Page 29 - KalemYar
P. 29

Madem Öyle, Ben  Cam B r Fanusta Saklayın!  Madem Öyle, Ben  Cam B r Fanusta Saklayın!



 Çocukların; telafis  mümkün, bas t ve b r   d r. Bırakalım da c dd  zarar  çermed ğ  sü-  Hal böyle olunca sokaklar onları b zlerden   başımdan g ts n de nereye g derse g ts n,
 kerel k hataları yapmasına  z n ver lmel d r   rece kend  sosyal çevres n n zararlarını ço-  alıp koparır. Yapılan araştırmaya göre b r  n-  der. “Başımdan g t, ben  rahat bırak!” lafları
 k  çocuklar b r mus betten b n nas hat çı-  cuğumuz görsün.  sanın genet k davranışlarında yed  cedd  et-  en öneml  laflardandır.
 karab ls n.  B zler n  nas hat  le  verd ğ m z   k l  olab lmekte ve genet k kodlar  nsan dav-
 ders n yüzde 10'u akılda kalırken, çocukla-  Gençl k yıllarımda “Şununla gezme, bu-  Doğrusu  se demokrat k anne-baba tutu-
 rın yaparak yaşayarak aldığı ders n yüzde   nunla  konuşma,  onunla  top  oynama!”   ranışlarının yüzde 40’ını etk leyeb lmekte-  mudur. Çocuğuna katıldığı anlar da var, ka-
 90'ı akılda kalır.  d yen a leme "Madem öyle, ben  cam b r fa-  d r. Eğ t m de  nsan davranışlarında yüzde
 nusta saklayın!" ded ğ m  hatırlıyorum.    40, k ş sel çaba  se yüzde 20 etk l  olduğuna   tılmadığı anlar da vardır. Ama katılmadığın-
 Çocuklara ne yapması gerek r  söylersek   göre b r çocuğun üstüne fazla g tmek   da onun k ş l ğ ne saygı duyarak ve sadece
 onların hareket alanını çok kısıtlar, nefes al-  Çocuk eğr   le doğrunun farkına kend  va-  genet k kodları yok saymaktır.  davranışına  şerh  koyarak   ş n
 masını engellem ş oluruz. Ayrıca zevkler -  rırsa bambaşka b r ders çıkarır ve öz güve-  mantığını  güzell kle  ve  sa-
 n  de b zler bel rlem ş oluruz. Oysa ne yap-  n  de artar. Ayrıca verd ğ  kararı sah plen r   Buna göre davranışları-  Serg lenmemes    bırla anlatır. Terc h ve ter-
 maması gerek r  söylersek hem onları teh-  ve  bunu  sosyal  çevres ne  anlatmaktan,   nın yüzde 40’ı b z anne   gereken her davranışın   c h n  sonundak   zarar-
 l kelerden  korumuş  olur  hem  zevkler ne   d kte ett rmekten de utanmaz.
 karışmamış olur hem de hareket alanlarını   babalara   çekm ş,   neden  çocuklara güzell kle,   lar  sana  a tt r.  Ama
 gen ş tutmuş oluruz. Örneğ n,  Aks  halde çocuğumuz l sede, b r yurtta   gençler n  ne  suçu   sabırlıca ve mantıklıca   sonuç   ne   olursa
 veya  ün vers tede  b zden  ayrıldığında   var?  anlatılmalıdır. Bu üç kel men n   olsun ben sana saygı
 “Elb se seç m n  sen yap ama senden şu   sudan çıkmış balığa döner. Bu durumda   duyarım,  der.  De-
 alanda bu sebeplerden dolayı hassas yet    se çocuğumuz ya çok durgun ya da çok ag-  Her  şey  zamanla,   s h rl  gücünden   mokrat k   anne-
 bekl yorum.”  res f b r hayat yaşar. Bu durumda b zler n   güzel  b r   let ş m  ve   faydalanılmadığı sürece   babalar  çocukları   le
 yasakladığı tüm davranışları b le  nadına   mantıklı  argümanlarla   süreç topallayacaktır.   konuşurken onun k ş l -
 “Akşam geç vak tte dışarıda kalırsan can   veya meraktan serg leyeb l r.  değ şeb l r. Kend  davra-
 tehl kenden dolayı üzülürüz.”  nışlarımızı b le değ şt rmek-         ğ n  değ l davranışını tar-
 Çocukların bağımsızlık  steğ n n elbette                          tışmaya açar. Çocukları  le  l-
 “Herkes n sofraya b rl kte gelmes  b z m   b r sınırı olmalıdır fakat ün vers tede b r ho-  ten ac z b zler, nasıl olur da ço-  g l  kend s n  gel şt rmek  ç n sü-
 a le bağları  ç n öneml  b r gelenekt r.”  camızın ded ğ  g b , "Anne babalar l man,   cuklarımızın davranışlarına tahammül et-  rekl  k tap okur.
 çocuklar gem  m sal d r. Bırakalım gem  su-  mey z.
 “Borç eşya almak k ş y  yavaş yavaş  flasa   larda  gez p   ht yaç  duyduğunda  l mana   B r k ş sel gel ş m uzmanı der k : "Başkası
 ve başkasına bağımlı hale get r r.”  dem r atsın. Oysa b zler öyle m  yapıyoruz?   Mükemmel yetç  anne babalar çocukları-   le  konuşurken  her  zaman,  h çb r  zaman,
 L man olarak gem n n peş nde sürüklen -  nı dak k planlar, m l ml k hesaplar. Sürekl    asla, kes nl kle lafları kullanıyorsanız haksız-
 “Falanca k ş   le arkadaşlık edersen sen    yoruz."  kıyas yaparak altta kalmamaya, entel dan-  sınız."
 kötü yönde etk leyeb l r.” g b  her yıl sayısı   tel takılmaya çalışır. “B z m a leye yakışma-
 b r el n parmağını geçmeyecek sınırlama   “Bana cevap verme!” “  yan davranışlarla b z  rez l etme.” der.  Acaba b zler de çocuklarımıza bu d l  kul-
 koymak daha öneml d r. Hatta bütün sınır-
 lamaları b r anda vermek yer ne her yıl b r   Sen çok ukala oldun!”  Otor ter anne-babalar sürekl  çocukları-  lanıyor muyuz?
  k  kuralı vermek daha  y d r.
 “Hadd n m d r kararımı sorgulamak!”  na emreder. Ş ddet, küfür ve ceza  le  sted -
 12-13 yaşından  t baren bağımsızlık yo-  ğ  davranışı kazandırmaya çalışır. “Sen  bu
 lunda kend  mücadeles n  veren çocukla-  “Ne  hal n  varsa gör!”  kab l nden  sözler   konuda uyarmadım mı?” der.
 rın  bu  eğ l m ne  saygı  duymak  ve  c dd    sarf etmek gençler  renc de eder, onların k -  Adem YORULMAZ
 zarar vermed ğ  sürece  sted kler  k ş lerle   ş l k gel ş m n  mahveder, öz güvenler n    İlg s z  anne-babalar,  saldım  çayıra
 arkadaş olmaya ses çıkarmamak öneml -  Mevla’m  kayıra  mantığındadır.  Çocuğum
 zedeler, anne-babaya olan güven  sarsar.





 26 KALEMYÂR                                                                     SAYI 2     27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34