Page 13 - KalemYar
P. 13
Ebeveyn İzdüşümü
muzu, çalışma arkadaşımızı, trafikte aynı neden bu kadar gaddarlaştı? İnsan (düşü- Sağlıklı b r şek lde dünyaya gelen her
Hep m z gündel k yolu paylaştığımız nsanları düşünüyor nen tek canlı) neden d ğer nsanlara, hay- çocuk, y olma potans yel ne sah p aday ko-
muyuz? Kaçımız herhang b r kuyrukta bek- vanlara, b tk lere ve doğaya zarar ver r hale numundadır. Bu potans yel, çocuğun bu-
yaşamımızda çevres yle
lerken hoşgörülü davranab l yoruz? Neden geld ? Teknoloj çağında b lg üret m hızın- lunduğu sosyal çevre tarafından destekle-
barışık, sağduyulu, dürüst, y
b r tanıdık gördüğümüz zaman, kuyruktak da yakaladığımız başarıyı neden sağlıklı top- n rse sağlıklı b r gel ş m sürec geç r r. Ço-
ve güzel davranışlar serg leyen, sıramızı ısrarlı b r şek lde vermeme para- lumlar nşa etmekte yakalayamadık? Bu cukların lk sosyal çevres olan a le, aynı za-
adalet duygusu ve toplumsal doksunu yaşıyoruz? Kaçımız çocuğumuz m nvalde nezaketl , hoşgörülü b r toplum manda hayat le lg l lk b lg ler n öğren ld -
duyarlılığı gel şm ş b reyler n kurnazca b r tutum serg led ğ nde yaptığı- nasıl nşa ed leb l r? Bu değ ş m ve dönüşü- ğ yerd r. Çocuk kend s ne ver len b lg ve be-
olmasını ster z. na yanlış d yoruz? Kaçımız yaşanan olum- mün yaratığı yaralar nasıl sarılab l r? cer lerle dış dünyaya açılır ve toplumun b r
suzluklarda sabırlı davranıp fevr çıkışlarda Günümüzde b l m ve teknoloj de yaşa- b rey olur. Ebeveyn çocuğun v cdanını ge-
bulunmuyoruz? nan hızlı değ ş m ve gel şmelere l şt rm ş ve onu hayata hazırlamış-
u b reylere her yerde ht yaç duya-
Kaçımız Kur’an Ker m’de geçen “k barca paralel olarak toplumsal ya- sa çocuk, nsanlarla sağlıklı le-
rız: Bazen b r hastane odasında,
konuş”, “gerçeğ konuş”, “adalet konuş” , şamdak değ ş mler de ka- t ş m kurab l r. Aks takd r-
Bbazen b r adl ye kor dorunda,
“zar fçe konuş”, “naz kçe konuş”, “yumu- çınılmaz oldu. B l m ve de b rey kend s yle barı-
bazen trafikte, bazen okulda, bazen cam - İmam Gazal der k :
şak d ll konuş” , “yalansız konuş”, “anlamlı teknoloj dek lerleme- şık olamayacağı g b
de, bazen sokakta; yan her yerde… Bu ste-
konuş”, “düzgün konuş” fadeler n n far- ler, nsanlar arası mesa- “Eğr ağacın, doğru çevres yle de çatışma
ğ m zde bulunurken ne kadar sam m y z?
kında olarak let ş m kanallarını kullanıyo- feler kısaltmışsa da gü- hal nde olacaktır. Gü-
Kend m z düşündüğümüz kadar komşu- gölges olmaz.”
ruz? Kaçımız “Ben, güzel ahlakı tamam- nümüzde nsan de- nümüzde değ ş m n
lamak üzere gönder ld m.” had s nde- ğerler olan merhamet, N hayet nde çocuklar, ve dönüşümün sağlıklı
k yol har tasına uyuyoruz? Kaçımız adalet, y l k, şefkat, ebeveynler n olması ç n her ebevey-
“Komşusu açken, tok yatan b zden de- saygı ve v cdan g b kav- gölgeler d r. ne büyük sorumluluklar
ğ ld r.” had s n hayatına uyguluyor veya ramlardan uzaklaşmayı da düşer. Çocuk konuşmaya
çevres nde yardıma muhtaç olanların beraber nde get rm şt r. Her başladığı andan t baren ebe-
farkında? Kaçımız “İnsanların en hayırlı- geçen gün v cdanının ses n duy- veynler çocuğa sevg s n sunmalı,
sı, nsanlara en faydalı olandır.” had s n n mayan veya duymak stemeyen ebeveynle- empat yapmayı öğretmel ve çocuğun mer-
rehberl ğ nde nsanlara ve nsanlığa fay- r n sayısı le merhamet, y l k, şefkat ve v c- hamet duygusunu gel şt r c yönde davra-
dalı olmaya çalışıyor? Kaçımız yaşadığı- dan g b kavramlardan uzak yet şen çocuk- nışlar serg lemel d r. Çocuk, a le ve toplu-
mız olumsuzluklarda “Sabır, manın yarı- ların sayısı da artmakta. Günümüzde ebe- mun önemsed ğ davranışları yapmaya yö-
sıdır.” had s n hayatımızla çselleşt r - veynler n bu tehl keler n farkında olması, ar- nel r. Yaşamın lk yıllarında alınan eğ t m ha-
yor? dından da bu değerler çselleşt ren çocuk- yatın her dönem nde etk s n güçlü b r şe-
Toplum neden kötüye g d yor? İnsan- lar yet şt rmes öneml b r çözüm olarak kar- k lde h ssett rmekted r. Çocuklar bu dö-
lar neden bu kadar merhamets z ve hoş- şımıza çıkıyor. İy b r meslek sah b olması nemde en yakın çevreler nde yer alan ebe-
görüsüz davranab l yor? Toplum olarak ç n göster len uğraş, y b r nsan olması ç n veynler model alır ve takl t eder. Onların
özlem duyduğumuz nsanlara ne oldu? de göster leb l r. Toplumun duyan, h sse- yanlışlarını da doğrularını da özümserler.
Neden güvens z b r toplum olduk? den, y l k yapan v cdanlı ve ahlaklı nsanla- Çocuklar, ebeveynler n söylemler nden çok
Neden “bardağı taşıran son damla” dak ra ht yacı var. Günümüz dünyasında top- yaptıklarına odaklanmaktadır.
bardakları büyük tutmadık? Hayat ko- lumsal ahenk ve barış ç n v cdanlı ve ahlaklı Çünkü çocuklar hayat yolunda lerlerken,
laylaştıkça, mkânlar artıkça neden nsan yet şt rmek hep m z n en öneml en çok anne ve babasını model alır. Onların
huzur ve mutluluk azaldı? Küçük b r köy ödev olmalıdır. yaptıkları ve serg led kler davranışları
hal ne gelen bu dünyada, nsanoğlu kend hayatlarına yansıtırlar.
10 KALEMYÂR SAYI 2 11