Page 20 - KalemYar
P. 20

Gönül                                                                                                Kıyıya Varamayan Bir Hüzün: Göçmen


                                                                                                                                                                tadan kaldırır. Göçmen n acısı ve ka-
                                                                                                                   ‘‘Keşke bundan önce ölsey-                   der  aslında  nsanlık tar h  kadar esk d r.
                                                                                                                   d m de unutulup g den b r                       Herhang   b r  sebeple  toprak(ların)tan
                                                                                                                                                                uzaklaştırılmış göçmenler n karşısında bulu-
                                  Gönül uslanmaz mısın?                                                            olsaydım’’                                 nan ‘topraklı’ların k b rl  ve vahş  tutumları Ka-
                                  Uslan da tesk n ol artık                                                                                                      b lce güdünün kolekt f b l nçdışı şekl ndek
                                  Üm t hüthütler  çoktan saba d yarını terk ett                                                                                 tezahürüdür. Ama bu kaba b r toprak mülk -
                                  Per ler ş şelerde k l tl                                                              zdırabın çehres  s l kt r göçmende. Yer-  yet  savunusu şekl nde dışa yansımaz. Her zul-
                                                                                                                        leş k  olanın  k b rl   el d r  bu  çehreye
                                                                                                                                                                münü farklı b r kutsallıkla k barlaştıran  nsan-
                                  Gönül uslanmaz mısın?                                                              Işek l veren. K  yer yer görünmeyen ya     lık bu k b rl  söylem n  de sınırlar retor ğ   le
                                  Sak n ol, avut kend n                                                           da görünmes   stenmeyen göçmen n kader        d le get r r. Sınırlar; toprakta yılan m sal  kıvrı-
                                  Süleymanlar bıraktı v ran bağlara dönmüş ülken                                  de yerleş k olanın v cdanında eder yolculu-
                                  Mülkün pahadan geçt                                                             ğunu. Bu göçmen serüven n n acıklı tablosu-   lan k br n şehvet …
                                                                                                                  nu mevcut yorum ve anlayışlardan uzaklaşa-
                                  Gönül uslanmaz mısın?                                                           rak tar h ve edeb yatın m ras kalan sayfaların-  Yaşar Kemal’ n Çares z Yörükler
                                  Ey gönül uslanmaz mısın?                                                        dan okumaya çalışalım.                           Yaşar  Kemal’ n  B nboğalar  Efsanes   adlı
                                  Sarra arın teraz s nde                                                                                                        eser  yörükler n anlatıldığı b r romandır. Yer-
                                  Varının yoğunun ne eder  var ne kıymet                                             Al  Şer at ’de Hab l-Kab l  mges           leş k b r düzene geçmeyen yörükler ‘toprak’
                                                                                                                     Al  Şer at  gerek Kur’an gerekse de tar hsel
                                                                                                                                                                bağlamında göçmend rler. Aynı d l ve kültü-
                                  Gönül!                                                                          mûktesebatı  mgesel b r okumayla sosyal ha-
                                  Ey gönül!                                                                       yatın  ç ne taşıyan özgün aydınlardan b r d r.   re sah p olmak dâh  bu göçmen olgusunun
                                  Yüreğ m n zarını ortadan çatlatan gönül                                         K  bu  mgesel okuma b reysel ve spekülat f    s l k yüzünü anlamaya yetmemekted r. Oba-
                                  Artık uslanmaz msın?                                                            b r yabancılaşmanın çok üstünde olup top-     nın   ler   gelenler nden  Süleyman  Kâhya  le
                                                                                                                                                                yerleş k düzene geçen Kör Kemal arasında şu
                                                                                                                  lumsal  ve  ahlakî  mesajlar   çer r.  Al   Şer at
                                  Kumaşlardan kumaş mı beğen rs n                                                 Kur’an’da geçen Hab l-Kab l kıssasını bu mer-  konuşma geçer:
                                  Değ l atlas, d ba, kaşm r, H nt  ş                                              cek altında değerlend r r.                       ‘‘Süleyman Kâhya: ‘Bu höyük k m n?’ d ye
                                  Ölçüyorlar, b ç yorlar ve sana                                                                                                sordu.
                                   Ve naz k ve nazen n ten ne                                                        Hab l ve Kab l’ n adadıkları kurban çeş -     Kör Kemal: ‘H ç k msen n’ ded . ‘Ya da s z-
                                  Beyaz, d k şs z yemen                                                           d nden şunları söyler Şer at : Kab l tarım dü-  den başka herkes n’’
                                                                                                                  zen n n, tekelc  ya da b reysel mülk yet n tem-
                                                                                                                                                                   Ahlakî ve hakkan yetl  b r cevap olan ‘h ç
                                                                                                                  s lc s d r Hab l  se avcılık çağının mülk yet-
                                                                                                                                                                k msen n’  fades  ‘s zden başka herkes n’ h d-
                                                                                                                  ten öncek   lkel ortaklık dönem n n tems lc -
                                                                                                                  s d r.  Başka  b r  şek lde  Kab l  toprağa  sah p   det ne döner. Bu h ddet n sebeb  de elbette
                                                                                                                                                                yörükler n  yurt  ed nmem şl ğ d r.  N tek m
                                                                                                                  oluşu, yerleş k düzene geç ş  ya da yurt ed n-
                                                Adnan BAĞIŞ                                                                                                     göçmenler  konusu  açıldığında  onları  kü-
                                                                                                                  m ş olmayı tems l ederken Hab l de avcılık ve
                                                                                                                                                                çümseyerek tanımlayan nefret dolu  fadeler-
                                                                                                                  göçmenl ğ  tems l eder. Toprağa sah p olma-
                                                                                                                                                                den b r  oldu ‘s z’ seslen ş . Normalde nezaket
                                                                                                                  nın açgözlülüğüyle ürünler nden kötü olanı
                                                                                                                                                                ve saygı  fades  olan ‘s z’, göçmene seslen şte
                                                                                                                  kurban eden Kab l bu kurbanının kabul ed l-
                                                                                                                                                                tonlama farkına uğrayarak ırkçı b r d le dönü-
                                                                                                                  memes  sonucunda kıskançlık ve k b r reflek-
                                                                                                                                                                şüyor.
                                                                                                                  s yle hareket ed p kardeş  Hab l’  öldürür. Yer-
                                                                                                                  leş k olan Kab l’ n k b r ve benc ll ğ , b r göç-
                                                                                                                  men n n tel kler n  taşıyan kardeş  Hab l’  or-



            18 KALEMYÂR                                                                                                                                                                   SAYI 2     19
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25