Page 16 - KalemYar
P. 16

Hayır Diyebilmek



                          ünlük yaşamda en çok kul-      lunan eşya  s mler n  ve  let ş m n temel kel -          vazgeçmek  stese b le bu kötü alışkanlığa ba-  elbette. Temel nokta, b z m  ç n zararlı oldu-
                          landığımız kel meler n b r l s-  meler nden olan evet ve hayır kel meler n n            ğımlı b r b rey olur. Kötü alışkanlıklara adım   ğunu düşündüğümüz, b z m  ç n uygun ol-
                   Gtes n  yapsak acaba ‘hayır’ ke-      nasıl söylend ğ n  öğretmeye başlarız. Ama               atan genç hem kend s yle hem de a les yle     mayan tekl flere hayır d yeb lmen n gerçek
            l mes  kaçıncı sırada olur? Çoğumuzun gün    d kkat çekt ğ m nokta sadece nasıl söylend -             problemler yaşamaya başlar. Bu durum onu      b r özgür b rey olmayı kolaylaştırdığı. Bu da
            sonunda belk  de h ç kullanmadığı bu kel -   ğ n  öğret yoruz. Ne zaman, hang  durumlar-              gerg n, mutsuz ve öfkel  b r b rey yapar. Bu-  b z  hem mutlu b r  nsan yapar hem de b z m
            men n hayatımızı nasıl etk led ğ n  ve yön-  da, n ç n kullanılmalı noktasında eks k kaldı-           rada  lk başta kullanamadığı hayır kel mes -   ç n zararlı durumlara karşı b r kalkandır.
                                                                        ğımızı düşünüyorum. Anne                  n n  nsanın hayatını nasıl etk led ğ n  anlat-   Ben  hayır’ları   k ye  ayırıyorum.  Bunlara
                                                                        babanın çocuğunu gel şt r -               maya çalıştım. Bu örnekler  artırab l r z. Yan
                                                                        c  b r tutum  ç nde olmama-               esasında  nsan hayır derse karşı tarafın sev-  ‘güçlü hayır’ ve ‘ez k hayır’  s mler n  koyuyo-
                                                                        sı bu çocuğun ergenl k dö-                g s n  kaybedeceğ n , kend s n n sev lmeyen   rum.  Ez k  hayır;  özgüvens z  şek lde  söyle-
                                                                                                                                                                nen,   nsanın  kend s n n  b le   nanmadığı
                                                                        nem ndek   çok  öneml   ka-               b r  nsan olarak görüleceğ n , dışlanacağını   hayır’dır. K ş  hayır der ancak karşı taraf onu
                                                                        rarlarında  hatta  yet şk nl k            düşünür ve  stemed ğ  halde söylemek zo-       kna edeceğ n  b l r. Güçlü hayır  se özgüven-
                                                                        dönem ndek   b rçok  terc -               runda  h ssett ğ   evet’ler n  onun  hayatında
                                                                        h nde kend s ne sunulan tek-              n ce olumsuzluklar  nşa ett ğ n  fark etmez.   l  şek lde söylenen, k ş n n güçlü b r ses to-
                                                                                                                                                                    nuyla  kararlılığını  karşı  tarafa  göster-
                                                                        l flere   stemed ğ   halde                Hayır d yemeyen  nsan kend  haya-                       mek  ç n söyled ğ , kararlı m m k-
                                                                        boyun  eğmek  zorunda                     tını yaşayamaz. Kend  hayatını                              ler n  de  eşl k  ett ğ   hayır’a
                                                                        kalma r sk n  doğuruyor.                  yaşayamayan   nsan  mut-
                                                                                                                  suz ve huzursuz olur.            Hayır kel mes   le öz-        verd ğ m  s md r. Karşı ta-
                                                                           Hayır  kel mes    le  özgü-                                                                             rafa güçlü b r hayır gön-
                                                                        ven   l şk s    ncelend ğ nde                Yer nde ve zama-       güven  l şk s   ncelend ğ nde           derd ğ m z zaman bu
                                                                        benl k saygısı düşük k ş ler n            nında hayır d yeb l-      benl k saygısı düşük k ş ler n           kararlılığı  h sseden
                                                                        hayır  d yeb lmekte  zorlan-              mek b z   nsan  l ş-   hayır d yeb lmekte zorlandıklarını           taraf  b z    kna  et-
                                                                        dıklarını  görüyoruz.  Örne-              k ler nde  daha                                                      mekten  vazgeçer.
                                                                        ğ n özgüven  düşük b r l se               önemsen r ve de-     görüyoruz. Örneğ n özgüven  düşük               Hatta  bazen  bu
                                                                        öğrenc s  da ma okulda po-                ğerl  b r  nsana da  b r l se öğrenc s  da ma okulda popüler         duruşumuzla  on-
                                                                        püler olan k ş  ya da k ş lerle           dönüştürüyor.        olan k ş  ya da k ş lerle b rl kte olmak        larda  b ze  karşı
                                                                        b rl kte  olmak   ster.  Bunlar           Bunu şöyle b r h -     ster. Bunlar esasında sah plenme,             g zl   b r  hayranlık
                                                                        esasında  sah plenme,  gü-                kaye  le anlatayım:                                                 da  uyandırab l yo-
                                                                        venl k ve kend  benl k saygı-             B r  sah l  kasabasın-  güvenl k ve kend  benl k saygısını         ruz.  Tab   k    her
                                                                        sını yükseltme çabalarıdır, d -           da yaşlı b r adam var-        yükseltme çabalarıdır,              zaman  evet’lere  alış-
                    HAYIR                                               yeb l r z.  Pek   bu  popüler             mış.  Bu  adam  kasaba-                                         tırdığınız bu k ş  ya da k -
                                                                        d ye tab r ett ğ m z grup üye-            dak  herkes n her  ş ne koş-                                  ş ler hemen vazgeçmeye-
                                                                        ler n n  kötü  alışkanlıkları             turuyor.  Herkese  evet  d yen                             cekt r. Çünkü hayır demen ze
                                                                        varsa ve bu alışkanlıklarına              b r adam… Bu yaşlı adamın kasa-                        alışık olmadıkları  ç n  kna etmeye
                                                                        ortak  arayan  bu  gençler,               badak  d ğer k ş ler tarafından çok sev len    b r süre devam edeb l rler. Esasında b z ken-
                                                                        benl k saygısı düşük olan bu              ve saygı duyulan b r  nsan olmasını bekler z   d m z de hayır demeye alışkın değ l zd r. Bu
                                                                        öğrenc ye s gara  çme tekl -              değ l m ? Tam ters  oluyor. Bu yaşlı adam her-  durum b z m  ç n başlangıçta çok zor olsa da
                                                                        finde bulunursa ne olur? An-               kese evet ded ğ   ç n oradak   nsanlar tarafın-  güçlü hayır’larımızı devam ett rd kçe kend -
                                                                        latayım.  O  gruba  dah l                 dan  vazgeç leb l r  b r   nsana  dönüşüyor.   m ze olan  nancımız ve güven m z artacaktır.
            lend rd ğ n  konuşalım, fark edel m ve belk    olmak  steyen genç, s gara tekl fin  ger  çev -         Hatta  küçük  çocuklar  b le  dalga  geçmeye
            de b r değ ş m başlatalım. Ne ders n z?
                                                         r rse grubun onu artık aralarına almayacağı-             başlıyor  yaşlı  adamla. Yan   değers zleş yor,
               Hayır kel mes  b r d lde  lk öğret len kel -  nı düşünür ve  stemed ğ  halde tekl fler ne          önemsenm yor. Bu h kaye, bol keseden da-
            melerden b r d r. N tek m küçükken konuş-    olumlu yanıt ver r. Onlarla zaman geç rd kçe             ğıttığımız evet’ler n  nsan  l şk ler ndek  say-
            maya  yen   başlayan  çocuğumuza  anne-      bu davranışı devam ett rmek zorunda h sse-               gınlığı düşürdüğünü göster yor. Demek  ste-
            baba kel meler n , yaşam alanımız  ç nde bu-  der  kend n .  N hayet nde  zamanla  kend s             d ğ m, her şeye her zaman hayır demek değ l          Özkan KARAKAYA


            14 KALEMYÂR                                                                                                                                                                   SAYI 2     15
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21