Page 49 - GençNazar - Edebiyat Kültür ve Sanat Dergisi
P. 49

Sayı: 3 /   2021















             Matemat k,  sanat  ve   l şk lerde  dengey    mezl ğ n,  syanın, k br n, hadd  aşmanın z r-
           fade etmek üzere “altın oran” kavramı kulla-  ves n ; Hab l  se adalet, tevazu, sabır, şükür,
          nılır. Altın oran, b r bütünün parçaları arasın-  hadd n  b lmen n sembolü olmuştur. Batıla,
          da gözlemlenen, uyum açısından en yetk n    küfre, ş rke karşı  lah  formattır takv  Eğer
                                                                                         
                                                                                        a.
          boyutları verd ğ  kabul ed len geometr k ve    nsan takvaya sadakatte bulunmaz  se den-
 İNSANIN KEMAL YOLCULUĞU  sayısal b r oran bağıntısıdır. Altın oranı vah y   ges , fıtratı bozulur; fıtrat denges  bozulanla-
          ve sünnet n bel rled ğ  ölçüler olarak da anla-  rın hayat tarzı ve amel   se yeryüzünde fesat çı-
 VE “ALTIN ORAN” DENGESİ  mak mümkündür. Altın oran denges , dünya   karmaktır.⁴
          ve ah ret mutluluğuna ves le olacak; Kur’an    Altın  oran  denges n n  öneml   b r  d ğer
          ve Sünnet  le bel rlenm ş olan “sırat-ı müsta-
 Davut OKÇU                                           yansıması  nsan ps koloj s n  de büyük ölçü-
          k m” (dosdoğru yol) üzer nde olmaktır.      de etk leyen havf ve recâ (Korku ve Üm t) ala-
             İnsanlık tar h  Hz. Adem’den bu yana hak   nında kend s n  göster r. Kam l  nsan olab l-
          ve  batıl  arasındak   mücadelelere  sahne   mek  ç n havf ve recâdan b r n n baskın olma-
          olmuş, k m  zaman takva ve fücur denges  alt   ması, b rb r ne eş t ve dengel  olması bekle-
          üst olmuştur. Oluklar hep ç ft çıkışlı olup; b -  n r. K ş ye recânın hâk m olması hal nde “nasıl
 İnsan yaratılışı  t bar yle  y l ğe de, kötülü-  n n hevasına tab  ederse, o da zevale doğru   r nden  nur,  b r nden  k r  akıverm şt r.  Yüce   olsa  affed leceğ m”  üm d yle   badetler   terk
 ğe de meyledeb l r. Günah  şlemeye yatkın   yol alır.  Allah bu gerçeğ  “Nefse ve onu şek llend rene   edeb l r. Havfın hâk m olması hal nde  se, “af-
 olduğu  g b   sevap   şlemeye  de  yatkındır.   Kâ natta var olan her şey  bell  b r ölçü ve   ant olsun k , nefse hadd n  aşma (fücur)  le   fed lmeme” end şes   le ölçüsüz b r b ç mde
 Hadd n   aşıp  aşırılıklara  düşeb leceğ   g b    denge   çer s nde  yaratan  yüce  Allah,   nsa-  bundan  korunmayı  (takva)  [melekes n ]  O    badete  yöneleb l r.  Bu  saplantı  kend s ne,
 muted l  ( t dall )  olmaya  da  yetenekl d r    noğlunun bu dengey  korumasını ve bura-   lham ett ” ayet-  ker mes   le  zah etmekted r.   a les ne ve çevres ne zarar vereb lecek boyut-
 
 F z k ve metafiz k varlıklar skalasının en üst   dak  düzen  örnek alarak dengel  olmasını  s-  İlah   em r  doğrultusunda  yüreğ ne  takvayı   lara ulaşab l r. O halde kulluğun sağlıklı b r şe-
 kademes nde yer alma ya da en alt tabakası-  temekted r. Bu yüzden Allah, dengey  koru-  yerleşt renler,  sermayey ,  şöhret  veya  ma-  k lde yürütüleb lmes   ç n, havf ve recânın tek
 na  neb lme potans yel ne sah p olan  nsan,   yacak olan bu ümmet  “vasat ümmet” olarak   kamları değ l; yürekler  fethetmek  ç n yola   taraflı olmaması, b rb r ne eş t ve dengel  ol-
 çamur  le şuur arasında bel rl  b r kıvamda   n telend rm şt r. Vasat ümmet, dengel  yan    çıkar,  k  c han mutluluğuna ulaşırlar.  ması gerek r. Havf ve recâ, kuşun  k  kanadına
  nşa ed lm ş ve halen manaları b rçok yön-  vasat   nsanlardan  oluşur.  Müslümanlar   Hakkına razı olmayıp  nsan kanını  lk kez   da  benzet lm şt r.  Kanatları  eş t  olmayan
 den çözülemem ş  k rc kl ; yan , kararsız b r   Allah'ın bu ümmete layık gördüğü sıfatlara   dökenler  ve   lk  c nayet    şleyenler  aynı  za-  kuşun doğru  st kamette uçması mümkün ol-
 varlıktır.  uygun  vasat  fertlerden  meydana  gelen   manda  lk Peygamber olan Hz. Adem’ n ço-  madığı g b , havf ve recâsı eş t olmayan k ş -
 İnsan,  madd   ve  manevî  olarak  kend    vasat b r toplum oluşturmakla görevlend r l-  cuklarıdır. Hab l’ n öldürülmes   nsanlık tar -  n n  de  kulluğunu  doğru   st kamette  yürüt-
 doğal sınırları  çer s nde kend  kend n  mü-  m şt r. N tek m Yüce Allah, "İşte böylece s z n   h nde  lk acının,  lk  hanet n ve yürekler  dağ-  mes  ve dengel  b r d nî hayat sürmes  müm-
 kemmelleşt rme yeteneğ ne sah p olan b r    nsanlar üzer nde şah tler olmanız, Resul’ün   layan  lk yangının h kayes d r. Bu h kaye zul-  kün olmaz.
 varlıktır. Allah (cc), hayırlı  şler  yapması  ç n   de s z n üzer n zde şah t olması  ç n s z  orta   mün,  benc ll ğ n   lk  örneğ   olarak  da  tesc l   B rçok  Peygamber’ n,  toplum  önder n n

  nsana akıl verd , elç ler ve k taplar göndere-  b r ümmet kıldık... ” buyruğuyla  nsanoğlu-  ed lm şt r. Kab l,  nsanın yaratılışında var olan   çocukları ne yazık k , fücur ç zg s ne sapmış-
 rek  doğru  yolu  gösterd .  K m  aklını   lah    na kemal yolculuğunda tab  olacağı yol har -  kıskançlığın, hased n, nankörlüğün, kad r b l-  tır.  Kend s n   topluma  adayan   nsanların
 vahye tab  kılarsa kemale, k m de aklını nefs -  tasını ç zm şt r.
                                                          2-Bakara 2/143
  1-Şems 91/7-8                                          3-Bakara 2/205
 46                                                     4-En’am 6/79                             47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54