Page 58 - KalemYar
P. 58
Söyleş : Ahmet GÜNEŞTEKİN Söyleş : Ahmet GÜNEŞTEKİN
nırlar gördüğü yerde ben yen olanaklar gör- leğ n doğasına nasıl baktığımla yakından b r parçası hal ne get r yordum. Saha araş- ve aktarılan ses ve görüntüler, b r öznen n
mey terc h eder m. İk boyutlu res m uza- l şk l yd . tırmalarında z n sürdüğüm çocukluğumda yüzleşmes çok zor olan anıları g zleyeb l r,
mını parçalayarak oluşturduğum çözümler Yaşadığınız coğrafyanın toplumsal hafı- d nled ğ m sözler ve seslerd . Deney mler - bu nedenle burada bellek, gerçek belleğ
bunun örneğ . Örneğ n Hafıza Odası serg s . m z n tek ll ğ d r esas olan. O yüzden mge- perdelerken kend s n onun yer ne sunar. Ka-
Farklı ortam ve araçlarla çalıştığım şler b r zası, Anadolu’nun h kâye ve m tler n n etn k ler yüzeye aktarma tutkum çocukluğumda mera görüntüsü genell kle d ğer, yan fo-
ve otant k tadını s ze özgü farklı renk ve do-
araya get ren en kapsamlı son serg md ve kularla yoğuruyor. Bunu evrensel b r d lle h kâye anlatıcılarından d nled ğ m masal- toğrafı çek lmes mümkün olmayan anıları
şlerde materyaller n yorumlanmasındak dünyayla buluşturuyorsunuz. Çalışmaları- larla başladı ve yönünü buldu d yeb l r m. görüntülemez ve kend s n onu yer ne su-
çeş tl k serg n n tam da varoluş neden yle Sanat bana göre b r kırılma yaratmalıdır. narak b z m hafızamız hal ne dönüşeb l r.
bağlantılıydı. Anılar yalnızca üret ld kler nızın altında mzanız olmazsa b le tarzınız İç nde yaşadığı kültürde b r sanatçının Sonuç olarak kullandığım d s pl nlere b r ön-
sosyal bağlam tarafından değ l, aynı za- bu Ahmet Güneştek n tablosu ded rt yor. bunu nasıl yaratacağı b r nc l sorusu olmalı. cel k atfetm yorum, halen tuval çalışmaya
Bu farklı tarzınızı güncel sanatın neres nde
manda onları yen den ürett ğ m z, arş vle- Özgül deney mler m zle b r kt rd ğ m z k ş - devam ed yorum, heykel de yapıyorum. Sez-
görüyorsunuz?
sel kaynaklarımızı nasıl kullanacağız? Sanat g sel yöntemlerle çalışan b r y m. Hang or-
aslında tam da burada çalışmaya başlıyor. tamı kullanmam gerek yorsa bu özgürlüğü
Ş md k zaman ç nde sarsıcı b r farkındalığa kend me vermek ster m.
şaret ederek. Sanatı bugün ancak bu ölçüt-
lere göre tanımlayab leceğ m z düşünüyo-
rum. Ülkem z n en büyük çağdaş müzes n
Batman’a kazandırmak ç n harcadığınız b r
çaba var. Bu çok önemsenmes gereken
Ahmet Güneştek n’ n son zamanlarda belk de sanat adına Batman’a b r asırlık sıç-
sade tuval değ l de enstalasyon çalışmalarla rama yaptıracak b r proje. Bu proje nasıl
da sanat arenasında boy gösterd ğ n görü- doğdu ve şu an hang aşamada?
yoruz. Tuvalde z rvede b r olarak enstalas-
Batman ben m ç n b r bellek mekânı. Bat-
yon çalışmalarına geçmek b r r sk değ l man’da çağdaş sanat müzes açmak da bu
m yd ? Buna neden gerek duydunuz? Bu yol- mekâna dönüş. Dünya müzeler n görmeye
culuk daha farklı d s pl nler le devam başlamamla eş zamanlı gel şen en büyük ha-
edecek m ?
yaller mden b r yd . Müzen n m mar tasa-
Kurguladığım çer ğ n çalışırken yüzey rım projes tamamlandı, yer bel rlend ,
üzer nde gel şen ç sınırları bel rley c olu- ş md finansman aşamasını lerletmeye çalı-
yor. B r b l nçaltı eylem daha çok. Düşünce- şıyoruz. Bu çalışmaları yönetmek ç n b r
n n gel ş m yle uygulaması arasında bütü- vakıf kurduk, danışma kurulumuzu oluştur-
nüyle b r ayrım gözetm yorum, b rb r n et- maya başladık. Müzede farklı ölçek ve me-
k lemeler n bekl yorum. Ama daha çok çe- kânsal özell klere sah p 16 galer de sürekl
d ğ m z ve ger çağırdığımız araç ve ortam- Eserler me baktığınızda bana a t oldu- r ğ n ben yönlend rmes ne z n ver r m. Ör- ve geç c serg ler olacak. Genç sanatçılar ç n
larla da şek llen r. V deo ve enstalasyon bu ş- ğunu anlamanızı sağlayan görsel d l anlatı- neğ n büyük boyutlu şler çalışmaya başla- ayrı b r proje ve serg alanı planladık. Öğren-
ler çalışab leceğ m en uygun ortamlardı. mıdır. Bu anlatım ben m ses m aynı zaman- mam enstalasyon düşünces ne bakışımla l- c ler ç n de eğ t m programları üzer nde ça-
Çünkü v deo resm tar h yazımlarıyla yarı- da. Yaşamlarımızla lg l nasıl seç mler ya- g l . Enstalasyon ben m ç n konumlandırıl- lışacağız. Gerçekleşt rmek sted ğ m z mü-
şan ve onlara müdahale eden b r kültürel ha- parsak yapalım, yaşamın hang alanında ması zor olan düşünceler formüle ed leb l- zen n b r yandan ç nde yer aldığı coğrafya-
fıza alanı oluşturuyordu. V deonun güncel üret rsek üretel m, sah c olan her zaman bu d ğ m b r alan oluşturuyor. Hafıza Odası ser- nın dokusunu kullanarak onun b r parçası-
hafıza pol t kalarıyla nasıl kes şeb ld ğ n , sest r. Dünyaya nasıl b r z bıraktığımızı gös- g s nde yer alan şler m n, özell kle v deo ve na dönüşmes , d ğer yandan da b r tür land
resmî tar h anlatılarına nasıl karşı- mgeler ter r. Gelenekler n sözlü anlatılarla sürdü- enstalasyonların zley c üzer nde yarattığı art olarak kend özel bağlamını oluşturması:
oluşturab leceğ n göstereb l yordum. Bu- rüldüğü b r dünyanın ç ne doğdum. Res m etk n n öncek serg ler mden daha farklı ol- Doğal olanla nsan el yle var ed len arasın-
rada çalışacağım ortam ve araçlar, malze- yüzey üzer nde oynadığım b r oyundu duğunu gözlem şt m. Bu şler ben m ç n da, yapıyı kurulacağı alanla türdeş hale ge-
meler düzenleme ve üretme prat ğ m bel- ben m ç n. Gündel k nesneler oyunlarımın b rer bellek taşıyıcısıydı. Ekrana yansıtılan t rmek. Çevredek tarımsal dokunun uyarla-
56 KALEMYÂR SAYI 2 57