Page 58 - KalemYar
P. 58

Söyleş : Ahmet GÜNEŞTEKİN                                                                                                                           Söyleş : Ahmet GÜNEŞTEKİN

             nırlar gördüğü yerde ben yen  olanaklar gör-  leğ n  doğasına  nasıl  baktığımla  yakından            b r parçası hal ne get r yordum. Saha araş-  ve aktarılan ses ve görüntüler, b r öznen n
             mey  terc h eder m. İk  boyutlu res m uza-    l şk l yd .                                             tırmalarında  z n  sürdüğüm çocukluğumda     yüzleşmes  çok zor olan anıları g zleyeb l r,
             mını parçalayarak oluşturduğum çözümler         Yaşadığınız coğrafyanın toplumsal hafı-               d nled ğ m sözler ve seslerd . Deney mler -  bu  nedenle  burada  bellek,  gerçek  belleğ
             bunun örneğ . Örneğ n Hafıza Odası serg s .                                                           m z n tek ll ğ d r esas olan. O yüzden  mge-  perdelerken kend s n  onun yer ne sunar. Ka-
             Farklı ortam ve araçlarla çalıştığım  şler  b r   zası, Anadolu’nun h kâye ve m tler n n etn k        ler  yüzeye aktarma tutkum çocukluğumda      mera  görüntüsü  genell kle  d ğer,  yan   fo-
                                                          ve otant k tadını s ze özgü farklı renk ve do-
             araya get ren en kapsamlı son serg md  ve    kularla yoğuruyor. Bunu evrensel b r d lle               h kâye  anlatıcılarından  d nled ğ m  masal-  toğrafı çek lmes  mümkün olmayan anıları
              şlerde  materyaller n  yorumlanmasındak     dünyayla  buluşturuyorsunuz.  Çalışmaları-               larla başladı ve yönünü buldu d yeb l r m.   görüntülemez ve kend s n  onu yer ne su-
             çeş tl k serg n n tam da varoluş neden yle                                                            Sanat  bana  göre  b r  kırılma  yaratmalıdır.   narak  b z m  hafızamız  hal ne  dönüşeb l r.
             bağlantılıydı.  Anılar  yalnızca  üret ld kler    nızın altında  mzanız olmazsa b le tarzınız         İç nde  yaşadığı  kültürde  b r  sanatçının   Sonuç olarak kullandığım d s pl nlere b r ön-
             sosyal  bağlam  tarafından  değ l,  aynı  za-  bu  Ahmet  Güneştek n  tablosu  ded rt yor.            bunu nasıl yaratacağı b r nc l sorusu olmalı.   cel k  atfetm yorum,  halen  tuval  çalışmaya
                                                          Bu farklı tarzınızı güncel sanatın neres nde
             manda onları yen den ürett ğ m z, arş vle-                                                            Özgül deney mler m zle b r kt rd ğ m z k ş -  devam ed yorum, heykel de yapıyorum. Sez-
                                                          görüyorsunuz?
                                                                                                                   sel kaynaklarımızı nasıl kullanacağız? Sanat   g sel yöntemlerle çalışan b r y m. Hang  or-
                                                                                                                   aslında tam da burada çalışmaya başlıyor.    tamı kullanmam gerek yorsa bu özgürlüğü
                                                                                                                   Ş md k  zaman  ç nde sarsıcı b r farkındalığa   kend me vermek  ster m.
                                                                                                                    şaret ederek. Sanatı bugün ancak bu ölçüt-
                                                                                                                   lere göre tanımlayab leceğ m z  düşünüyo-
                                                                                                                   rum.                                            Ülkem z n  en  büyük  çağdaş  müzes n
                                                                                                                                                                Batman’a kazandırmak  ç n harcadığınız b r
                                                                                                                                                                çaba  var.  Bu  çok  önemsenmes   gereken
                                                                                                                     Ahmet  Güneştek n’ n  son  zamanlarda      belk  de sanat adına Batman’a b r asırlık sıç-
                                                                                                                   sade tuval değ l de enstalasyon çalışmalarla   rama  yaptıracak  b r  proje.  Bu  proje  nasıl
                                                                                                                   da sanat arenasında boy gösterd ğ n  görü-   doğdu ve şu an hang  aşamada?
                                                                                                                   yoruz. Tuvalde z rvede b r  olarak enstalas-
                                                                                                                                                                   Batman ben m  ç n b r bellek mekânı. Bat-
                                                                                                                   yon  çalışmalarına  geçmek  b r  r sk  değ l   man’da çağdaş sanat müzes  açmak da bu
                                                                                                                   m yd ? Buna neden gerek duydunuz? Bu yol-    mekâna dönüş. Dünya müzeler n  görmeye
                                                                                                                   culuk  daha  farklı  d s pl nler   le  devam   başlamamla eş zamanlı gel şen en büyük ha-
                                                                                                                   edecek m ?
                                                                                                                                                                yaller mden b r yd . Müzen n m mar  tasa-
                                                                                                                     Kurguladığım   çer ğ n  çalışırken  yüzey   rım  projes   tamamlandı,  yer   bel rlend ,
                                                                                                                   üzer nde gel şen  ç sınırları bel rley c  olu-  ş md  finansman aşamasını  lerletmeye çalı-
                                                                                                                   yor. B r b l nçaltı eylem  daha çok. Düşünce-  şıyoruz.  Bu  çalışmaları  yönetmek   ç n  b r
                                                                                                                   n n gel ş m yle uygulaması arasında bütü-    vakıf kurduk, danışma kurulumuzu oluştur-
                                                                                                                   nüyle b r ayrım gözetm yorum, b rb r n  et-  maya başladık. Müzede farklı ölçek ve me-
                                                                                                                   k lemeler n  bekl yorum. Ama daha çok  çe-   kânsal özell klere sah p 16 galer de sürekl
             d ğ m z ve ger  çağırdığımız araç ve ortam-     Eserler me  baktığınızda  bana  a t  oldu-            r ğ n ben  yönlend rmes ne  z n ver r m. Ör-  ve geç c  serg ler olacak. Genç sanatçılar  ç n
             larla da şek llen r. V deo ve enstalasyon bu  ş-  ğunu anlamanızı sağlayan görsel d l anlatı-         neğ n büyük boyutlu  şler  çalışmaya başla-  ayrı b r proje ve serg  alanı planladık. Öğren-
             ler   çalışab leceğ m  en  uygun  ortamlardı.   mıdır. Bu anlatım ben m ses m aynı zaman-             mam enstalasyon düşünces ne bakışımla  l-    c ler  ç n de eğ t m programları üzer nde ça-
             Çünkü v deo resm  tar h yazımlarıyla yarı-   da. Yaşamlarımızla   lg l   nasıl  seç mler  ya-         g l . Enstalasyon ben m  ç n konumlandırıl-  lışacağız.  Gerçekleşt rmek   sted ğ m z  mü-
             şan ve onlara müdahale eden b r kültürel ha-  parsak  yapalım,  yaşamın  hang   alanında              ması zor olan düşünceler  formüle ed leb l-  zen n b r yandan  ç nde yer aldığı coğrafya-
             fıza alanı oluşturuyordu. V deonun güncel    üret rsek üretel m, sah c  olan her zaman bu             d ğ m b r alan oluşturuyor. Hafıza Odası ser-  nın dokusunu kullanarak onun b r parçası-
             hafıza  pol t kalarıyla  nasıl  kes şeb ld ğ n ,   sest r. Dünyaya nasıl b r  z bıraktığımızı gös-    g s nde yer alan  şler m n, özell kle v deo ve   na dönüşmes , d ğer yandan da b r tür land
             resmî tar h  anlatılarına  nasıl karşı- mgeler   ter r.  Gelenekler n  sözlü  anlatılarla  sürdü-     enstalasyonların   zley c  üzer nde  yarattığı   art olarak kend  özel bağlamını oluşturması:
             oluşturab leceğ n   göstereb l yordum.  Bu-  rüldüğü b r dünyanın  ç ne doğdum. Res m                 etk n n öncek  serg ler mden daha farklı ol-  Doğal olanla  nsan el yle var ed len arasın-
             rada çalışacağım ortam ve araçlar, malze-    yüzey  üzer nde  oynadığım  b r  oyundu                  duğunu  gözlem şt m.  Bu   şler  ben m   ç n   da, yapıyı kurulacağı alanla türdeş hale ge-
             meler  düzenleme ve üretme prat ğ m bel-     ben m  ç n. Gündel k nesneler  oyunlarımın               b rer  bellek  taşıyıcısıydı.  Ekrana  yansıtılan   t rmek. Çevredek  tarımsal dokunun uyarla-



            56 KALEMYÂR                                                                                                                                                                   SAYI 2     57
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63