Page 84 - Kalemyar
P. 84
Eser’ veya dünya edeb yatının klas kler n terc h
etmekten öteye g dem yorlar. Halbuk okuyan,
kend n gel t ren, edeb yata merakı olan eğ t mc ;
çağda edeb yatı tak p eder ve zorlanmadan çocuğun
edeb zevk ne uygun k tap öner s nde bulunab l r.
N ce çağda yerl ve yabancı yazarın k tabı bugün
çok okunmakta ama b r o kadarı da tozlu ra arda
okuyucusunu beklemekted r.
Öğrenc ler ne yazık k b z öğretmenlerden
üyes yapmak g b etk nl klerle çocukların okuma “Neden k tap okumalıyım?”sorusuna tatm n ed c
hassas yet kazanmalarına yardımcı olunab l r. Ancak cevaplar alamıyorlar. Bu konuda da b l nd k b rkaç
bütün bunları doğru bulmakla beraber alternat f efsane cevaptan öteye g dem yoruz. Bu efsane
yöntem ve tekn kler kullanılmanın da faydalı olacağı cevaplardan en çok yadırgadığım kes nl kle udur:
görü ündey m. “K tap okursan sınavlardan daha yüksek not alırsın.”
Bu pragmat st yakla ımla okumaya yakla ırsak
Yapılan ara tırmalar sonucunda okuma alı kanlığının okuyup da sınavdan yüksek not almayan öğrenc ler
kazandırılmasında k tap okuyan öğretmenler n nc t r z. B r öğretmen k tap okumanın akadem k
etk l olduğuna da r görü ler mevcuttur. Ben de ba arısına daha çok odaklanırsa okumanın sosyal,
öğrenc ler n ancak okuma alı kanlığı kazanmı duygusal gel m n hmal etm olur. Bu bakı
eğ t mc ler n el nden geçerlerse bu ed n m açısı aynı zamanda ben ba arılı değ l m/ olmak
kazanacaklarını dü ünüyorum. Çocuklar okulda stem yorum, ekl nde dü ünen öğrenc ler kenara
k tap okuyan öğretmen gördüğünde aynısını atmak sonucunu doğurab l r. Dolayısıyla “N ç n k tap
yapmaya gayret gösterecekt r. Çünkü okuldak rol/ okumalıyım?”d yen b r öğrenc ye çocuğun b reysel
model parçalar b z z. Çocuk küçük ya ta kend s nden farklılığını göz önüne alarak cevap vereb lmel y z.
büyükler gözlemler ve tavırlarını da b ze göre Buna da okuma alı kanlığı ed nm b r öğretmen
ek llend r r.
har kulade cevaplar vereb l r.
Çocuklar büyükler n eller nde k tap gördüğünde Sonuç olarak; okuma alı kanlığı b rey n kend n
merak ed p o k tap üzer ne konu mayı çok severler. gel t rmes , fade etmes , toplumsal b r varlık olarak
Bu durumla kend m çok kar ıla anlardanım. K tabın hayata katılab lmes ç n kazanması gereken öneml
yazarını, konusunu, kahramanlarını z yades yle b r becer d r. Okuma çocuğun z h nsel, duygusal,
merak ed yorlar. Bu kavramlar üzer ne çocuklarla sosyal gel m ne katkı sağlar. Okuma alı kanlığı
sohbet edeb lmek k taba görünen n dı ında zamanla, sabırla ve kararlılıkla kazandırılab len b r
farklı b r anlam yükleyeb lmek, k tabı her yönüyle becer d r. Bu alı kanlığı a ılamak da b z öğretmenlere
ele t reb lmek ancak ve ancak okuma alı kanlığı yüklenen b r m syondur. Çocuklara okuma alı kanlığı
kazanan öğretmen n sohbet nde hayat bulab l r. kazandırmada b l nen yaygın stratej ler n yanında
B zler arasında yaygın b r ele t r d r, çocukların çağda ve alternat f yakla ımlar da sunmalıyız. Okuma
okuduğu k tap hakkında konu amadığı, k tabını alı kanlığı kazandırmak, okumayı sevd rmek ancak
tanıtamadığı serzen ler . Öncel kle b z okuduğumuz ve ancak okumayı seven eğ t mc ler n gayretler yle
k tapları öğrenc lere tanıtacağız, üzer ne sohbet olab l r. Okumayı sadece sınavlarda ba arılı olmak
edeceğ z k öğrenc farklı b r bakı açısı gel t reb ls n.
ç n b r amaç olarak görmek son derece yanlı
Çocuklar çoğu zaman k tap seç m ç n b r yakla ımdır. Okuma ancak ve ancak okuyucu
öğretmenlere danı ırlar. K tap heybes dolu olmayan tarafından temel b r ht yaç olarak algılandığında
öğretmenler m z genelde MEB tavs yel 100 Temel gerçek amacına ula mı olur.
84