Page 29 - Kalemyar
P. 29

Son olarak, her okulun güçlü ya da zayıf b�r  paylaşılan  Google  forms  anket  l�nk�nden  sonra
                      kültürü vardır. İletişimin yeterl� olmadığı makul değer,  değerlend�rmeye  29  anket  alınmıştır.  Araştırmaya
                      �nanç  ve  tutumların  paylaşılmadığı  zayıf  b�r  okul  katılan  öğretmenlere  a�t  k�ş�sel  b�lg�lere  a�t  özell�kler
                      kültüründe öğrenmenin gerçekleşmesi de zorlaşacaktır.  tablo 1’de ver�lm�şt�r.
                      Bu  sebeple  okulda  öğrenc�n�n  �stenen  amaçlar
                      doğrultusunda  gel�şmes�n�  sağlamak  �ç�n  olması   Tablo  1.  Örneklem  Grubuna  İl�şk�n  K�ş�sel
                      gereken değerler, normlar ve �nançlardan oluşan güçlü   B�lg�ler
                      b�r okul kültürü gerekl�d�r (Terz�, 2000; Akt. Yavuz ve   Değ�şken  Düzey     n       %
                      Yılmaz, 2012:77).  Doğal olarak güçlü kültürler, temel      Kadın            22      75,9
                      değerler�n paylaşıldığı kültürler olarak n�telen�rse zayıf   Erkek            7      24,1
                      kültürler de bunun tam ters� b�r durum söz konusudur.   C�ns�yet
                      Zayıf kültürler paydaşlarca ana değerler�n tam olarak       0-5 yıl           1      3,14
                      paylaşılmadığı  kültürler  olarak  görüleb�l�r  (Arslan,    6-10 yıl         12      41,4
                      Satıcı ve Kuru, 2007:373).                                  11-15 yıl         6      20,7
                                                                     Meslek� Kıdem  16-25 yıl       7      24,1
                                         Amaç                                     26 ve üzer� yıl   3      10,3
                                                                                  L�sans           18      62,1
                             Bu  araştırmada  l�se  okullarında  görev  yapan     L�sansüstü       11      37,9
                      öğretmenler�n çeş�tl� değ�şkenlere göre okul kültürüne
                      �l�şk�n   görüşler�n�n   bel�rlenmes�   hedeflenm�şt�r.     Eğ�t�m Düzey�

                      Araştırmada bu amaca h�zmet etmes� amacıyla aşağıda         N�tel�kl� L�se   12      41,4
                      ver�len problemlere cevap aranmıştır.                       Anadolu, Mes-    17      58,6
                                                                     Görev  Yaptığı-
                      Problem:                                       nız Okul Türü  lek� ve Tekn�k
                                                                                  L�se
                         1.  N�tel�kl�  l�se  ve Anadolu  türündek�  l�selerde
                             görev  yapan  öğretmenler�n  okul  kültürüne   Tablo  1’de  görüleceğ�  üzere  araştırmaya
                             �l�şk�n algıları nelerd�r?             katılanların  22’s�  kadın,  7’s�  erkekt�r.  Bu  farkın
                         2.  N�tel�kl� l�seler ve Anadolu türündek� l�selerde   sebeb�  kadınların  erkeklere  oranlara  daha  �şb�rl�ğ�ne
                             görev  yapan  öğretmenler�n  okul  kültürü   dayalı  meslektaş  desteğ�  verd�ğ�  sonucu  çıkarılab�l�r.
                             boyutlarına  �l�ş�k�n  algıları  c�ns�yet,  eğ�t�m   Katılımcıların  kıdem  durumlarının  dağılımı  �se  6-10
                             düzey�,  meslek�  kıdem,  branş  değ�şkenler�ne   yıl arasında toplanmıştır. 0-5 yıl arasında görev yapan
                             göre farklılık göstermekte m�d�r?      öğretmen  sayısı  1  �ken  26  yıl  ve  üzer�  görev  yapan
                                                                    öğretmen sayısı 3’tür. Bunun sebeb� olarak �lk öğretmen
                                        Yöntem                      atamalarında l�seler�n pek terc�h ed�lmemes� ve meslek�
                                                                    kıdem  �lerled�kçe  l�selerde  çalışmayı  öğretmenler�n
                             Araştırmanın Model�, Evren ve Örneklem  pek  terc�h  etmed�ğ�  düşünüleb�l�r.  Ankete  katılan

                             L�selerde   görev   yapan   öğretmenler�n   öğretmeler�n  yarısından  fazlası  l�sans  mezunu  �ken
                      görüşler�ne  dayalı  olarak  yapılan  bu  araştırmada   l�sansüstü mezunu öğretmen sayısı 11’d�r. Son olarak
                      tarama  yöntem�  kullanılmıştır.  Araştırmanın  evren�n�   görev  yaptığınız  okul  türü  değ�şken�ne  bakıldığında
                      2020-2021  eğ�t�m  öğret�m  yılında  görev  yapan  l�se   katılımcıların  12’s�  N�tel�kl�  l�se,  17’s�  �se  Anadolu,
                      öğretmenler�  oluşturmaktadır.  Araştırmada  bas�t   Meslek� ve Tekn�k L�se grubundadır.
                      rastlantısal örneklem yöntem� �le bel�rlenen okullarda
                      pandem� neden�yle sadece okul whatsapp gruplarında





                                                                                                            29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34