Page 35 - Kalemyar
P. 35
ardılları insan mutluluğunun erdemli bir olmak ve ekonomik çıkarlar için üre�liyor,
yaşamla mümkün olabileceğini, gösterişten birik�riliyor ve kullanılıyor. Bu ahlaktan ve
uzak, bencil isteklerinden sıyrılmış, özgür insanilikten uzak bilgi, zamanla her şeyi
iradeye dayalı bir yaşam tavsiyesinde suis�mal ediyor. Bu suis�maller zincirinin
bulunmuşlardır. F. Bacon ile erdemli hayat dayandığı temel paradigmalar; insanı
felsefesinde bir kırılma yaşandı. Bilgi, güç bencil, haz merkezli, başarı ve kontrol etme
ve kontrol etme amacına evirildi. Ona göre çabası içinde olan hırslı bir kişiliğe eviriyor.
bilgi, egemen olmak�. Sonrasında modern Bunun sonucu olarak hem bireyleri hem de
psikolojinin temellerini atan Descartes’e ilk toplumları etkileyen depresyon, stres, ö�e,
defa beden ve ruhu ayırarak, ikisinin birbirini saldırganlık, alkolizm, kumar, şiddet, cinsel
etkilediğini söylemiş�r. Bu ayırım ile birlikte sapkınlık ve benzeri travma�k durumlar baş
beden ve ruh birbirinden ayrılmış, zamanla gösteriyor.****
ruh hepten yatsınmış ve modern psikoloji
tara�ndan görmezden gelimeye başlanmış�r. Ziya Hoca’nın yazısının bütünlüğüne
Sonrasında A. Comte pozi�f bilimin bakıldığında; baştan sona, insanileşmeden
temelini atarak gözlenemeyen şeylerin uzaklaşan bir eği�m sistemi ve dünya düzeni
değerlendirilemeyeceğini belirtmiş�r. eleş�risi olarak tanımlanabilir. Tekdüze,
Zamanla psikoloji( ruh bilimi) kendi adındaki araçsallaşan, vicdandan arındırılan ve
kavramı (ruh) yadsır hale gelmiş ve metafizik insanilikten uzak bilgi ve bilimin insanlığa
özelliğinden dolayı ruhu görmezden gelmeye ne tür kötülükler edebileceğini Nagazaki ve
başlamış�r. İnsanı tanımlama ve anlama Hiroşima’da gördük ve halen dünyanın birçok
gibi iddialı bir amaca sahip modern psikoloji yerinde görmekteyiz. Çare olarak bir reçete
ar�k bunu yaparken ilahi, aşkın, ba�ni (içsel belirtmek gerekirse; Ziya Hoca’nın da belir�ği
ve ruhsal) durumlara a��a bulunmadan gibi tekrar insanileşmiş bir bilimsel bilgiye
yapmaya çalışıyor. geçiş önerilebilir. Yani, bizi “Beşerilikten
İnsanlaşmaya” evirecek bir eği�m sistemine
Modern dünyada, ontolojik geçiş yapmak gerekir.
bağlamından koparılmış insan daha da
parçalanmış ve anlaşılmaz hale gelmiş�r. *Ziya Selçuk
İnsanlığa ait ortak bir miras olan binlerce yıllık ** Kemal Sayar
çalışma ve ha�za bilimsel olmak adına yok
sayılmış�r. Elde kalan ise devasa bilgi yığınına *** Ahmet Turgut
rağmen sadece araş�rmanın nesnesi olan ****Mücahit Gültekin
kendisine yabancılaşmış insan. Bugün bilgi
hakika� keşfetmek için değil, evrenin sahibi
35