Page 83 - Kalemyar
P. 83

N�hat  TUNÇ
                                                                                      N�hat TUNÇ
                               OKUMAYA DAİR                          görürüz. Zannedersem buradak  konu da tıpkı
                                                                     ba ta okumayı tanımlarken net ve kes n b r  faden n
                        md   efend m okuma eylem   toplumumuzun      söylenmeyeceğ ne da r b r benzerl k göster r.   md
                      öneml   konularının  ba ında  gel yor.  Hal yle  kültür,   bu etmenler  saymaya kalkarsak yüzlerce madde
                      sanat ve edeb yat derg ler nde bu konuyu  rdeleyen   sıralamam gerekecek. Ama ben konuyu b raz daha
                      b rçok sırda la kar ıla ıyoruz. Yayın hayatına taptaze   daraltıp saha  ç nde çalı an b r meslekta ınız olarak
                      ba layan Kalemyâr derg s ne uzun soluklu b r   çocuklarımızın neden okumadığına da r b rkaç
                      yayın hayatı d l yor, eğ t mc ler n tercümanı olmayı   tesp t payla mak  st yorum.  Tab   k  s z değerl
                      gayeleyen bu derg ye her satırında emek damlatan   meslekta larım ben m f k rler me katılmayab l rs n z.
                      meslekta larıma da can-ı gönülden te ekkürler m    Zaten ne kadar f k r varsa o kadar çok doğrumuz
                      sunmakla ba lamak  st yorum.                   vardır, d yenlerden m.

                      Hep m z n b ld ğ  g b  okuma üzer ne m lyonlarca   Malumun   lamı,  okuldak   eğ t m  öğret m
                      tanım yapılmı tır. Herkes n “Okuma ned r?” sorusuna   problemler m z n kangrenler nden b r  de okuma;
                      kend  tasarısında vereceğ  b r yanıt vardır muhakkak.   okuduğunu  anlamama,  okumayı  alı kanlık
                      Okumayı k m nasıl tanımlarsa doğru olmakla b rl kte,   hal ne  get rememe  g b   süregelen  sorunlardır.  Bu
                      bu tanım hep eks k kalacaktır. Ancak bazı tanımlamalar   meseleler y rm  yıl önce de sorundu,   md  de sorun,
                      b z m   ç n  genel  geçer olab lmekted r.  Bunlar  da   muhtemelen bundan sonra da sorun olmaya devam
                      genelde  yazarların,  dü ünürler n  veya topluma   edecekt r. Ben m bu yazıyı kaleme alırken amacım,
                      mal olmu  k   ler n yaptığı tanımlardır. Örneğ n,   öğrenc lere okuma alı kanlığı kazandırmak ve onların
                      Arjant nl  ele t rmen Alberto Manguel okuma  ç n   etk n okuyucular hal ne gelmes   ç n öğretmen
                      “K   ler n dünya ve kend ler  hakkında daha fazla   arkada larımla kend  görü  ve dü ünceler m
                      öğrenmeler n  sağlayan açık uçlu b r eylemd r.” der.   payla maktır.
                      Manguel’  n görü üne fazlasıyla katılmamla b rl kte
                      kend  tanımımı da vermeden geçemeyeceğ m. Bana   Okuma  çocuğun  z h nsel,  duygusal  ve  sosyal
                      göre okuma; anlama, anlamlandırma ve hayatı d ğer   yönünü gel  t ren b r becer d r. Bu nedenle gel  m
                      d s pl nlerle  l  k lend rme sanatıdır.        ülkeler okuma eğ t m ne, okumanın b r ya am
                                                                     b ç m ne dönü mes ne ve çocukların bu alı kanlığı
                      Sokağa  n p yüz k   ye sorsak muhtemelen doksan   kazanmasına çok fazla değer ver rler. Okuma
                      dokuzu okumayan b r toplum olduğumuzu söyler.   alı kanlığı temelde örgün eğ t m s stem   ç nde
                      Ulusal ve uluslararası alanlarda yapılan çalı malar da   kazanılan b r becer d r. Bu becer y  kazandırmak b z
                      bu yargıları destekler n tel kted r. Okumaya sadece   eğ t mc lere yüklenen görevlerden b r  olmu tur.
                      eğ t m  öğret m  dönem nde  değ l  hayatımızın  her   Çünkü  küçük  ya larda  ed n lmeyen  b r  alı kanlık
                      a amasında  ht yaç duyduğumuz b r gereks n m   sonrak  ya larda ya zor ed n l r ya da h ç ed n lemez.
                      olarak bakmamız gerek r. N tek m bu bakı       Bu  tıpkı  b s klet  sürmek,  bas t  aletler  yapmak  g b
                      açısıyla bakmadığımız sürece okumaya da r genel    lerleyen ya larda öğrenmes  zor gelen eylemlere
                        kayetler m z devam edecek ve belk  de yüzyıllar   benzer.
                      boyunca hâlâ aynı sorunlardan muzdar p olmaya
                      devam edeceğ z.                                Çocuğun okuma alı kanlığı kazanamamasında çe  tl
                                                                     b reysel, toplumsal, duygusal engeller olab l r. Ancak
                      Pek , neden okuyan b r toplum değ l z? Bu mesele   bunlar  erken ya larda     b rl ğ   yapılarak  a ılab len
                      üzer ne b nlerce  nceleme, ara tırma, makale,   engellerd r. A len n b l nçl  olması, okuyan ebeveynler
                      anal z yapılmı tır. B r o kadar daha çalı ma yapılsa   olmaları, okul önces  çocuğa k tap okumaları, okulda
                      da net b r cevap alamayacağımız kanaat ndey m.   öğretmenler n  rol  model  olması,  çocukların  k tap
                      Bu  konu   der nlemes ne   rdelend ğ nde  ucu  fuarlarına  götürülmes /  g tmes ,  yazar  söyle  -
                      b rb r nden çok farklı etkenler n etk l  olduğunu   konferanslarına  katılmaları,  onları  kütüphane





                                                                                                            83
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88