Page 56 - KalemYar
P. 56

Söyleşi: Ahmet GÜNEŞTEKİN

                                                                                                                           atman’da  Garzan   şç   kampında     doğduğum yer n bellek topografyası oldu-
                                                                                                                           dünyaya gelmekle başlayan ve şu      ğunu söyleyeb l yorum.
                                                                                                                     Ban dünyanın sayılı sanatçılarından           Sanata da r temel felsefen z ned r?
                                                                                                                  olan  Ahmet  Güneştek n’ n  sanat  yolculu-
                                                                                                                  ğundan bahseder m s n z?                         İç ne doğduğumuz yaşamların kodlarıy-
                                                                                                                                                                la  düşünürüz.  Yaşama  olduğu  g b   sanata
                                                                                                                     Çocukluğumun  daha   lk  dönemler nde
                                                                                                                  dengbêjler n  performanslarında  öykülen-     da r perspekt fim  bu kodlar bel rl yor. Ben
                                                                                                                  d rme ve seslend rme tekn kler  kullanarak    olağanüstü renk uzayına sah p b r dünyanın
                                                                                                                                                                 ç ne doğdum. Bugün eserler mde sezg sel
                                                                                                                  yarattıkları  son k  atmosferle  tanışmıştım.   olarak kullandığım bütün renkler b l nçaltı-
                                                                                                                  Ses ve sözlerle  cra ed len bu sözlü aktarım-
                                                                                                                  lardan çok etk len yordum. M toslar ben m     ma çocukluk zamanlarımda h kâye anlatıcı-
                                                                                                                   ç n düşünme ve düş kurma materyaller ne      larından d nled ğ m masallarla yerleşm ş ol-
                                                                                                                                                                malı. O yüzden b r tür b ç me aktarılmış ko-
                                                                                                                  dönüştüğünde  res m  yapmaya  başladım.       nuşma  d l nde  çalışıyorum.  Ben   bugüne
                                                                                                                  İstanbul’a yerleş nce Beyoğlu’nda  lk atölye-  kadar meşgul etm ş kavramlarla ve  nşa ett -
                                                                                                                  m  açtım, kend  tarzımı bulmaya çalışıyor-
                                                                                                                  dum. Bu çalışmalar büyük ölçüde ülke gene-    ğ m  formlarla  çalışırken  bel rl   b r  kurama
                                                                                                                  l nde yürüttüğüm etnografik araştırmaları-     bağlı kalmak  stem yorum. Kabul görmüş b -
                                                                                                                                                                çemlerle d le get r ld kler nde artık h çb r he-
                                                                                                                  mın bulgularına dayanıyordu. İlk serg m Ka-   yecan uyandırmayan, ama dün olduğu g b
                                                                                                                  ranlıktan Sonrak  Renkler böyle b r çalışma
                                                                                                                  sürec nden  sonra  ortaya  çıkmıştı.  Güneş n   bugün de deney mler m z n merkez nde yer
                                                                                                                  İz nde belgeseller nde de bu araştırmalarda   alan  konulara  sorgulayıcı  karakter n   yen -
                                                                                                                                                                den  kazandıran   şler  yapmak   st yordum.
                                                                                                                  ürett ğ m fotoğrafik ve s nemat k görüntü-     Çünkü deney mler m z nesneler n üzer nde
                                                                                                                  ler   kullandım.  Araştırmaları  yürüttüğüm   b r  z bırakı ve eserler mde her renk her form
                                                                                                                  tüm  bu  zaman  boyunca  yerel  sanatçılarla
                                                                                                                  ortak serg ler açıp çocuklar  ç n sanat atölye-  geçm ş me a t b r  z.
                                                                                                                  ler  düzenled m. On b n n üzer nde çocuk bu      Sanatçılardan farklısınız. Gerek konuları-
                                                                                                                  atölyelere katıldı. V deo, enstalasyon, res m   nız gerek tekn ğ n z hatta kullandığınız fırça
                                                                                                                  ve heykel g b  b rçok farklı araçla çalışıyor-  b le farklı. Belk  de ortaya koyduğunuz eser-
                                                                                                                  dum ve bu dönem sanat hayatım boyunca         ler n  farklılığının  temel nde  bu  yatıyordur.
                                                                                                                  sürdüreceğ m d s pl nler arası b r yaklaşıma   S z   klas k  olan  uygulamaların  dışına   ten
                                                                                                                  yönelmem  sağladı. Yüzleşme İstanbul sanat    neyd ? Buna neden  ht yaç duydunuz?
                                                                                                                  ortamında tanınmamı sağlayan  lk serg md .       Gençl k  yıllarımda  tuval   şler   yaparken
                                                                                                                  Uluslararası   zley c    lk  olarak  Vened k’te,
                                                                                                                  v deo  yerleşt rmeler   kullandığım  Bellek   kend m  daha rahat  fade ederd m ama za-
                                                                                                                  İvmes  serg s nde tanıştı. Marlborough Gal-   manla tuval n sınırları ben  zorlamaya başla-
                                                                                                                                                                dı, farklı materyaller  ve ortamları kullanmak
                                                                                                                  lery eserler m  kend  galer ler nde ve ulusla-   st yordum, o zaman boyutlu  şler çalıştım.
                                                                                                                  rarası sanat fuarlarında serg lemeye başladı.
                                                                                                                  Eş zamanlı olarak b r çok galer  ve müzeyle  ş-  Sanat  prat ğ n n  üret ld ğ   ve  serg lend ğ
                                                                                                                  b rl ğ  yaptım. Vened k’ten sonra New York,   alanların sab t mekânların ötes nde olab ld -
                                                                                                                                                                ğ n  anladığımda v deo ve enstalasyon çalış-
                                                                                                                  Amsterdam, Barselona, Hong Kong, Berl n,      maya başladım. Yüzey üzer nde de hareketl
                                                                                                                  Madr d,  Dresden,  Frankfurt  ve  V yana’yla   görüntüler  üzer nde  de  çalışmayı  sev yo-
                                                                                                                  devam ett  serg ler m. Bugün düşündüğüm-
                                                                                                                  de  her  b r n   ortaya  çıkaran  ana  kaynağın   rum. İşler mde gündel k eşyaları da atık ku-
                                                                                                                                                                maşları da kullanab l yorum. Başkalarının sı-



            54 KALEMYÂR                                                                                                                                                                   SAYI 2     55
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61