Page 23 - KalemYar
P. 23
Kıyıya Varamayan B r Hüzün: Göçmen Kıyıya Varamayan B r Hüzün: Göçmen
John Amca’nın Suya Bıraktığı Feryat Acı… Ve o s ms z bebeğ n suda kayıp ge- Kafka’nın Dönüşüm adlı eser nde babanın Gre- mes v cdansızca b r davranıştır. K S gmund
l ş Ege kıyılarında nsanlığın o ç rk n yüzüne gor Samsa’ya attığı elmalardan b r n n Freud uygarlık kr z n değerlend r rken bu sal-
John Ste nbeck’ n etk ley c eserler nden
‘Alan Kurdî’ olarak çarpar. John Amca’nın
b r olan Gazap Üzümler k tabından b r pa- Samsa’nın sırtında çürümes ne benzem yor dırganlığın ps kanal z n şu şek lde yapar:
suya bıraktığı feryat olan ‘G t de söyle onlara’
sajı ele alalım. Elma sandığının üzer nde ölü mu elma sandığı üzer ne koyulan ölü doğmuş
yüz yıl geçm ş olsa da halen b r yankı bula- ‘Saldırganlıklarının dışavurumuna maruz
doğmuş b r bebek var. John Amca’dan gö-
mamış demek nsanlığın v cdanında. yers z-yurtsuz yan göçmen bebek? Göçmen-
mülmes sten r. Ve John Amca sandıkla b r- kalacak başka b r topluluk olduğu sürece, çok
ler n yaşadıkları da Ste nbeck’ n bu acımasız
l kte bebeğ götürür. İlg nçt r ama bebeğ
Ste nbeck ölü doğmuş bebeğ elma san- sayıda nsanı b rb r ne sevg bağı le bağlamak
gömmez yan sakla- bet mlemes n doğrular n tel kte oldu ne
dığının üzer ne bırakarak aslında alegor k an- mümkündür.’
yazık k .
İnsanların, çler ndek
Sonuç Saldırganlıklarının dışa-
yıkıcılık duygusunun tat-
vurumuna maruz kalacak
‘‘…solduğum b r m n adına göçmenlere
başka b r topluluk olduğu sü-
büyük ormandır acılarım karşı meydana get rd kle-
rece, çok sayıda nsanı b rb -
geçm şten ve gürgen…’’ r bu ‘sevg bağı’(!) v cdan
r ne sevg bağı le bağlamak
d yor hüzün şa r . Acının mahkemes nde sorgu-
dalgaları ve hüznün bu- mümkündür.’ lanmalıdır. Sevg bağı dü-
ğusunda göçmen, şa r n ğümlü olmayıp k msey
bu h sler le eder yolculuğunu. Kıyısız da de- nc tmez aslında. Eğer k sevg m z nc tm şse
ğ ld r aslında bu yolculuk. Ama k b r salyası le başkalarını bu karanlığı aydınlatacak v cdan
kıyısızlaştırılmaya çalışılan bu den z yolculuğu parıltısına ht yacımız olduğunu hatırlamalı-
ırkçılık rüzgârı le de ölüme davet ed l yor yız. Hep m z sevg m z v cdan aynasında göre-
âdeta. b lme sorumluluğunu üstlenerek toplumda
rol almalıyız. İranlı yönetmen Vah d Cel l-
Göçmenler n karşı-k ml k olarak görülüp
vend’ n ‘‘Tar hs z, İmzasız’’ (2017) film ndek
toplumda m llî b rl ktel k duygusu adı altında
maz. B r suyun akıntısına bırakır. Tar h n akı- lamda oldukça acı- doktor m sal …
onlara karşı saldırganlık güdüsünün tet klen-
şında belk de b r v cdana değer temenn s y- masız b r mesaj ve m ras bırakmıştır. Elma
le. Pasaj şu şek lded r:
Hr st yan teoloj de lk günahı tems l eder. Bu- Tarık ÖRNEK
‘‘John Amca sandığı göğsüne bastırmış,
nunla b rl kte dünyaya düşüşü yan hayatı da
öylece duruyordu. Sonra eğ ld , onu suların
anlatır elma. Doğması heyecanla beklenen
üzer ne bıraktı, el yle dengeley p düzeltt . Öf-
kel b r sesle, ‘G t de söyle onlara’ ded . ‘Yüzüp bebeğ n ölü doğması ve elma sandığının üs- 1. Meryem Sûres , 23. ayet
g derken parçalana parçalana anlat onlara. tüne konması… Yurt ed nemeyen ya da top- 2. Al Şer at , İslamb l m 1, Fecr Yayınları, 63. sy
Ancak öyle konuşab l rs n sen… O zaman an- raklarından kovulanların o çares z hayatları- 3. Yaşar Kemal, B nboğalar Efsanes , Yapı Kred Yayınları, 84. sy
larlar belk ’’ 4. John Ste nbeck, Gazap Üzümler , Sel Yayıncılık, 548. sy
nın acı b r bet mlemes değ l m d r? Franz 5. H lm Yavuz'un Büyü'sün, Yaz! başlıklı ş r nden.
6. S gmund Freud, Uygarlığın Huzursuzluğu, Met s Yayınları, 71. sy
20 KALEMYÂR SAYI 2 21