Page 28 - KalemYar
P. 28

Madem Öyle, Ben  Cam B r Fanusta Saklayın!                                                                                            Madem Öyle, Ben  Cam B r Fanusta Saklayın!



              Çocukların; telafis  mümkün, bas t ve b r    d r. Bırakalım da c dd  zarar  çermed ğ  sü-              Hal böyle olunca sokaklar onları b zlerden   başımdan g ts n de nereye g derse g ts n,
             kerel k hataları yapmasına  z n ver lmel d r   rece kend  sosyal çevres n n zararlarını ço-            alıp koparır. Yapılan araştırmaya göre b r  n-  der. “Başımdan g t, ben  rahat bırak!” lafları
             k  çocuklar b r mus betten b n nas hat çı-   cuğumuz görsün.                                           sanın genet k davranışlarında yed  cedd  et-  en öneml  laflardandır.
             karab ls n.  B zler n  nas hat  le  verd ğ m z                                                         k l  olab lmekte ve genet k kodlar  nsan dav-
             ders n yüzde 10'u akılda kalırken, çocukla-    Gençl k yıllarımda “Şununla gezme, bu-                                                               Doğrusu  se demokrat k anne-baba tutu-
             rın yaparak yaşayarak aldığı ders n yüzde    nunla  konuşma,  onunla  top  oynama!”                    ranışlarının yüzde 40’ını etk leyeb lmekte-  mudur. Çocuğuna katıldığı anlar da var, ka-
             90'ı akılda kalır.                           d yen a leme "Madem öyle, ben  cam b r fa-                d r. Eğ t m de  nsan davranışlarında yüzde
                                                          nusta saklayın!" ded ğ m  hatırlıyorum.                   40, k ş sel çaba  se yüzde 20 etk l  olduğuna   tılmadığı anlar da vardır. Ama katılmadığın-
              Çocuklara ne yapması gerek r  söylersek                                                               göre b r çocuğun üstüne fazla g tmek        da onun k ş l ğ ne saygı duyarak ve sadece
             onların hareket alanını çok kısıtlar, nefes al-  Çocuk eğr   le doğrunun farkına kend  va-             genet k kodları yok saymaktır.                       davranışına  şerh  koyarak   ş n
             masını engellem ş oluruz. Ayrıca zevkler -   rırsa bambaşka b r ders çıkarır ve öz güve-                                                                        mantığını  güzell kle  ve  sa-
             n  de b zler bel rlem ş oluruz. Oysa ne yap-  n  de artar. Ayrıca verd ğ  kararı sah plen r             Buna göre davranışları-       Serg lenmemes               bırla anlatır. Terc h ve ter-
             maması gerek r  söylersek hem onları teh-    ve  bunu  sosyal  çevres ne  anlatmaktan,                 nın yüzde 40’ı b z anne    gereken her davranışın            c h n  sonundak   zarar-
             l kelerden  korumuş  olur  hem  zevkler ne   d kte ett rmekten de utanmaz.
             karışmamış olur hem de hareket alanlarını                                                              babalara    çekm ş,     neden  çocuklara güzell kle,          lar  sana  a tt r.  Ama
             gen ş tutmuş oluruz. Örneğ n,                  Aks  halde çocuğumuz l sede, b r yurtta                 gençler n  ne  suçu         sabırlıca ve mantıklıca            sonuç   ne    olursa
                                                          veya  ün vers tede  b zden  ayrıldığında                  var?                   anlatılmalıdır. Bu üç kel men n         olsun ben sana saygı
              “Elb se seç m n  sen yap ama senden şu      sudan çıkmış balığa döner. Bu durumda                                                                                    duyarım,  der.  De-
             alanda bu sebeplerden dolayı hassas yet       se çocuğumuz ya çok durgun ya da çok ag-                  Her  şey  zamanla,            s h rl  gücünden                mokrat k     anne-
             bekl yorum.”                                 res f b r hayat yaşar. Bu durumda b zler n                güzel  b r   let ş m  ve   faydalanılmadığı sürece            babalar  çocukları   le
                                                          yasakladığı tüm davranışları b le  nadına                 mantıklı  argümanlarla      süreç topallayacaktır.           konuşurken onun k ş l -
              “Akşam geç vak tte dışarıda kalırsan can    veya meraktan serg leyeb l r.                             değ şeb l r. Kend  davra-
             tehl kenden dolayı üzülürüz.”                                                                          nışlarımızı b le değ şt rmek-                              ğ n  değ l davranışını tar-
                                                            Çocukların bağımsızlık  steğ n n elbette                                                                        tışmaya açar. Çocukları  le  l-
              “Herkes n sofraya b rl kte gelmes  b z m    b r sınırı olmalıdır fakat ün vers tede b r ho-           ten ac z b zler, nasıl olur da ço-                  g l  kend s n  gel şt rmek  ç n sü-
             a le bağları  ç n öneml  b r gelenekt r.”    camızın ded ğ  g b , "Anne babalar l man,                 cuklarımızın davranışlarına tahammül et-    rekl  k tap okur.
                                                          çocuklar gem  m sal d r. Bırakalım gem  su-               mey z.
              “Borç eşya almak k ş y  yavaş yavaş  flasa   larda  gez p   ht yaç  duyduğunda  l mana                                                             B r k ş sel gel ş m uzmanı der k : "Başkası
             ve başkasına bağımlı hale get r r.”          dem r atsın. Oysa b zler öyle m  yapıyoruz?                Mükemmel yetç  anne babalar çocukları-      le  konuşurken  her  zaman,  h çb r  zaman,
                                                          L man olarak gem n n peş nde sürüklen -                   nı dak k planlar, m l ml k hesaplar. Sürekl    asla, kes nl kle lafları kullanıyorsanız haksız-
              “Falanca k ş   le arkadaşlık edersen sen    yoruz."                                                   kıyas yaparak altta kalmamaya, entel dan-   sınız."
             kötü yönde etk leyeb l r.” g b  her yıl sayısı                                                         tel takılmaya çalışır. “B z m a leye yakışma-
             b r el n parmağını geçmeyecek sınırlama        “Bana cevap verme!” “                                   yan davranışlarla b z  rez l etme.” der.     Acaba b zler de çocuklarımıza bu d l  kul-
             koymak daha öneml d r. Hatta bütün sınır-
             lamaları b r anda vermek yer ne her yıl b r    Sen çok ukala oldun!”                                    Otor ter anne-babalar sürekl  çocukları-   lanıyor muyuz?
              k  kuralı vermek daha  y d r.
                                                            “Hadd n m d r kararımı sorgulamak!”                     na emreder. Ş ddet, küfür ve ceza  le  sted -
              12-13 yaşından  t baren bağımsızlık yo-                                                               ğ  davranışı kazandırmaya çalışır. “Sen  bu
             lunda kend  mücadeles n  veren çocukla-        “Ne  hal n  varsa gör!”  kab l nden  sözler             konuda uyarmadım mı?” der.
             rın  bu  eğ l m ne  saygı  duymak  ve  c dd    sarf etmek gençler  renc de eder, onların k -                                                               Adem YORULMAZ
             zarar vermed ğ  sürece  sted kler  k ş lerle   ş l k gel ş m n  mahveder, öz güvenler n                 İlg s z  anne-babalar,  saldım  çayıra
             arkadaş olmaya ses çıkarmamak öneml -                                                                  Mevla’m  kayıra  mantığındadır.  Çocuğum
                                                          zedeler, anne-babaya olan güven  sarsar.





            26 KALEMYÂR                                                                                                                                                                   SAYI 2     27
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33