Page 17 - KalemYar
P. 17

Hayır Diyebilmek



 ünlük yaşamda en çok kul-  lunan eşya  s mler n  ve  let ş m n temel kel -  vazgeçmek  stese b le bu kötü alışkanlığa ba-  elbette. Temel nokta, b z m  ç n zararlı oldu-
 landığımız kel meler n b r l s-  meler nden olan evet ve hayır kel meler n n   ğımlı b r b rey olur. Kötü alışkanlıklara adım   ğunu düşündüğümüz, b z m  ç n uygun ol-
 Gtes n  yapsak acaba ‘hayır’ ke-  nasıl söylend ğ n  öğretmeye başlarız. Ama   atan genç hem kend s yle hem de a les yle   mayan tekl flere hayır d yeb lmen n gerçek
 l mes  kaçıncı sırada olur? Çoğumuzun gün   d kkat çekt ğ m nokta sadece nasıl söylend -  problemler yaşamaya başlar. Bu durum onu   b r özgür b rey olmayı kolaylaştırdığı. Bu da
 sonunda belk  de h ç kullanmadığı bu kel -  ğ n  öğret yoruz. Ne zaman, hang  durumlar-  gerg n, mutsuz ve öfkel  b r b rey yapar. Bu-  b z  hem mutlu b r  nsan yapar hem de b z m
 men n hayatımızı nasıl etk led ğ n  ve yön-  da, n ç n kullanılmalı noktasında eks k kaldı-  rada  lk başta kullanamadığı hayır kel mes -   ç n zararlı durumlara karşı b r kalkandır.
 ğımızı düşünüyorum. Anne   n n  nsanın hayatını nasıl etk led ğ n  anlat-  Ben  hayır’ları   k ye  ayırıyorum.  Bunlara
 babanın çocuğunu gel şt r -  maya çalıştım. Bu örnekler  artırab l r z. Yan
 c  b r tutum  ç nde olmama-  esasında  nsan hayır derse karşı tarafın sev-  ‘güçlü hayır’ ve ‘ez k hayır’  s mler n  koyuyo-
 sı bu çocuğun ergenl k dö-  g s n  kaybedeceğ n , kend s n n sev lmeyen   rum.  Ez k  hayır;  özgüvens z  şek lde  söyle-
                                                       nen,   nsanın  kend s n n  b le   nanmadığı
 nem ndek   çok  öneml   ka-  b r  nsan olarak görüleceğ n , dışlanacağını   hayır’dır. K ş  hayır der ancak karşı taraf onu
 rarlarında  hatta  yet şk nl k   düşünür ve  stemed ğ  halde söylemek zo-   kna edeceğ n  b l r. Güçlü hayır  se özgüven-
 dönem ndek   b rçok  terc -  runda  h ssett ğ   evet’ler n  onun  hayatında
 h nde kend s ne sunulan tek-  n ce olumsuzluklar  nşa ett ğ n  fark etmez.   l  şek lde söylenen, k ş n n güçlü b r ses to-
                                                           nuyla  kararlılığını  karşı  tarafa  göster-
 l flere   stemed ğ   halde   Hayır d yemeyen  nsan kend  haya-  mek  ç n söyled ğ , kararlı m m k-
 boyun  eğmek  zorunda   tını yaşayamaz. Kend  hayatını              ler n  de  eşl k  ett ğ   hayır’a
 kalma r sk n  doğuruyor.  yaşayamayan   nsan  mut-
          suz ve huzursuz olur.           Hayır kel mes   le öz-        verd ğ m  s md r. Karşı ta-
 Hayır  kel mes    le  özgü-                                              rafa güçlü b r hayır gön-
 ven   l şk s    ncelend ğ nde   Yer nde ve zama-  güven  l şk s   ncelend ğ nde   derd ğ m z zaman bu
 benl k saygısı düşük k ş ler n   nında hayır d yeb l-  benl k saygısı düşük k ş ler n   kararlılığı  h sseden
 hayır  d yeb lmekte  zorlan-  mek b z   nsan  l ş-  hayır d yeb lmekte zorlandıklarını   taraf  b z    kna  et-
 dıklarını  görüyoruz.  Örne-  k ler nde  daha                                mekten  vazgeçer.
 ğ n özgüven  düşük b r l se   önemsen r ve de-  görüyoruz. Örneğ n özgüven  düşük   Hatta  bazen  bu
 öğrenc s  da ma okulda po-  ğerl  b r  nsana da  b r l se öğrenc s  da ma okulda popüler   duruşumuzla  on-
 püler olan k ş  ya da k ş lerle   dönüştürüyor.   olan k ş  ya da k ş lerle b rl kte olmak   larda  b ze  karşı
 b rl kte  olmak   ster.  Bunlar   Bunu şöyle b r h -   ster. Bunlar esasında sah plenme,   g zl   b r  hayranlık
 esasında  sah plenme,  gü-  kaye  le anlatayım:                             da  uyandırab l yo-
 venl k ve kend  benl k saygı-  B r  sah l  kasabasın-  güvenl k ve kend  benl k saygısını   ruz.  Tab   k    her
 sını yükseltme çabalarıdır, d -  da yaşlı b r adam var-  yükseltme çabalarıdır,  zaman  evet’lere  alış-
 HAYIR  yeb l r z.  Pek   bu  popüler   mış.  Bu  adam  kasaba-          tırdığınız bu k ş  ya da k -
 d ye tab r ett ğ m z grup üye-  dak  herkes n her  ş ne koş-          ş ler hemen vazgeçmeye-
 ler n n  kötü  alışkanlıkları   turuyor.  Herkese  evet  d yen     cekt r. Çünkü hayır demen ze
 varsa ve bu alışkanlıklarına   b r adam… Bu yaşlı adamın kasa-  alışık olmadıkları  ç n  kna etmeye
 ortak  arayan  bu  gençler,   badak  d ğer k ş ler tarafından çok sev len   b r süre devam edeb l rler. Esasında b z ken-
 benl k saygısı düşük olan bu   ve saygı duyulan b r  nsan olmasını bekler z   d m z de hayır demeye alışkın değ l zd r. Bu
 öğrenc ye s gara  çme tekl -  değ l m ? Tam ters  oluyor. Bu yaşlı adam her-  durum b z m  ç n başlangıçta çok zor olsa da
 finde bulunursa ne olur? An-  kese evet ded ğ   ç n oradak   nsanlar tarafın-  güçlü hayır’larımızı devam ett rd kçe kend -
 latayım.  O  gruba  dah l   dan  vazgeç leb l r  b r   nsana  dönüşüyor.   m ze olan  nancımız ve güven m z artacaktır.
 lend rd ğ n  konuşalım, fark edel m ve belk    olmak  steyen genç, s gara tekl fin  ger  çev -  Hatta  küçük  çocuklar  b le  dalga  geçmeye
 de b r değ ş m başlatalım. Ne ders n z?
 r rse grubun onu artık aralarına almayacağı-  başlıyor  yaşlı  adamla. Yan   değers zleş yor,
 Hayır kel mes  b r d lde  lk öğret len kel -  nı düşünür ve  stemed ğ  halde tekl fler ne   önemsenm yor. Bu h kaye, bol keseden da-
 melerden b r d r. N tek m küçükken konuş-  olumlu yanıt ver r. Onlarla zaman geç rd kçe   ğıttığımız evet’ler n  nsan  l şk ler ndek  say-
 maya  yen   başlayan  çocuğumuza  anne-  bu davranışı devam ett rmek zorunda h sse-  gınlığı düşürdüğünü göster yor. Demek  ste-
 baba kel meler n , yaşam alanımız  ç nde bu-  der  kend n .  N hayet nde  zamanla  kend s    d ğ m, her şeye her zaman hayır demek değ l   Özkan KARAKAYA


 14 KALEMYÂR                                                                     SAYI 2     15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22