Page 29 - KalemYar
P. 29
Madem Öyle, Ben Cam B r Fanusta Saklayın! Madem Öyle, Ben Cam B r Fanusta Saklayın!
Çocukların; telafis mümkün, bas t ve b r d r. Bırakalım da c dd zarar çermed ğ sü- Hal böyle olunca sokaklar onları b zlerden başımdan g ts n de nereye g derse g ts n,
kerel k hataları yapmasına z n ver lmel d r rece kend sosyal çevres n n zararlarını ço- alıp koparır. Yapılan araştırmaya göre b r n- der. “Başımdan g t, ben rahat bırak!” lafları
k çocuklar b r mus betten b n nas hat çı- cuğumuz görsün. sanın genet k davranışlarında yed cedd et- en öneml laflardandır.
karab ls n. B zler n nas hat le verd ğ m z k l olab lmekte ve genet k kodlar nsan dav-
ders n yüzde 10'u akılda kalırken, çocukla- Gençl k yıllarımda “Şununla gezme, bu- Doğrusu se demokrat k anne-baba tutu-
rın yaparak yaşayarak aldığı ders n yüzde nunla konuşma, onunla top oynama!” ranışlarının yüzde 40’ını etk leyeb lmekte- mudur. Çocuğuna katıldığı anlar da var, ka-
90'ı akılda kalır. d yen a leme "Madem öyle, ben cam b r fa- d r. Eğ t m de nsan davranışlarında yüzde
nusta saklayın!" ded ğ m hatırlıyorum. 40, k ş sel çaba se yüzde 20 etk l olduğuna tılmadığı anlar da vardır. Ama katılmadığın-
Çocuklara ne yapması gerek r söylersek göre b r çocuğun üstüne fazla g tmek da onun k ş l ğ ne saygı duyarak ve sadece
onların hareket alanını çok kısıtlar, nefes al- Çocuk eğr le doğrunun farkına kend va- genet k kodları yok saymaktır. davranışına şerh koyarak ş n
masını engellem ş oluruz. Ayrıca zevkler - rırsa bambaşka b r ders çıkarır ve öz güve- mantığını güzell kle ve sa-
n de b zler bel rlem ş oluruz. Oysa ne yap- n de artar. Ayrıca verd ğ kararı sah plen r Buna göre davranışları- Serg lenmemes bırla anlatır. Terc h ve ter-
maması gerek r söylersek hem onları teh- ve bunu sosyal çevres ne anlatmaktan, nın yüzde 40’ı b z anne gereken her davranışın c h n sonundak zarar-
l kelerden korumuş olur hem zevkler ne d kte ett rmekten de utanmaz.
karışmamış olur hem de hareket alanlarını babalara çekm ş, neden çocuklara güzell kle, lar sana a tt r. Ama
gen ş tutmuş oluruz. Örneğ n, Aks halde çocuğumuz l sede, b r yurtta gençler n ne suçu sabırlıca ve mantıklıca sonuç ne olursa
veya ün vers tede b zden ayrıldığında var? anlatılmalıdır. Bu üç kel men n olsun ben sana saygı
“Elb se seç m n sen yap ama senden şu sudan çıkmış balığa döner. Bu durumda duyarım, der. De-
alanda bu sebeplerden dolayı hassas yet se çocuğumuz ya çok durgun ya da çok ag- Her şey zamanla, s h rl gücünden mokrat k anne-
bekl yorum.” res f b r hayat yaşar. Bu durumda b zler n güzel b r let ş m ve faydalanılmadığı sürece babalar çocukları le
yasakladığı tüm davranışları b le nadına mantıklı argümanlarla süreç topallayacaktır. konuşurken onun k ş l -
“Akşam geç vak tte dışarıda kalırsan can veya meraktan serg leyeb l r. değ şeb l r. Kend davra-
tehl kenden dolayı üzülürüz.” nışlarımızı b le değ şt rmek- ğ n değ l davranışını tar-
Çocukların bağımsızlık steğ n n elbette tışmaya açar. Çocukları le l-
“Herkes n sofraya b rl kte gelmes b z m b r sınırı olmalıdır fakat ün vers tede b r ho- ten ac z b zler, nasıl olur da ço- g l kend s n gel şt rmek ç n sü-
a le bağları ç n öneml b r gelenekt r.” camızın ded ğ g b , "Anne babalar l man, cuklarımızın davranışlarına tahammül et- rekl k tap okur.
çocuklar gem m sal d r. Bırakalım gem su- mey z.
“Borç eşya almak k ş y yavaş yavaş flasa larda gez p ht yaç duyduğunda l mana B r k ş sel gel ş m uzmanı der k : "Başkası
ve başkasına bağımlı hale get r r.” dem r atsın. Oysa b zler öyle m yapıyoruz? Mükemmel yetç anne babalar çocukları- le konuşurken her zaman, h çb r zaman,
L man olarak gem n n peş nde sürüklen - nı dak k planlar, m l ml k hesaplar. Sürekl asla, kes nl kle lafları kullanıyorsanız haksız-
“Falanca k ş le arkadaşlık edersen sen yoruz." kıyas yaparak altta kalmamaya, entel dan- sınız."
kötü yönde etk leyeb l r.” g b her yıl sayısı tel takılmaya çalışır. “B z m a leye yakışma-
b r el n parmağını geçmeyecek sınırlama “Bana cevap verme!” “ yan davranışlarla b z rez l etme.” der. Acaba b zler de çocuklarımıza bu d l kul-
koymak daha öneml d r. Hatta bütün sınır-
lamaları b r anda vermek yer ne her yıl b r Sen çok ukala oldun!” Otor ter anne-babalar sürekl çocukları- lanıyor muyuz?
k kuralı vermek daha y d r.
“Hadd n m d r kararımı sorgulamak!” na emreder. Ş ddet, küfür ve ceza le sted -
12-13 yaşından t baren bağımsızlık yo- ğ davranışı kazandırmaya çalışır. “Sen bu
lunda kend mücadeles n veren çocukla- “Ne hal n varsa gör!” kab l nden sözler konuda uyarmadım mı?” der.
rın bu eğ l m ne saygı duymak ve c dd sarf etmek gençler renc de eder, onların k - Adem YORULMAZ
zarar vermed ğ sürece sted kler k ş lerle ş l k gel ş m n mahveder, öz güvenler n İlg s z anne-babalar, saldım çayıra
arkadaş olmaya ses çıkarmamak öneml - Mevla’m kayıra mantığındadır. Çocuğum
zedeler, anne-babaya olan güven sarsar.
26 KALEMYÂR SAYI 2 27