Page 15 - KalemYar
P. 15

Ebeveyn İzdüşümü                                                     Ebeveyn İzdüşümü

 İmam Gazal  der k : “Eğr  ağacın, doğru   ed nmes  gereken davranışı kazandırab l r.   ebeveyn n gerek eş  ve çocuğu  le gerekse
 gölges  olmaz.” N hayet nde çocuklar, ebe-  Çünkü kr t k dönemlerde kazandırılmayan   farklı b r  nsan  le yaşadığı sorunlarda, argo-
 veynler n gölgeler d r. Ebeveyn doğru b r   davranışların  sonrak   dönemlerde  ed n l-  yu ve küfrü b r  let ş m aracı olarak kullan-
 ağaç olmaya çalışmalı ve bunun gerekler -  mes  zorlaşmaktadır. Kum saat  metaforun-  ması…
 n n b l nc yle hareket etmel d r. Eğer ebe-  da olduğu g b  çocuk büyüdüğünde kum   - Çocukta k b rl  olma alışkanlığını kazan-
 veyn  düzgün  olursa  çocuklar  da  düzgün   saat n  yen  başlatıyoruz. Çocuk, ergen ol-  dırmak  st yorsak; çocuğun yanında başka-
 olur. Eğer ebeveynde b r eğr l k varsa o eğ-  duğunda kum saat n  başlattığımızda, b r-  larını küçümsemek, onlarla alay etmek…
 çok doğru-yanlış davranışı kazanarak yet ş-
             -Sözünde  durmayan  b r  çocuk  yet şt r-
 m ş  oluyor  zaten.  Bu  yüzden  ebeveynler,
           mek  st yorsak; çocuğa verd ğ  sözler  tut-
 erken çocukluk dönem nde ed n lmes  ge-
           mamak…
 reken davranışları kazandırmalıdır.
             -Çocuğun yardımsever ve paylaşımcı b r
 İbn  M skeveyh’  e  göre: “İy   eğ t lmem ş
           k ş l ğe sah p olmasını  stem yorsak; eşyala-
 her  nsan öfke, hırs, kıskançlık, açgözlülük
           rını k mse  le paylaşma, oyuncaklarını k m-
 g b  kötü alışkanlıklar üzer ne büyür, yaşa-
           seye verme demek…
 mın  sonuna  kadar  da  bu  durum  devam
             YETERLİDİR!                               malı, doğruluğun ve dürüstlüğün en büyük
 
 eder. ”
             Sayar: “Hep m z  sorumlu  ebeveyn  olma   sermaye olduğu farkındalığını kazandırma-
 Nasıl  b r  çocuk  yet şt rd ğ m z,  nasıl  b r
           çerçeves nde hareket etmel y z. Çocukları-  lıdır. Ebeveynler, yaşamda mutluğu yakala-
 toplum olacağımız hakkında da b ze fik r
           na şefkat ve nezaketle yaklaşan, onların ka-  manın sırrının paylaşımda olduğu gerçeğ -
 ver r. Örneklerle somutlaştıracak olursak:
 r l kten doğru b r gölge oluşması beklene-  der nden  kend ne  pay  b çen,  talep  ett ğ    n  çocuklarının kulaklarına fısıldamalıdırlar.
 -Sorumluluk sah b  olmayan b r b rey ye-              Huzurlu ve mutlu b r dünya  nşası  ç n her
 mez.      şey  kend  hayatında uygulayan anne baba-
 t şt rmek  st yorsak; çocuğun yapması ge-             a le sağlam b r tuğla görev  görmel d r. Pey-
 Adler’e  göre:  “Yet şk nl k  dönem ndek    reken görevler  ebeveyn n yapması…  lar olmalıyız. Çocuklarımızın b z m malımız   gamber m z (sav): “B r baba, çocuğuna  y
 bazı davranışlar çocukluktak   zlen mler n   olmadığını, henüz çok küçükken b le kend
 -Çocuğun ş ddet  b r çözüm aracı olarak    radeler , k ş l kler  ve saygınlıkları olduğu-  terb yeden daha değerl  b r hed ye verme-
 b r  yansımasıdır.  Çocuklukta  kazanılan
 kullanmasını  st yorsak; evde eş yle, çocuk-  nu, hayatlarımızın anlamını onların üzer n-  m şt r.” buyurarak çocuk yet şt rmede terb -
 olumlu ve olumsuz davranışların daha son-
 larıyla,  ş hayatında  ş arkadaşlarıyla, trafik-  den gerçekleşt remeyeceğ m z  b r an önce   yen n önem ne değ nm şt r. Bu noktada her
 rak  dönemlerde değ ş kl ğe uğraması son
 te d ğer sürücülerle, yaşadığı çevrede kom-  fark etmem z gerek yor. Onların güven n  y -  ebeveyn bu sorumluluğunun farkında ola-
 
 derce  güçtür. ”  Ayrıca  “Ebeveyn,  çocuğa
 şularıyla  yaşanılan  sorunlarda  ebeveyn n   t rmeden önce”A leler ne kadar sağlıklı  se   rak arkasından dua eden “hayırlı evlat” bü-
 davranışlarıyla  y  b r örnek ve davranışları-
 bağırıp çağırıp ş ddete başvurması…  topluma  sunacakları  çocuklar  da  o  kadar   yütmel d r.
 nı  yönlend rmede   y   b r  kılavuz  olab l r.
 -Evde  ödevler n   yapmayan,  k tap  oku-  sağlıklı  toplumlar   nşa  edeceklerd r.  Ebe-
 Çocuk, ebeveyn  takl t ederek ben mser ve
 mayan, b lg sayar, tablet ve telev zyon ek-  veynler  çocuğun  yaşamında   lk  yıllarında
 takl t yoluyla kazandıklarını alışkanlık hal -
 ranlarından ayrılmayan b r bağımlı yet şt r-  başlayarak çocuğa kul hakkı b l nc n  aşıla-  Ahmet ÇIN
 
 ne get reb l r. ”
 mek  st yorsak; a len n çocuk  le  let ş me ge-
 Zamanında kazandırılmayan davranışla-
 çerken telefonun ekranından yüzünü kal-
 rın sonrak  dönemlerde kazandırılması zor-  1.   Bakara /83  Başar, (İstanbul: Dergâh Yayınları, 1997), 13-16.
 dırmadan çocukla  let ş m kurması, telev z-  2.   Al-   mran/ 17  12.   Hasan Mahmut Çamd b , A le İç  İl şk ler ve A le
 laşıyor.  B rey n  bell   davranışları,  bell   za-   Rehberl ğ , D n Eğ t m  Araştırmaları Derg s  6 (1999),
 yon ve b lg sayar ekranında saatlerce vak t   3.   Enam/152
 manlarda kazanab ld ğ  kr t k dönemler var-  4.   İsra/23  131-138.
 geç rmes …  5.   İsra/38                              13.   İbn M skeveyh, Ahlakı Olgunlaştırma, çev.
 dır. Ebeveynler bu kr t k dönmelerdek  gel -  6.   Taha/44  Abdulkad r Şener vdğr. (Ankara: Kültür ve Tur zm
 - Çocuğun gündel k yaşamında hakaret
 ş m özell kler n n farkında olarak verd kler    7.   Hac/30  Bakanlığı Yayınları, 1983), 39
 ve  hakaret   çer kl   söylemler ,  argoyu  b r   8.   Müm nun/3  14. Kemal Sayar, D j tal Çocuk, Kapı Yayınları, İstanbul,
 eğ t mle bunu başarab l r. Ebeveyn, bu kr -           2020
 yaşam b ç m  hal ne get rmes n   st yorsak;   9.   Ahzab/70
 t k dönemde göstereceğ  çaba  le çocuğun   10.       İbn Hanbel, II, 381
         11.        Alfred Adler, İnsanı Tanıma Sanatı, çev. Şelale
 12 KALEMYÂR                                                                     SAYI 2     13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20