Page 57 - KalemYar
P. 57
Söyleşi: Ahmet GÜNEŞTEKİN
atman’da Garzan şç kampında doğduğum yer n bellek topografyası oldu-
dünyaya gelmekle başlayan ve şu ğunu söyleyeb l yorum.
Ban dünyanın sayılı sanatçılarından Sanata da r temel felsefen z ned r?
olan Ahmet Güneştek n’ n sanat yolculu-
ğundan bahseder m s n z? İç ne doğduğumuz yaşamların kodlarıy-
la düşünürüz. Yaşama olduğu g b sanata
Çocukluğumun daha lk dönemler nde
dengbêjler n performanslarında öykülen- da r perspekt fim bu kodlar bel rl yor. Ben
d rme ve seslend rme tekn kler kullanarak olağanüstü renk uzayına sah p b r dünyanın
ç ne doğdum. Bugün eserler mde sezg sel
yarattıkları son k atmosferle tanışmıştım. olarak kullandığım bütün renkler b l nçaltı-
Ses ve sözlerle cra ed len bu sözlü aktarım-
lardan çok etk len yordum. M toslar ben m ma çocukluk zamanlarımda h kâye anlatıcı-
ç n düşünme ve düş kurma materyaller ne larından d nled ğ m masallarla yerleşm ş ol-
malı. O yüzden b r tür b ç me aktarılmış ko-
dönüştüğünde res m yapmaya başladım. nuşma d l nde çalışıyorum. Ben bugüne
İstanbul’a yerleş nce Beyoğlu’nda lk atölye- kadar meşgul etm ş kavramlarla ve nşa ett -
m açtım, kend tarzımı bulmaya çalışıyor-
dum. Bu çalışmalar büyük ölçüde ülke gene- ğ m formlarla çalışırken bel rl b r kurama
l nde yürüttüğüm etnografik araştırmaları- bağlı kalmak stem yorum. Kabul görmüş b -
çemlerle d le get r ld kler nde artık h çb r he-
mın bulgularına dayanıyordu. İlk serg m Ka- yecan uyandırmayan, ama dün olduğu g b
ranlıktan Sonrak Renkler böyle b r çalışma
sürec nden sonra ortaya çıkmıştı. Güneş n bugün de deney mler m z n merkez nde yer
İz nde belgeseller nde de bu araştırmalarda alan konulara sorgulayıcı karakter n yen -
den kazandıran şler yapmak st yordum.
ürett ğ m fotoğrafik ve s nemat k görüntü- Çünkü deney mler m z nesneler n üzer nde
ler kullandım. Araştırmaları yürüttüğüm b r z bırakı ve eserler mde her renk her form
tüm bu zaman boyunca yerel sanatçılarla
ortak serg ler açıp çocuklar ç n sanat atölye- geçm ş me a t b r z.
ler düzenled m. On b n n üzer nde çocuk bu Sanatçılardan farklısınız. Gerek konuları-
atölyelere katıldı. V deo, enstalasyon, res m nız gerek tekn ğ n z hatta kullandığınız fırça
ve heykel g b b rçok farklı araçla çalışıyor- b le farklı. Belk de ortaya koyduğunuz eser-
dum ve bu dönem sanat hayatım boyunca ler n farklılığının temel nde bu yatıyordur.
sürdüreceğ m d s pl nler arası b r yaklaşıma S z klas k olan uygulamaların dışına ten
yönelmem sağladı. Yüzleşme İstanbul sanat neyd ? Buna neden ht yaç duydunuz?
ortamında tanınmamı sağlayan lk serg md . Gençl k yıllarımda tuval şler yaparken
Uluslararası zley c lk olarak Vened k’te,
v deo yerleşt rmeler kullandığım Bellek kend m daha rahat fade ederd m ama za-
İvmes serg s nde tanıştı. Marlborough Gal- manla tuval n sınırları ben zorlamaya başla-
dı, farklı materyaller ve ortamları kullanmak
lery eserler m kend galer ler nde ve ulusla- st yordum, o zaman boyutlu şler çalıştım.
rarası sanat fuarlarında serg lemeye başladı.
Eş zamanlı olarak b r çok galer ve müzeyle ş- Sanat prat ğ n n üret ld ğ ve serg lend ğ
b rl ğ yaptım. Vened k’ten sonra New York, alanların sab t mekânların ötes nde olab ld -
ğ n anladığımda v deo ve enstalasyon çalış-
Amsterdam, Barselona, Hong Kong, Berl n, maya başladım. Yüzey üzer nde de hareketl
Madr d, Dresden, Frankfurt ve V yana’yla görüntüler üzer nde de çalışmayı sev yo-
devam ett serg ler m. Bugün düşündüğüm-
de her b r n ortaya çıkaran ana kaynağın rum. İşler mde gündel k eşyaları da atık ku-
maşları da kullanab l yorum. Başkalarının sı-
54 KALEMYÂR SAYI 2 55