Page 57 - KalemYar
P. 57

Söyleşi: Ahmet GÜNEŞTEKİN

                  atman’da  Garzan   şç   kampında      doğduğum yer n bellek topografyası oldu-
                  dünyaya gelmekle başlayan ve şu       ğunu söyleyeb l yorum.
            Ban dünyanın sayılı sanatçılarından           Sanata da r temel felsefen z ned r?
         olan  Ahmet  Güneştek n’ n  sanat  yolculu-
         ğundan bahseder m s n z?                         İç ne doğduğumuz yaşamların kodlarıy-
                                                        la  düşünürüz.  Yaşama  olduğu  g b   sanata
            Çocukluğumun  daha   lk  dönemler nde
         dengbêjler n  performanslarında  öykülen-      da r perspekt fim  bu kodlar bel rl yor. Ben
         d rme ve seslend rme tekn kler  kullanarak     olağanüstü renk uzayına sah p b r dünyanın
                                                         ç ne doğdum. Bugün eserler mde sezg sel
         yarattıkları  son k  atmosferle  tanışmıştım.   olarak kullandığım bütün renkler b l nçaltı-
         Ses ve sözlerle  cra ed len bu sözlü aktarım-
         lardan çok etk len yordum. M toslar ben m      ma çocukluk zamanlarımda h kâye anlatıcı-
          ç n düşünme ve düş kurma materyaller ne       larından d nled ğ m masallarla yerleşm ş ol-
                                                        malı. O yüzden b r tür b ç me aktarılmış ko-
         dönüştüğünde  res m  yapmaya  başladım.        nuşma  d l nde  çalışıyorum.  Ben   bugüne
         İstanbul’a yerleş nce Beyoğlu’nda  lk atölye-  kadar meşgul etm ş kavramlarla ve  nşa ett -
         m  açtım, kend  tarzımı bulmaya çalışıyor-
         dum. Bu çalışmalar büyük ölçüde ülke gene-     ğ m  formlarla  çalışırken  bel rl   b r  kurama
         l nde yürüttüğüm etnografik araştırmaları-      bağlı kalmak  stem yorum. Kabul görmüş b -
                                                        çemlerle d le get r ld kler nde artık h çb r he-
         mın bulgularına dayanıyordu. İlk serg m Ka-    yecan uyandırmayan, ama dün olduğu g b
         ranlıktan Sonrak  Renkler böyle b r çalışma
         sürec nden  sonra  ortaya  çıkmıştı.  Güneş n   bugün de deney mler m z n merkez nde yer
         İz nde belgeseller nde de bu araştırmalarda    alan  konulara  sorgulayıcı  karakter n   yen -
                                                        den  kazandıran   şler  yapmak   st yordum.
         ürett ğ m fotoğrafik ve s nemat k görüntü-      Çünkü deney mler m z nesneler n üzer nde
         ler   kullandım.  Araştırmaları  yürüttüğüm    b r  z bırakı ve eserler mde her renk her form
         tüm  bu  zaman  boyunca  yerel  sanatçılarla
         ortak serg ler açıp çocuklar  ç n sanat atölye-  geçm ş me a t b r  z.
         ler  düzenled m. On b n n üzer nde çocuk bu      Sanatçılardan farklısınız. Gerek konuları-
         atölyelere katıldı. V deo, enstalasyon, res m   nız gerek tekn ğ n z hatta kullandığınız fırça
         ve heykel g b  b rçok farklı araçla çalışıyor-  b le farklı. Belk  de ortaya koyduğunuz eser-
         dum ve bu dönem sanat hayatım boyunca          ler n  farklılığının  temel nde  bu  yatıyordur.
         sürdüreceğ m d s pl nler arası b r yaklaşıma   S z   klas k  olan  uygulamaların  dışına   ten
         yönelmem  sağladı. Yüzleşme İstanbul sanat     neyd ? Buna neden  ht yaç duydunuz?
         ortamında tanınmamı sağlayan  lk serg md .       Gençl k  yıllarımda  tuval   şler   yaparken
         Uluslararası   zley c    lk  olarak  Vened k’te,
         v deo  yerleşt rmeler   kullandığım  Bellek    kend m  daha rahat  fade ederd m ama za-
         İvmes  serg s nde tanıştı. Marlborough Gal-    manla tuval n sınırları ben  zorlamaya başla-
                                                        dı, farklı materyaller  ve ortamları kullanmak
         lery eserler m  kend  galer ler nde ve ulusla-   st yordum, o zaman boyutlu  şler çalıştım.
         rarası sanat fuarlarında serg lemeye başladı.
         Eş zamanlı olarak b r çok galer  ve müzeyle  ş-  Sanat  prat ğ n n  üret ld ğ   ve  serg lend ğ
         b rl ğ  yaptım. Vened k’ten sonra New York,    alanların sab t mekânların ötes nde olab ld -
                                                        ğ n  anladığımda v deo ve enstalasyon çalış-
         Amsterdam, Barselona, Hong Kong, Berl n,       maya başladım. Yüzey üzer nde de hareketl
         Madr d,  Dresden,  Frankfurt  ve  V yana’yla   görüntüler  üzer nde  de  çalışmayı  sev yo-
         devam ett  serg ler m. Bugün düşündüğüm-
         de  her  b r n   ortaya  çıkaran  ana  kaynağın   rum. İşler mde gündel k eşyaları da atık ku-
                                                        maşları da kullanab l yorum. Başkalarının sı-



 54 KALEMYÂR                                                                     SAYI 2     55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62