Page 52 - KalemYar
P. 52
Colombre (Dino Buzzati)
B lg Güç müdür
Elbette b lenle b lmeyen n b r olmadı- turmak ve üretmek cap etmekted r. O olombre, dünyanın okyanusların- keler m z, b tco n hayaller m z ve gözü-
ğı g b , b lenle o an öğrenenler n b r olma- halde b reyler değ l de toplumlar bağla- da ve den zler ndek tüm den zc - müzü doyuramayan paradır. İnsan hayatını
dığı malumdur. Günümüzde b lg n n, b - mındak b l msel b lg n n güç anlamına ge- Cler n en çok korktuğu b r canavar cehenneme çev ren kabusların tümüdür.
reyler üstü b r güç olduğu söyleneb l r. Bu leceğ söyleneb l r. den leb lecek korkunç ötes b r yaratıktır. Be- İnsan an be an b r terc h yapmak, b r karar
bağlamda b rçok b lg türü arasındak b - şerden daha akıllı, daha uyanık, daha cesur, vermek zorundadır. Bu kararları ya onu araf-
l msel b lg n n, türümüzün lerlemes an- Üret len ve doğru kullanılan b lg , ve- çok daha zal m ve g zeml b r köpekbalığıdır ta tutar ya cennet ya da cehennem n de var
lamında öneml b r yere sah p olduğu söy- r ml kaynak üret m n sağlayarak toplum- Colombre! Musallat olduğu den zc y ruhu eder. Kararlarımızın sonuçlarını kelebek etk -
leneb l r. Zaten Bacon da gücü fade eder- ların refah düzey n ve yaşam standartları- beden nden ayrılıncaya kadar rahat ve yal- s m sal en nde sonunda görürüz. B r gör-
ken sözünü ett ğ b lg türü çoğunlukla b - nı artırır. Net cede, gezegendek canlılar nız bırakmaz! Peş ne b r Colombre takılan de- mezsek en yakınımız mutlaka görür. Aşağıda
l msel b lg d r. nezd nde söz konusu ‘ nsan türü’nün üs- n zc n n kend n bu lletten kurtarab lmes - k tabı okurken bende çağrıştırdığı zdüşüm-
tünlüğünün devamı ve daha da z yadeleş- n n tek yolu b r daha okyanusun, den z n ler göreb l rs n z.
B l msel lerlemeler sonucunda çocuk mes sağlanmış olur. Yazımı İsra ll tar hç veya suyun olduğu herhang b r kıyıya uğra- Colombre: Çalışmayla geçen hareketl ve
ölümler n n de azalmasına bağlı olarak Yuval Noah Harar ’n n “21. Yüzyıl ç n 21 huzurlu b r yaşam büyük b r doyum sağlar;
nüfus artışının etk s ve tüket m alışkanlık- Ders” k tabının g r ş bölümündek lk ne var k der n uçurumun çek c l ğ daha he-
larının artması sonucu kaynak yeters zl ğ , cümle le sonlandırmak gerek rse: “Yerl yecan ver c d r. Tutku mu rade m ? Tehd t ve
dünyanın duyarlı b r kes m n ted rg n et- yers z b lg yağmuruna tutulan b r dünya- bel rs zl kler b r fırsat değ l m d r? Bu neden-
mekted r. Bu durumda b lg ve tecrübe yo- da net olmak güç demekt r.” le korkularla yüzleşmey ne zamana kadar er-
luyla daha az madde ve enerj y daha ve- telemel ? K tapta varoluşçu felsefen n zler
r ml kullanarak daha fazla kaynak oluş- çok net görülüyor. K tabı gerçek üstü açısın-
dan mı, nanç bakımından mı yoksa reel açı-
Ercan GEÇGİN dan mı değerlend rmek gerek r? H kâyeler n
sonu farklı b t r leb leceğ g b daha da ekle-
me yapılab l r. Her b r öykü bana hayatın
farklı b r penceres n n dört ana yön dışında
da yönler olduğunu hatırlatıyor. Ne de çok
şey var hayatımızda. Ne de çok Colombreler
var hayatımızda. Belk de h ç olanı anlatma
çabasıdır tüm bu yazılanlar. Belk de h ç ol-
madan var olmayacağımızı anlatmaya çalış-
maktır k tabın tümceler .
Can Sıkıcılığı: Can sıkıcılığı ezel b r sorun-
dur. He degger fades yle az veya çok her-
keste olan ruh hal d r. Kend kıymet n b lme-
mamaktır! Ama balık ç n su ne se den zc yenler n başkasından kıymet görmey hayal
ç n de den z odur. Den ze g tmey p nefes edenler daha fazla yoran ruh hal . Çares zl k
almak mümkün müdür? D no Buzzat , ned r? Gerçekten çares zl ğ n çözümü var
İtalya'da faş zm n hüküm sürdüğü dönem- mıdır?
de, Colombre adı altında yayımladığı öykü- Çares zl k nsana gerçekten her şey yap-
ler nde büyüley c b r dünya yaratmış, ma- tırab l r m ? Çares zl k nsandan nsana
salları hatırlatan b r üslubuyla gerçekl ğ yü- hemen bulaşmaz mı? Anlaşıldı k
zümüze vurarak farklı pençelerden görme-
m z sağlamıştır. Colombre. Colombre belk
de saplantılarımız, temels z ve ç boş nanç-
larımız, hırslarımız, k nler m z, anlamsız öf-
50 KALEMYÂR SAYI 2 51