Page 12 - KalemYar
P. 12

Ebeveyn İzdüşümü


                                                          muzu,  çalışma  arkadaşımızı,  trafikte  aynı             neden bu kadar gaddarlaştı? İnsan (düşü-       Sağlıklı  b r  şek lde  dünyaya  gelen  her
                         Hep m z        gündel k          yolu  paylaştığımız   nsanları  düşünüyor                nen tek canlı) neden d ğer  nsanlara, hay-   çocuk,  y  olma potans yel ne sah p aday ko-
                                                          muyuz? Kaçımız herhang  b r kuyrukta bek-                vanlara, b tk lere ve doğaya zarar ver r hale   numundadır.  Bu  potans yel,  çocuğun  bu-
              yaşamımızda            çevres yle
                                                          lerken hoşgörülü davranab l yoruz? Neden                 geld ? Teknoloj  çağında b lg  üret m hızın-  lunduğu sosyal çevre tarafından destekle-
              barışık,  sağduyulu,  dürüst,   y
                                                          b r tanıdık gördüğümüz zaman, kuyruktak                  da yakaladığımız başarıyı neden sağlıklı top-  n rse sağlıklı b r gel ş m sürec  geç r r. Ço-
              ve güzel davranışlar serg leyen,            sıramızı ısrarlı b r şek lde vermeme para-               lumlar   nşa  etmekte  yakalayamadık?  Bu    cukların  lk sosyal çevres  olan a le, aynı za-

              adalet  duygusu  ve  toplumsal              doksunu  yaşıyoruz?  Kaçımız  çocuğumuz                  m nvalde nezaketl , hoşgörülü b r toplum     manda hayat  le  lg l   lk b lg ler n öğren ld -
              duyarlılığı  gel şm ş  b reyler n           kurnazca b r tutum serg led ğ nde yaptığı-               nasıl  nşa ed leb l r? Bu değ ş m ve dönüşü-  ğ  yerd r. Çocuk kend s ne ver len b lg  ve be-
              olmasını  ster z.                           na yanlış d yoruz? Kaçımız yaşanan olum-                 mün yaratığı yaralar nasıl sarılab l r?      cer lerle dış dünyaya açılır ve toplumun b r
                                                          suzluklarda sabırlı davranıp fevr  çıkışlarda              Günümüzde b l m ve teknoloj de yaşa-       b rey  olur. Ebeveyn çocuğun v cdanını ge-
                                                          bulunmuyoruz?                                            nan hızlı değ ş m ve gel şmelere                     l şt rm ş ve onu hayata hazırlamış-
                     u b reylere her yerde  ht yaç duya-
                                                            Kaçımız Kur’an Ker m’de geçen “k barca                 paralel  olarak  toplumsal  ya-                          sa çocuk,  nsanlarla sağlıklı  le-
                     rız:  Bazen  b r  hastane  odasında,
                                                          konuş”, “gerçeğ  konuş”, “adalet  konuş” ,            şamdak  değ ş mler de ka-                                   t ş m kurab l r. Aks  takd r-
               Bbazen  b r  adl ye  kor dorunda,
                                                          “zar fçe konuş”, “naz kçe konuş”, “yumu-               çınılmaz  oldu.  B l m  ve                                   de b rey kend s yle barı-
             bazen trafikte, bazen okulda, bazen cam -                                                                                          İmam Gazal  der k :
                                                          şak d ll  konuş” , “yalansız konuş”, “anlamlı          teknoloj dek    lerleme-                                       şık  olamayacağı  g b
             de, bazen sokakta; yan  her yerde… Bu  ste-
                                                          konuş”, “düzgün  konuş”   fadeler n n  far-            ler,  nsanlar arası mesa-   “Eğr  ağacın, doğru                çevres yle  de  çatışma
             ğ m zde bulunurken ne kadar sam m y z?
                                                          kında olarak  let ş m kanallarını kullanıyo-             feler  kısaltmışsa da gü-                                       hal nde  olacaktır.  Gü-
             Kend m z   düşündüğümüz  kadar  komşu-                                                                                               gölges  olmaz.”
                                                             ruz? Kaçımız “Ben, güzel ahlakı tamam-                nümüzde   nsan   de-                                            nümüzde  değ ş m n
                                                             lamak üzere gönder ld m.” had s nde-                ğerler olan merhamet,      N hayet nde çocuklar,               ve dönüşümün sağlıklı
                                                             k   yol  har tasına  uyuyoruz?  Kaçımız               adalet,   y l k,  şefkat,        ebeveynler n                  olması  ç n her ebevey-
                                                             “Komşusu açken, tok yatan b zden de-                  saygı ve v cdan g b  kav-         gölgeler d r.               ne büyük sorumluluklar
                                                             ğ ld r.” had s n  hayatına uyguluyor veya             ramlardan uzaklaşmayı da                                    düşer.  Çocuk  konuşmaya
                                                             çevres nde  yardıma  muhtaç  olanların                beraber nde  get rm şt r.  Her                            başladığı andan  t baren ebe-
                                                             farkında? Kaçımız “İnsanların en hayırlı-             geçen gün v cdanının ses n  duy-                      veynler çocuğa sevg s n  sunmalı,
                                                             sı,  nsanlara en faydalı olandır.” had s n n          mayan veya duymak  stemeyen ebeveynle-       empat  yapmayı öğretmel  ve çocuğun mer-
                                                             rehberl ğ nde  nsanlara ve  nsanlığa fay-             r n sayısı  le merhamet,  y l k, şefkat ve v c-  hamet duygusunu gel şt r c  yönde davra-
                                                             dalı olmaya çalışıyor? Kaçımız yaşadığı-              dan g b  kavramlardan uzak yet şen çocuk-    nışlar serg lemel d r. Çocuk, a le ve toplu-
                                                             mız olumsuzluklarda “Sabır,  manın yarı-              ların sayısı da artmakta. Günümüzde ebe-     mun önemsed ğ  davranışları yapmaya yö-
                                                             sıdır.”  had s n   hayatımızla   çselleşt r -         veynler n bu tehl keler n farkında olması, ar-  nel r. Yaşamın  lk yıllarında alınan eğ t m ha-
                                                             yor?                                                  dından da bu değerler   çselleşt ren çocuk-  yatın her dönem nde etk s n  güçlü b r şe-
                                                              Toplum neden kötüye g d yor? İnsan-                  lar yet şt rmes  öneml  b r çözüm olarak kar-  k lde  h ssett rmekted r.  Çocuklar  bu  dö-
                                                             lar neden bu kadar merhamets z ve hoş-                şımıza çıkıyor. İy  b r meslek sah b  olması   nemde en yakın çevreler nde yer alan ebe-
                                                             görüsüz davranab l yor? Toplum olarak                  ç n göster len uğraş,  y  b r  nsan olması  ç n   veynler  model alır ve takl t eder. Onların
                                                             özlem duyduğumuz  nsanlara ne oldu?                   de  göster leb l r.  Toplumun  duyan,  h sse-  yanlışlarını  da  doğrularını  da  özümserler.
                                                             Neden  güvens z  b r  toplum  olduk?                  den,  y l k yapan v cdanlı ve ahlaklı  nsanla-  Çocuklar, ebeveynler n söylemler nden çok
                                                             Neden “bardağı taşıran son damla” dak                 ra  ht yacı var. Günümüz dünyasında top-     yaptıklarına odaklanmaktadır.
                                                             bardakları büyük tutmadık? Hayat ko-                  lumsal ahenk ve barış  ç n v cdanlı ve ahlaklı   Çünkü çocuklar hayat yolunda  lerlerken,
                                                             laylaştıkça,   mkânlar  artıkça  neden                 nsan  yet şt rmek  hep m z n  en  öneml     en çok anne ve babasını model alır. Onların
                                                             huzur ve mutluluk azaldı? Küçük b r köy               ödev  olmalıdır.                             yaptıkları  ve  serg led kler   davranışları
                                                             hal ne  gelen  bu  dünyada,   nsanoğlu                                                             kend  hayatlarına yansıtırlar.



            10 KALEMYÂR                                                                                                                                                                   SAYI 2     11
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17