Page 48 - GençNazar - Edebiyat Kültür ve Sanat Dergisi
P. 48

Sayı: 3 /   2021















                                                                                                                        Matemat k,  sanat  ve   l şk lerde  dengey    mezl ğ n,  syanın, k br n, hadd  aşmanın z r-
                                                                                                                       fade etmek üzere “altın oran” kavramı kulla-  ves n ; Hab l  se adalet, tevazu, sabır, şükür,
                                                                                                                      nılır. Altın oran, b r bütünün parçaları arasın-  hadd n  b lmen n sembolü olmuştur. Batıla,
                                                                                                                      da gözlemlenen, uyum açısından en yetk n    küfre, ş rke karşı  lah  formattır takv  Eğer
                                                                                                                                                                                                     
                                                                                                                                                                                                   a.
                                                                                                                      boyutları verd ğ  kabul ed len geometr k ve    nsan takvaya sadakatte bulunmaz  se den-
                     İNSANIN KEMAL YOLCULUĞU                                                                          sayısal b r oran bağıntısıdır. Altın oranı vah y   ges , fıtratı bozulur; fıtrat denges  bozulanla-
                                                                                                                      ve sünnet n bel rled ğ  ölçüler olarak da anla-  rın hayat tarzı ve amel   se yeryüzünde fesat çı-
                      VE “ALTIN ORAN” DENGESİ                                                                         mak mümkündür. Altın oran denges , dünya    karmaktır.⁴
                                                                                                                      ve ah ret mutluluğuna ves le olacak; Kur’an    Altın  oran  denges n n  öneml   b r  d ğer
                                                                                                                      ve Sünnet  le bel rlenm ş olan “sırat-ı müsta-
                                                    Davut OKÇU                                                                                                    yansıması  nsan ps koloj s n  de büyük ölçü-
                                                                                                                      k m” (dosdoğru yol) üzer nde olmaktır.      de etk leyen havf ve recâ (Korku ve Üm t) ala-
                                                                                                                        İnsanlık tar h  Hz. Adem’den bu yana hak   nında kend s n  göster r. Kam l  nsan olab l-
                                                                                                                      ve  batıl  arasındak   mücadelelere  sahne   mek  ç n havf ve recâdan b r n n baskın olma-
                                                                                                                      olmuş, k m  zaman takva ve fücur denges  alt   ması, b rb r ne eş t ve dengel  olması bekle-
                                                                                                                      üst olmuştur. Oluklar hep ç ft çıkışlı olup; b -  n r. K ş ye recânın hâk m olması hal nde “nasıl
                  İnsan yaratılışı  t bar yle  y l ğe de, kötülü-  n n hevasına tab  ederse, o da zevale doğru        r nden  nur,  b r nden  k r  akıverm şt r.  Yüce   olsa  affed leceğ m”  üm d yle   badetler   terk
                ğe de meyledeb l r. Günah  şlemeye yatkın   yol alır.                                                 Allah bu gerçeğ  “Nefse ve onu şek llend rene   edeb l r. Havfın hâk m olması hal nde  se, “af-
                olduğu  g b   sevap   şlemeye  de  yatkındır.   Kâ natta var olan her şey  bell  b r ölçü ve          ant olsun k , nefse hadd n  aşma (fücur)  le   fed lmeme” end şes   le ölçüsüz b r b ç mde
                Hadd n   aşıp  aşırılıklara  düşeb leceğ   g b    denge   çer s nde  yaratan  yüce  Allah,   nsa-     bundan  korunmayı  (takva)  [melekes n ]  O    badete  yöneleb l r.  Bu  saplantı  kend s ne,
                muted l  ( t dall )  olmaya  da  yetenekl d r    noğlunun bu dengey  korumasını ve bura-              lham ett ” ayet-  ker mes   le  zah etmekted r.   a les ne ve çevres ne zarar vereb lecek boyut-
                                                       
                F z k ve metafiz k varlıklar skalasının en üst   dak  düzen  örnek alarak dengel  olmasını  s-         İlah   em r  doğrultusunda  yüreğ ne  takvayı   lara ulaşab l r. O halde kulluğun sağlıklı b r şe-
                kademes nde yer alma ya da en alt tabakası-  temekted r. Bu yüzden Allah, dengey  koru-               yerleşt renler,  sermayey ,  şöhret  veya  ma-  k lde yürütüleb lmes   ç n, havf ve recânın tek
                na  neb lme potans yel ne sah p olan  nsan,   yacak olan bu ümmet  “vasat ümmet” olarak               kamları değ l; yürekler  fethetmek  ç n yola   taraflı olmaması, b rb r ne eş t ve dengel  ol-
                çamur  le şuur arasında bel rl  b r kıvamda   n telend rm şt r. Vasat ümmet, dengel  yan              çıkar,  k  c han mutluluğuna ulaşırlar.     ması gerek r. Havf ve recâ, kuşun  k  kanadına
                 nşa ed lm ş ve halen manaları b rçok yön-  vasat   nsanlardan  oluşur.  Müslümanlar                    Hakkına razı olmayıp  nsan kanını  lk kez   da  benzet lm şt r.  Kanatları  eş t  olmayan
                den çözülemem ş  k rc kl ; yan , kararsız b r   Allah'ın bu ümmete layık gördüğü sıfatlara            dökenler  ve   lk  c nayet    şleyenler  aynı  za-  kuşun doğru  st kamette uçması mümkün ol-
                varlıktır.                                  uygun  vasat  fertlerden  meydana  gelen                  manda  lk Peygamber olan Hz. Adem’ n ço-    madığı g b , havf ve recâsı eş t olmayan k ş -
                  İnsan,  madd   ve  manevî  olarak  kend    vasat b r toplum oluşturmakla görevlend r l-             cuklarıdır. Hab l’ n öldürülmes   nsanlık tar -  n n  de  kulluğunu  doğru   st kamette  yürüt-
                doğal sınırları  çer s nde kend  kend n  mü-  m şt r. N tek m Yüce Allah, "İşte böylece s z n         h nde  lk acının,  lk  hanet n ve yürekler  dağ-  mes  ve dengel  b r d nî hayat sürmes  müm-
                kemmelleşt rme yeteneğ ne sah p olan b r     nsanlar üzer nde şah tler olmanız, Resul’ün              layan  lk yangının h kayes d r. Bu h kaye zul-  kün olmaz.
                varlıktır. Allah (cc), hayırlı  şler  yapması  ç n   de s z n üzer n zde şah t olması  ç n s z  orta   mün,  benc ll ğ n   lk  örneğ   olarak  da  tesc l   B rçok  Peygamber’ n,  toplum  önder n n

                 nsana akıl verd , elç ler ve k taplar göndere-  b r ümmet kıldık... ” buyruğuyla  nsanoğlu-          ed lm şt r. Kab l,  nsanın yaratılışında var olan   çocukları ne yazık k , fücur ç zg s ne sapmış-
                rek  doğru  yolu  gösterd .  K m  aklını   lah    na kemal yolculuğunda tab  olacağı yol har -        kıskançlığın, hased n, nankörlüğün, kad r b l-  tır.  Kend s n   topluma  adayan   nsanların
                vahye tab  kılarsa kemale, k m de aklını nefs -  tasını ç zm şt r.
                                                                                                                                                                     2-Bakara 2/143
                                                             1-Şems 91/7-8                                                                                           3-Bakara 2/205
          46                                                                                                                                                        4-En’am 6/79                             47
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53