gelmiş ve metafizik   insanilikten  uzak  bilgi  ve  bilimin  insanlığa

                      özelliğinden dolayı ruhu görmezden gelmeye     ne tür kötülükler edebileceğini Nagazaki ve


                      başlamış�r.  İnsanı  tanımlama  ve  anlama     Hiroşima’da gördük ve halen dünyanın birçok
                      gibi iddialı bir amaca sahip modern psikoloji   yerinde görmekteyiz. Çare olarak bir reçete

                      ar�k bunu yaparken ilahi, aşkın, ba�ni (içsel   belirtmek gerekirse; Ziya Hoca’nın da belir�ği




                      ve  ruhsal)  durumlara  a��a  bulunmadan       gibi  tekrar  insanileşmiş  bir  bilimsel  bilgiye

                      yapmaya çalışıyor.                             geçiş  önerilebilir.  Yani,  bizi  “Beşerilikten
                                                                     İnsanlaşmaya” evirecek bir eği�m sistemine

                             Modern       dünyada,      ontolojik    geçiş yapmak gerekir.
                      bağlamından  koparılmış  insan  daha  da
                      parçalanmış  ve  anlaşılmaz  hale  gelmiş�r.   *Ziya Selçuk

                      İnsanlığa ait ortak bir miras olan binlerce yıllık   ** Kemal Sayar
                      çalışma  ve  ha�za  bilimsel  olmak  adına  yok

                      sayılmış�r. Elde kalan ise devasa bilgi yığınına    *** Ahmet Turgut


                      rağmen  sadece  araş�rmanın  nesnesi  olan     ****Mücahit Gültekin
                      kendisine  yabancılaşmış  insan.  Bugün  bilgi
                      hakika� keşfetmek için değil, evrenin sahibi





                                                                                                            35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40