Page 84 - Kalemyar
P. 84

Eser’  veya dünya edeb yatının klas kler n  terc h
                                                                     etmekten öteye g dem yorlar. Halbuk  okuyan,
                                                                     kend n  gel  t ren, edeb yata merakı olan eğ t mc ;
                                                                     çağda  edeb yatı tak p eder ve zorlanmadan çocuğun
                                                                     edeb  zevk ne uygun k tap öner s nde bulunab l r.
                                                                     N ce çağda  yerl  ve yabancı yazarın k tabı bugün
                                                                     çok okunmakta ama b r o kadarı da tozlu ra arda

                                                                     okuyucusunu beklemekted r.

                                                                     Öğrenc ler ne yazık k  b z öğretmenlerden
                      üyes  yapmak g b  etk nl klerle çocukların okuma   “Neden k tap okumalıyım?”sorusuna tatm n ed c
                      hassas yet  kazanmalarına yardımcı olunab l r. Ancak   cevaplar alamıyorlar. Bu konuda da b l nd k b rkaç
                      bütün bunları doğru bulmakla beraber alternat f   efsane  cevaptan  öteye  g dem yoruz.  Bu  efsane
                      yöntem ve tekn kler  kullanılmanın da faydalı olacağı   cevaplardan en çok yadırgadığım kes nl kle  udur:
                      görü ündey m.                                  “K tap okursan sınavlardan daha yüksek not alırsın.”
                                                                     Bu pragmat st yakla ımla okumaya yakla ırsak
                      Yapılan ara tırmalar sonucunda okuma alı kanlığının   okuyup da sınavdan yüksek not almayan öğrenc ler
                      kazandırılmasında k tap okuyan öğretmenler n    nc t r z.  B r  öğretmen  k tap  okumanın  akadem k
                      etk l  olduğuna da r görü ler mevcuttur. Ben de   ba arısına  daha  çok  odaklanırsa  okumanın  sosyal,
                      öğrenc ler n ancak okuma alı kanlığı kazanmı    duygusal gel   m n   hmal etm   olur. Bu bakı
                      eğ t mc ler n el nden  geçerlerse  bu ed n m    açısı aynı zamanda ben ba arılı değ l m/ olmak
                      kazanacaklarını dü ünüyorum. Çocuklar okulda    stem yorum,  ekl nde dü ünen öğrenc ler  kenara
                      k tap  okuyan öğretmen  gördüğünde  aynısını   atmak sonucunu doğurab l r. Dolayısıyla “N ç n k tap
                      yapmaya gayret gösterecekt r.  Çünkü okuldak  rol/   okumalıyım?”d yen b r  öğrenc ye  çocuğun b reysel
                      model parçalar b z z. Çocuk küçük ya ta kend s nden   farklılığını göz önüne alarak cevap vereb lmel y z.
                      büyükler  gözlemler  ve  tavırlarını  da  b ze göre   Buna da okuma alı kanlığı ed nm   b r öğretmen
                       ek llend r r.
                                                                     har kulade cevaplar vereb l r.
                      Çocuklar büyükler n eller nde k tap gördüğünde   Sonuç olarak; okuma alı kanlığı b rey n kend n
                      merak ed p o k tap üzer ne konu mayı çok severler.   gel  t rmes ,  fade etmes , toplumsal b r varlık olarak
                      Bu durumla kend m çok kar ıla anlardanım. K tabın   hayata katılab lmes   ç n kazanması gereken öneml
                      yazarını, konusunu, kahramanlarını z yades yle   b r becer d r. Okuma çocuğun z h nsel, duygusal,
                      merak ed yorlar. Bu kavramlar üzer ne çocuklarla   sosyal gel   m ne katkı sağlar. Okuma alı kanlığı
                      sohbet edeb lmek k taba görünen n dı ında      zamanla, sabırla ve kararlılıkla kazandırılab len b r
                      farklı b r anlam yükleyeb lmek, k tabı her yönüyle   becer d r. Bu alı kanlığı a ılamak da b z öğretmenlere
                      ele t reb lmek ancak ve ancak okuma alı kanlığı   yüklenen b r m syondur. Çocuklara okuma alı kanlığı
                      kazanan öğretmen n sohbet nde hayat bulab l r.   kazandırmada b l nen  yaygın stratej ler n yanında
                      B zler arasında yaygın b r ele t r d r, çocukların   çağda  ve alternat f yakla ımlar da sunmalıyız. Okuma
                      okuduğu  k tap hakkında  konu amadığı,  k tabını   alı kanlığı kazandırmak, okumayı sevd rmek ancak
                      tanıtamadığı serzen  ler . Öncel kle b z okuduğumuz   ve ancak okumayı seven eğ t mc ler n gayretler yle
                      k tapları öğrenc lere  tanıtacağız, üzer ne sohbet   olab l r.  Okumayı  sadece  sınavlarda  ba arılı  olmak
                      edeceğ z k  öğrenc  farklı b r bakı  açısı gel  t reb ls n.
                                                                      ç n b r amaç olarak görmek son derece yanlı
                      Çocuklar  çoğu   zaman   k tap  seç m    ç n   b r yakla ımdır. Okuma ancak ve ancak okuyucu
                      öğretmenlere danı ırlar. K tap heybes  dolu olmayan   tarafından temel b r  ht yaç olarak algılandığında
                      öğretmenler m z genelde MEB tavs yel  100  Temel   gerçek amacına ula mı  olur.






                   84
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89