Page 13 - KalemYar
P. 13

Ebeveyn İzdüşümü


 muzu,  çalışma  arkadaşımızı,  trafikte  aynı   neden bu kadar gaddarlaştı? İnsan (düşü-  Sağlıklı  b r  şek lde  dünyaya  gelen  her
       Hep m z   gündel k   yolu  paylaştığımız   nsanları  düşünüyor   nen tek canlı) neden d ğer  nsanlara, hay-  çocuk,  y  olma potans yel ne sah p aday ko-
 muyuz? Kaçımız herhang  b r kuyrukta bek-  vanlara, b tk lere ve doğaya zarar ver r hale   numundadır.  Bu  potans yel,  çocuğun  bu-
 yaşamımızda   çevres yle
 lerken hoşgörülü davranab l yoruz? Neden   geld ? Teknoloj  çağında b lg  üret m hızın-  lunduğu sosyal çevre tarafından destekle-
 barışık,  sağduyulu,  dürüst,   y
 b r tanıdık gördüğümüz zaman, kuyruktak    da yakaladığımız başarıyı neden sağlıklı top-  n rse sağlıklı b r gel ş m sürec  geç r r. Ço-
 ve güzel davranışlar serg leyen,   sıramızı ısrarlı b r şek lde vermeme para-  lumlar   nşa  etmekte  yakalayamadık?  Bu   cukların  lk sosyal çevres  olan a le, aynı za-

 adalet  duygusu  ve  toplumsal   doksunu  yaşıyoruz?  Kaçımız  çocuğumuz   m nvalde nezaketl , hoşgörülü b r toplum   manda hayat  le  lg l   lk b lg ler n öğren ld -
 duyarlılığı  gel şm ş  b reyler n   kurnazca b r tutum serg led ğ nde yaptığı-  nasıl  nşa ed leb l r? Bu değ ş m ve dönüşü-  ğ  yerd r. Çocuk kend s ne ver len b lg  ve be-
 olmasını  ster z.  na yanlış d yoruz? Kaçımız yaşanan olum-  mün yaratığı yaralar nasıl sarılab l r?  cer lerle dış dünyaya açılır ve toplumun b r
 suzluklarda sabırlı davranıp fevr  çıkışlarda   Günümüzde b l m ve teknoloj de yaşa-  b rey  olur. Ebeveyn çocuğun v cdanını ge-
 bulunmuyoruz?  nan hızlı değ ş m ve gel şmelere               l şt rm ş ve onu hayata hazırlamış-
 u b reylere her yerde  ht yaç duya-
 Kaçımız Kur’an Ker m’de geçen “k barca   paralel  olarak  toplumsal  ya-  sa çocuk,  nsanlarla sağlıklı  le-
 rız:  Bazen  b r  hastane  odasında,
 konuş”, “gerçeğ  konuş”, “adalet  konuş” ,   şamdak  değ ş mler de ka-  t ş m kurab l r. Aks  takd r-
 Bbazen  b r  adl ye  kor dorunda,
 “zar fçe konuş”, “naz kçe konuş”, “yumu-  çınılmaz  oldu.  B l m  ve   de b rey kend s yle barı-
 bazen trafikte, bazen okulda, bazen cam -  İmam Gazal  der k :
 şak d ll  konuş” , “yalansız konuş”, “anlamlı   teknoloj dek    lerleme-  şık  olamayacağı  g b
 de, bazen sokakta; yan  her yerde… Bu  ste-
 konuş”, “düzgün  konuş”   fadeler n n  far-  ler,  nsanlar arası mesa-  “Eğr  ağacın, doğru   çevres yle  de  çatışma
 ğ m zde bulunurken ne kadar sam m y z?
 kında olarak  let ş m kanallarını kullanıyo-  feler  kısaltmışsa da gü-  hal nde  olacaktır.  Gü-
 Kend m z   düşündüğümüz  kadar  komşu-  gölges  olmaz.”
 ruz? Kaçımız “Ben, güzel ahlakı tamam-  nümüzde   nsan   de-             nümüzde  değ ş m n
 lamak üzere gönder ld m.” had s nde-  ğerler olan merhamet,   N hayet nde çocuklar,   ve dönüşümün sağlıklı
 k   yol  har tasına  uyuyoruz?  Kaçımız   adalet,   y l k,  şefkat,   ebeveynler n   olması  ç n her ebevey-
 “Komşusu açken, tok yatan b zden de-  saygı ve v cdan g b  kav-  gölgeler d r.   ne büyük sorumluluklar
 ğ ld r.” had s n  hayatına uyguluyor veya   ramlardan uzaklaşmayı da   düşer.  Çocuk  konuşmaya
 çevres nde  yardıma  muhtaç  olanların   beraber nde  get rm şt r.  Her   başladığı andan  t baren ebe-
 farkında? Kaçımız “İnsanların en hayırlı-  geçen gün v cdanının ses n  duy-  veynler çocuğa sevg s n  sunmalı,
 sı,  nsanlara en faydalı olandır.” had s n n   mayan veya duymak  stemeyen ebeveynle-  empat  yapmayı öğretmel  ve çocuğun mer-
 rehberl ğ nde  nsanlara ve  nsanlığa fay-  r n sayısı  le merhamet,  y l k, şefkat ve v c-  hamet duygusunu gel şt r c  yönde davra-
 dalı olmaya çalışıyor? Kaçımız yaşadığı-  dan g b  kavramlardan uzak yet şen çocuk-  nışlar serg lemel d r. Çocuk, a le ve toplu-
 mız olumsuzluklarda “Sabır,  manın yarı-  ların sayısı da artmakta. Günümüzde ebe-  mun önemsed ğ  davranışları yapmaya yö-
 sıdır.”  had s n   hayatımızla   çselleşt r -  veynler n bu tehl keler n farkında olması, ar-  nel r. Yaşamın  lk yıllarında alınan eğ t m ha-
 yor?     dından da bu değerler   çselleşt ren çocuk-  yatın her dönem nde etk s n  güçlü b r şe-
 Toplum neden kötüye g d yor? İnsan-  lar yet şt rmes  öneml  b r çözüm olarak kar-  k lde  h ssett rmekted r.  Çocuklar  bu  dö-
 lar neden bu kadar merhamets z ve hoş-  şımıza çıkıyor. İy  b r meslek sah b  olması   nemde en yakın çevreler nde yer alan ebe-
 görüsüz davranab l yor? Toplum olarak    ç n göster len uğraş,  y  b r  nsan olması  ç n   veynler  model alır ve takl t eder. Onların
 özlem duyduğumuz  nsanlara ne oldu?   de  göster leb l r.  Toplumun  duyan,  h sse-  yanlışlarını  da  doğrularını  da  özümserler.
 Neden  güvens z  b r  toplum  olduk?   den,  y l k yapan v cdanlı ve ahlaklı  nsanla-  Çocuklar, ebeveynler n söylemler nden çok
 Neden “bardağı taşıran son damla” dak    ra  ht yacı var. Günümüz dünyasında top-  yaptıklarına odaklanmaktadır.
 bardakları büyük tutmadık? Hayat ko-  lumsal ahenk ve barış  ç n v cdanlı ve ahlaklı   Çünkü çocuklar hayat yolunda  lerlerken,
 laylaştıkça,   mkânlar  artıkça  neden    nsan  yet şt rmek  hep m z n  en  öneml    en çok anne ve babasını model alır. Onların
 huzur ve mutluluk azaldı? Küçük b r köy   ödev  olmalıdır.  yaptıkları  ve  serg led kler   davranışları
 hal ne  gelen  bu  dünyada,   nsanoğlu                kend  hayatlarına yansıtırlar.



 10 KALEMYÂR                                                                     SAYI 2     11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18