Page 23 - KalemYar
P. 23

Kıyıya Varamayan B r Hüzün: Göçmen               Kıyıya Varamayan B r Hüzün: Göçmen


 John Amca’nın Suya Bıraktığı Feryat  Acı… Ve o  s ms z bebeğ n suda kayıp ge-  Kafka’nın Dönüşüm adlı eser nde babanın Gre-  mes  v cdansızca b r davranıştır. K  S gmund
 l ş  Ege kıyılarında  nsanlığın o ç rk n yüzüne   gor  Samsa’ya  attığı  elmalardan  b r n n   Freud uygarlık kr z n  değerlend r rken bu sal-
 John Ste nbeck’ n etk ley c  eserler nden
 ‘Alan  Kurdî’  olarak  çarpar.  John  Amca’nın
 b r  olan Gazap Üzümler  k tabından b r pa-  Samsa’nın  sırtında  çürümes ne  benzem yor   dırganlığın ps kanal z n  şu şek lde yapar:
 suya bıraktığı feryat olan ‘G t de söyle onlara’
 sajı ele alalım. Elma sandığının üzer nde ölü   mu elma sandığı üzer ne koyulan ölü doğmuş
 yüz yıl geçm ş olsa da halen b r yankı bula-           ‘Saldırganlıklarının  dışavurumuna  maruz
 doğmuş b r bebek var. John Amca’dan gö-
 mamış demek  nsanlığın v cdanında.  yers z-yurtsuz yan  göçmen bebek? Göçmen-
 mülmes   sten r. Ve John Amca sandıkla b r-         kalacak başka b r topluluk olduğu sürece, çok
         ler n yaşadıkları da Ste nbeck’ n bu acımasız
 l kte  bebeğ   götürür.  İlg nçt r  ama  bebeğ
 Ste nbeck ölü doğmuş bebeğ  elma san-               sayıda  nsanı b rb r ne sevg  bağı  le bağlamak
 gömmez yan  sakla-  bet mlemes n   doğrular  n tel kte  oldu  ne
 dığının üzer ne bırakarak aslında alegor k an-      mümkündür.’
         yazık k .
                                                                          İnsanların,   çler ndek
            Sonuç                     Saldırganlıklarının dışa-
                                                                       yıkıcılık duygusunun tat-
                                    vurumuna maruz kalacak
            ‘‘…solduğum      b r                                       m n   adına  göçmenlere
                                  başka b r topluluk olduğu sü-
         büyük ormandır acılarım                                       karşı meydana get rd kle-
                                  rece, çok sayıda  nsanı b rb -
         geçm şten ve gürgen…’’                                       r  bu ‘sevg  bağı’(!) v cdan
                                  r ne sevg  bağı  le bağlamak
         d yor hüzün şa r .  Acının                                    mahkemes nde     sorgu-
         dalgaları  ve  hüznün  bu-        mümkündür.’                 lanmalıdır. Sevg  bağı dü-
         ğusunda  göçmen,  şa r n                                      ğümlü  olmayıp  k msey

         bu h sler   le eder yolculuğunu. Kıyısız da de-   nc tmez aslında. Eğer k  sevg m z  nc tm şse
         ğ ld r aslında bu yolculuk. Ama k b r salyası  le   başkalarını bu karanlığı aydınlatacak v cdan
         kıyısızlaştırılmaya çalışılan bu den z yolculuğu   parıltısına   ht yacımız  olduğunu  hatırlamalı-
         ırkçılık  rüzgârı   le  de  ölüme  davet  ed l yor   yız. Hep m z sevg m z  v cdan aynasında göre-

         âdeta.                                      b lme  sorumluluğunu  üstlenerek  toplumda
                                                     rol  almalıyız.  İranlı  yönetmen  Vah d  Cel l-
            Göçmenler n  karşı-k ml k  olarak  görülüp
                                                     vend’ n ‘‘Tar hs z,  İmzasız’’  (2017)  film ndek
         toplumda m llî b rl ktel k duygusu adı altında
 maz. B r suyun akıntısına bırakır. Tar h n akı-  lamda  oldukça  acı-  doktor m sal …
         onlara karşı saldırganlık güdüsünün tet klen-
 şında belk  de b r v cdana değer temenn s y-  masız  b r  mesaj  ve  m ras  bırakmıştır.  Elma
 le. Pasaj şu şek lded r:
 Hr st yan teoloj de  lk günahı tems l eder. Bu-                  Tarık ÖRNEK
 ‘‘John Amca sandığı göğsüne bastırmış,
 nunla b rl kte dünyaya düşüşü yan  hayatı da
 öylece duruyordu. Sonra eğ ld , onu suların
 anlatır elma. Doğması heyecanla beklenen
 üzer ne bıraktı, el yle dengeley p düzeltt . Öf-
 kel  b r sesle, ‘G t de söyle onlara’ ded . ‘Yüzüp   bebeğ n ölü doğması ve elma sandığının üs-  1.  Meryem Sûres , 23. ayet
 g derken parçalana parçalana anlat onlara.   tüne konması… Yurt ed nemeyen ya da top-  2.  Al  Şer at , İslamb l m 1, Fecr Yayınları, 63. sy
 Ancak öyle konuşab l rs n sen… O zaman an-  raklarından kovulanların o çares z hayatları-  3.  Yaşar Kemal, B nboğalar Efsanes , Yapı Kred  Yayınları, 84. sy
 larlar belk ’’  4.  John Ste nbeck, Gazap Üzümler , Sel Yayıncılık, 548. sy
 nın  acı  b r  bet mlemes   değ l  m d r?  Franz   5.   H lm  Yavuz'un Büyü'sün, Yaz! başlıklı ş  r nden.
         6.     S gmund Freud, Uygarlığın Huzursuzluğu, Met s Yayınları, 71. sy



 20 KALEMYÂR                                                                     SAYI 2     21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28