Page 14 - KalemYar
P. 14

Ebeveyn İzdüşümü                                                                                                                                              Ebeveyn İzdüşümü

               İmam Gazal  der k : “Eğr  ağacın, doğru    ed nmes  gereken davranışı kazandırab l r.                ebeveyn n gerek eş  ve çocuğu  le gerekse
             gölges  olmaz.” N hayet nde çocuklar, ebe-   Çünkü kr t k dönemlerde kazandırılmayan                   farklı b r  nsan  le yaşadığı sorunlarda, argo-
             veynler n gölgeler d r. Ebeveyn doğru b r    davranışların  sonrak   dönemlerde  ed n l-               yu ve küfrü b r  let ş m aracı olarak kullan-
             ağaç olmaya çalışmalı ve bunun gerekler -    mes  zorlaşmaktadır. Kum saat  metaforun-                 ması…
             n n b l nc yle hareket etmel d r. Eğer ebe-  da olduğu g b  çocuk büyüdüğünde kum                       - Çocukta k b rl  olma alışkanlığını kazan-
             veyn  düzgün  olursa  çocuklar  da  düzgün   saat n  yen  başlatıyoruz. Çocuk, ergen ol-               dırmak  st yorsak; çocuğun yanında başka-
             olur. Eğer ebeveynde b r eğr l k varsa o eğ-  duğunda kum saat n  başlattığımızda, b r-                larını küçümsemek, onlarla alay etmek…
                                                          çok doğru-yanlış davranışı kazanarak yet ş-
                                                                                                                     -Sözünde  durmayan  b r  çocuk  yet şt r-
                                                          m ş  oluyor  zaten.  Bu  yüzden  ebeveynler,
                                                                                                                    mek  st yorsak; çocuğa verd ğ  sözler  tut-
                                                          erken çocukluk dönem nde ed n lmes  ge-
                                                                                                                    mamak…
                                                          reken davranışları kazandırmalıdır.
                                                                                                                     -Çocuğun yardımsever ve paylaşımcı b r
                                                            İbn  M skeveyh’  e  göre: “İy   eğ t lmem ş
                                                                                                                    k ş l ğe sah p olmasını  stem yorsak; eşyala-
                                                          her  nsan öfke, hırs, kıskançlık, açgözlülük
                                                                                                                    rını k mse  le paylaşma, oyuncaklarını k m-
                                                          g b  kötü alışkanlıklar üzer ne büyür, yaşa-
                                                                                                                    seye verme demek…
                                                          mın  sonuna  kadar  da  bu  durum  devam
                                                                                                                     YETERLİDİR!                                malı, doğruluğun ve dürüstlüğün en büyük
                                                               
                                                          eder. ”
                                                                                                                     Sayar: “Hep m z  sorumlu  ebeveyn  olma    sermaye olduğu farkındalığını kazandırma-
                                                            Nasıl  b r  çocuk  yet şt rd ğ m z,  nasıl  b r
                                                                                                                    çerçeves nde hareket etmel y z. Çocukları-  lıdır. Ebeveynler, yaşamda mutluğu yakala-
                                                          toplum olacağımız hakkında da b ze fik r
                                                                                                                    na şefkat ve nezaketle yaklaşan, onların ka-  manın sırrının paylaşımda olduğu gerçeğ -
                                                          ver r. Örneklerle somutlaştıracak olursak:
             r l kten doğru b r gölge oluşması beklene-                                                             der nden  kend ne  pay  b çen,  talep  ett ğ    n  çocuklarının kulaklarına fısıldamalıdırlar.
                                                            -Sorumluluk sah b  olmayan b r b rey ye-                                                            Huzurlu ve mutlu b r dünya  nşası  ç n her
             mez.                                                                                                   şey  kend  hayatında uygulayan anne baba-
                                                          t şt rmek  st yorsak; çocuğun yapması ge-                                                             a le sağlam b r tuğla görev  görmel d r. Pey-
               Adler’e  göre:  “Yet şk nl k  dönem ndek    reken görevler  ebeveyn n yapması…                       lar olmalıyız. Çocuklarımızın b z m malımız   gamber m z (sav): “B r baba, çocuğuna  y
             bazı davranışlar çocukluktak   zlen mler n                                                             olmadığını, henüz çok küçükken b le kend
                                                            -Çocuğun ş ddet  b r çözüm aracı olarak                  radeler , k ş l kler  ve saygınlıkları olduğu-  terb yeden daha değerl  b r hed ye verme-
             b r  yansımasıdır.  Çocuklukta  kazanılan
                                                          kullanmasını  st yorsak; evde eş yle, çocuk-              nu, hayatlarımızın anlamını onların üzer n-  m şt r.” buyurarak çocuk yet şt rmede terb -
             olumlu ve olumsuz davranışların daha son-
                                                          larıyla,  ş hayatında  ş arkadaşlarıyla, trafik-           den gerçekleşt remeyeceğ m z  b r an önce   yen n önem ne değ nm şt r. Bu noktada her
             rak  dönemlerde değ ş kl ğe uğraması son
                                                          te d ğer sürücülerle, yaşadığı çevrede kom-               fark etmem z gerek yor. Onların güven n  y -  ebeveyn bu sorumluluğunun farkında ola-
                          
             derce  güçtür. ”  Ayrıca  “Ebeveyn,  çocuğa
                                                          şularıyla  yaşanılan  sorunlarda  ebeveyn n               t rmeden önce”A leler ne kadar sağlıklı  se   rak arkasından dua eden “hayırlı evlat” bü-
             davranışlarıyla  y  b r örnek ve davranışları-
                                                          bağırıp çağırıp ş ddete başvurması…                       topluma  sunacakları  çocuklar  da  o  kadar   yütmel d r.
             nı  yönlend rmede   y   b r  kılavuz  olab l r.
                                                            -Evde  ödevler n   yapmayan,  k tap  oku-               sağlıklı  toplumlar   nşa  edeceklerd r.  Ebe-
             Çocuk, ebeveyn  takl t ederek ben mser ve
                                                          mayan, b lg sayar, tablet ve telev zyon ek-               veynler  çocuğun  yaşamında   lk  yıllarında
             takl t yoluyla kazandıklarını alışkanlık hal -
                                                          ranlarından ayrılmayan b r bağımlı yet şt r-              başlayarak çocuğa kul hakkı b l nc n  aşıla-             Ahmet ÇIN
                         
             ne get reb l r. ”
                                                          mek  st yorsak; a len n çocuk  le  let ş me ge-
               Zamanında kazandırılmayan davranışla-
                                                          çerken telefonun ekranından yüzünü kal-
             rın sonrak  dönemlerde kazandırılması zor-                                                           1.   Bakara /83                               Başar, (İstanbul: Dergâh Yayınları, 1997), 13-16.
                                                          dırmadan çocukla  let ş m kurması, telev z-             2.   Al-   mran/ 17                           12.   Hasan Mahmut Çamd b , A le İç  İl şk ler ve A le
             laşıyor.  B rey n  bell   davranışları,  bell   za-                                                                                                Rehberl ğ , D n Eğ t m  Araştırmaları Derg s  6 (1999),
                                                          yon ve b lg sayar ekranında saatlerce vak t             3.   Enam/152
             manlarda kazanab ld ğ  kr t k dönemler var-                                                          4.   İsra/23                                  131-138.
                                                          geç rmes …                                              5.   İsra/38                                  13.   İbn M skeveyh, Ahlakı Olgunlaştırma, çev.
             dır. Ebeveynler bu kr t k dönmelerdek  gel -                                                         6.   Taha/44                                  Abdulkad r Şener vdğr. (Ankara: Kültür ve Tur zm
                                                            - Çocuğun gündel k yaşamında hakaret
             ş m özell kler n n farkında olarak verd kler                                                         7.   Hac/30                                   Bakanlığı Yayınları, 1983), 39
                                                          ve  hakaret   çer kl   söylemler ,  argoyu  b r         8.   Müm nun/3                                14. Kemal Sayar, D j tal Çocuk, Kapı Yayınları, İstanbul,
             eğ t mle bunu başarab l r. Ebeveyn, bu kr -                                                                                                        2020
                                                          yaşam b ç m  hal ne get rmes n   st yorsak;             9.   Ahzab/70
             t k dönemde göstereceğ  çaba  le çocuğun                                                             10.       İbn Hanbel, II, 381
                                                                                                                  11.        Alfred Adler, İnsanı Tanıma Sanatı, çev. Şelale
            12 KALEMYÂR                                                                                                                                                                   SAYI 2     13
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19