Page 20 - KalemYar
P. 20
Gönül Kıyıya Varamayan Bir Hüzün: Göçmen
tadan kaldırır. Göçmen n acısı ve ka-
‘‘Keşke bundan önce ölsey- der aslında nsanlık tar h kadar esk d r.
d m de unutulup g den b r Herhang b r sebeple toprak(ların)tan
uzaklaştırılmış göçmenler n karşısında bulu-
Gönül uslanmaz mısın? olsaydım’’ nan ‘topraklı’ların k b rl ve vahş tutumları Ka-
Uslan da tesk n ol artık b lce güdünün kolekt f b l nçdışı şekl ndek
Üm t hüthütler çoktan saba d yarını terk ett tezahürüdür. Ama bu kaba b r toprak mülk -
Per ler ş şelerde k l tl zdırabın çehres s l kt r göçmende. Yer- yet savunusu şekl nde dışa yansımaz. Her zul-
leş k olanın k b rl el d r bu çehreye
münü farklı b r kutsallıkla k barlaştıran nsan-
Gönül uslanmaz mısın? Işek l veren. K yer yer görünmeyen ya lık bu k b rl söylem n de sınırlar retor ğ le
Sak n ol, avut kend n da görünmes stenmeyen göçmen n kader d le get r r. Sınırlar; toprakta yılan m sal kıvrı-
Süleymanlar bıraktı v ran bağlara dönmüş ülken de yerleş k olanın v cdanında eder yolculu-
Mülkün pahadan geçt ğunu. Bu göçmen serüven n n acıklı tablosu- lan k br n şehvet …
nu mevcut yorum ve anlayışlardan uzaklaşa-
Gönül uslanmaz mısın? rak tar h ve edeb yatın m ras kalan sayfaların- Yaşar Kemal’ n Çares z Yörükler
Ey gönül uslanmaz mısın? dan okumaya çalışalım. Yaşar Kemal’ n B nboğalar Efsanes adlı
Sarra arın teraz s nde eser yörükler n anlatıldığı b r romandır. Yer-
Varının yoğunun ne eder var ne kıymet Al Şer at ’de Hab l-Kab l mges leş k b r düzene geçmeyen yörükler ‘toprak’
Al Şer at gerek Kur’an gerekse de tar hsel
bağlamında göçmend rler. Aynı d l ve kültü-
Gönül! mûktesebatı mgesel b r okumayla sosyal ha-
Ey gönül! yatın ç ne taşıyan özgün aydınlardan b r d r. re sah p olmak dâh bu göçmen olgusunun
Yüreğ m n zarını ortadan çatlatan gönül K bu mgesel okuma b reysel ve spekülat f s l k yüzünü anlamaya yetmemekted r. Oba-
Artık uslanmaz msın? b r yabancılaşmanın çok üstünde olup top- nın ler gelenler nden Süleyman Kâhya le
yerleş k düzene geçen Kör Kemal arasında şu
lumsal ve ahlakî mesajlar çer r. Al Şer at
Kumaşlardan kumaş mı beğen rs n Kur’an’da geçen Hab l-Kab l kıssasını bu mer- konuşma geçer:
Değ l atlas, d ba, kaşm r, H nt ş cek altında değerlend r r. ‘‘Süleyman Kâhya: ‘Bu höyük k m n?’ d ye
Ölçüyorlar, b ç yorlar ve sana sordu.
Ve naz k ve nazen n ten ne Hab l ve Kab l’ n adadıkları kurban çeş - Kör Kemal: ‘H ç k msen n’ ded . ‘Ya da s z-
Beyaz, d k şs z yemen d nden şunları söyler Şer at : Kab l tarım dü- den başka herkes n’’
zen n n, tekelc ya da b reysel mülk yet n tem-
Ahlakî ve hakkan yetl b r cevap olan ‘h ç
s lc s d r Hab l se avcılık çağının mülk yet-
k msen n’ fades ‘s zden başka herkes n’ h d-
ten öncek lkel ortaklık dönem n n tems lc -
s d r. Başka b r şek lde Kab l toprağa sah p det ne döner. Bu h ddet n sebeb de elbette
yörükler n yurt ed nmem şl ğ d r. N tek m
oluşu, yerleş k düzene geç ş ya da yurt ed n-
Adnan BAĞIŞ göçmenler konusu açıldığında onları kü-
m ş olmayı tems l ederken Hab l de avcılık ve
çümseyerek tanımlayan nefret dolu fadeler-
göçmenl ğ tems l eder. Toprağa sah p olma-
den b r oldu ‘s z’ seslen ş . Normalde nezaket
nın açgözlülüğüyle ürünler nden kötü olanı
ve saygı fades olan ‘s z’, göçmene seslen şte
kurban eden Kab l bu kurbanının kabul ed l-
tonlama farkına uğrayarak ırkçı b r d le dönü-
memes sonucunda kıskançlık ve k b r reflek-
şüyor.
s yle hareket ed p kardeş Hab l’ öldürür. Yer-
leş k olan Kab l’ n k b r ve benc ll ğ , b r göç-
men n n tel kler n taşıyan kardeş Hab l’ or-
18 KALEMYÂR SAYI 2 19