Page 16 - KalemYar
P. 16
Hayır Diyebilmek
ünlük yaşamda en çok kul- lunan eşya s mler n ve let ş m n temel kel - vazgeçmek stese b le bu kötü alışkanlığa ba- elbette. Temel nokta, b z m ç n zararlı oldu-
landığımız kel meler n b r l s- meler nden olan evet ve hayır kel meler n n ğımlı b r b rey olur. Kötü alışkanlıklara adım ğunu düşündüğümüz, b z m ç n uygun ol-
Gtes n yapsak acaba ‘hayır’ ke- nasıl söylend ğ n öğretmeye başlarız. Ama atan genç hem kend s yle hem de a les yle mayan tekl flere hayır d yeb lmen n gerçek
l mes kaçıncı sırada olur? Çoğumuzun gün d kkat çekt ğ m nokta sadece nasıl söylend - problemler yaşamaya başlar. Bu durum onu b r özgür b rey olmayı kolaylaştırdığı. Bu da
sonunda belk de h ç kullanmadığı bu kel - ğ n öğret yoruz. Ne zaman, hang durumlar- gerg n, mutsuz ve öfkel b r b rey yapar. Bu- b z hem mutlu b r nsan yapar hem de b z m
men n hayatımızı nasıl etk led ğ n ve yön- da, n ç n kullanılmalı noktasında eks k kaldı- rada lk başta kullanamadığı hayır kel mes - ç n zararlı durumlara karşı b r kalkandır.
ğımızı düşünüyorum. Anne n n nsanın hayatını nasıl etk led ğ n anlat- Ben hayır’ları k ye ayırıyorum. Bunlara
babanın çocuğunu gel şt r - maya çalıştım. Bu örnekler artırab l r z. Yan
c b r tutum ç nde olmama- esasında nsan hayır derse karşı tarafın sev- ‘güçlü hayır’ ve ‘ez k hayır’ s mler n koyuyo-
sı bu çocuğun ergenl k dö- g s n kaybedeceğ n , kend s n n sev lmeyen rum. Ez k hayır; özgüvens z şek lde söyle-
nen, nsanın kend s n n b le nanmadığı
nem ndek çok öneml ka- b r nsan olarak görüleceğ n , dışlanacağını hayır’dır. K ş hayır der ancak karşı taraf onu
rarlarında hatta yet şk nl k düşünür ve stemed ğ halde söylemek zo- kna edeceğ n b l r. Güçlü hayır se özgüven-
dönem ndek b rçok terc - runda h ssett ğ evet’ler n onun hayatında
h nde kend s ne sunulan tek- n ce olumsuzluklar nşa ett ğ n fark etmez. l şek lde söylenen, k ş n n güçlü b r ses to-
nuyla kararlılığını karşı tarafa göster-
l flere stemed ğ halde Hayır d yemeyen nsan kend haya- mek ç n söyled ğ , kararlı m m k-
boyun eğmek zorunda tını yaşayamaz. Kend hayatını ler n de eşl k ett ğ hayır’a
kalma r sk n doğuruyor. yaşayamayan nsan mut-
suz ve huzursuz olur. Hayır kel mes le öz- verd ğ m s md r. Karşı ta-
Hayır kel mes le özgü- rafa güçlü b r hayır gön-
ven l şk s ncelend ğ nde Yer nde ve zama- güven l şk s ncelend ğ nde derd ğ m z zaman bu
benl k saygısı düşük k ş ler n nında hayır d yeb l- benl k saygısı düşük k ş ler n kararlılığı h sseden
hayır d yeb lmekte zorlan- mek b z nsan l ş- hayır d yeb lmekte zorlandıklarını taraf b z kna et-
dıklarını görüyoruz. Örne- k ler nde daha mekten vazgeçer.
ğ n özgüven düşük b r l se önemsen r ve de- görüyoruz. Örneğ n özgüven düşük Hatta bazen bu
öğrenc s da ma okulda po- ğerl b r nsana da b r l se öğrenc s da ma okulda popüler duruşumuzla on-
püler olan k ş ya da k ş lerle dönüştürüyor. olan k ş ya da k ş lerle b rl kte olmak larda b ze karşı
b rl kte olmak ster. Bunlar Bunu şöyle b r h - ster. Bunlar esasında sah plenme, g zl b r hayranlık
esasında sah plenme, gü- kaye le anlatayım: da uyandırab l yo-
venl k ve kend benl k saygı- B r sah l kasabasın- güvenl k ve kend benl k saygısını ruz. Tab k her
sını yükseltme çabalarıdır, d - da yaşlı b r adam var- yükseltme çabalarıdır, zaman evet’lere alış-
HAYIR yeb l r z. Pek bu popüler mış. Bu adam kasaba- tırdığınız bu k ş ya da k -
d ye tab r ett ğ m z grup üye- dak herkes n her ş ne koş- ş ler hemen vazgeçmeye-
ler n n kötü alışkanlıkları turuyor. Herkese evet d yen cekt r. Çünkü hayır demen ze
varsa ve bu alışkanlıklarına b r adam… Bu yaşlı adamın kasa- alışık olmadıkları ç n kna etmeye
ortak arayan bu gençler, badak d ğer k ş ler tarafından çok sev len b r süre devam edeb l rler. Esasında b z ken-
benl k saygısı düşük olan bu ve saygı duyulan b r nsan olmasını bekler z d m z de hayır demeye alışkın değ l zd r. Bu
öğrenc ye s gara çme tekl - değ l m ? Tam ters oluyor. Bu yaşlı adam her- durum b z m ç n başlangıçta çok zor olsa da
finde bulunursa ne olur? An- kese evet ded ğ ç n oradak nsanlar tarafın- güçlü hayır’larımızı devam ett rd kçe kend -
latayım. O gruba dah l dan vazgeç leb l r b r nsana dönüşüyor. m ze olan nancımız ve güven m z artacaktır.
lend rd ğ n konuşalım, fark edel m ve belk olmak steyen genç, s gara tekl fin ger çev - Hatta küçük çocuklar b le dalga geçmeye
de b r değ ş m başlatalım. Ne ders n z?
r rse grubun onu artık aralarına almayacağı- başlıyor yaşlı adamla. Yan değers zleş yor,
Hayır kel mes b r d lde lk öğret len kel - nı düşünür ve stemed ğ halde tekl fler ne önemsenm yor. Bu h kaye, bol keseden da-
melerden b r d r. N tek m küçükken konuş- olumlu yanıt ver r. Onlarla zaman geç rd kçe ğıttığımız evet’ler n nsan l şk ler ndek say-
maya yen başlayan çocuğumuza anne- bu davranışı devam ett rmek zorunda h sse- gınlığı düşürdüğünü göster yor. Demek ste-
baba kel meler n , yaşam alanımız ç nde bu- der kend n . N hayet nde zamanla kend s d ğ m, her şeye her zaman hayır demek değ l Özkan KARAKAYA
14 KALEMYÂR SAYI 2 15