Page 59 - Kalemyar
P. 59

çocukları olup e  t temel haklara sah p olarak doğarlar.
                      Yaratılı   t bar yle de h çb r  nsan d ğer nden üstün
                      kabul ed lmemekted r. Batı’da  se bu durum aks ned r.
                      Herkes e  t doğmaz. Ar stokratın çocuğu ar stokrat,
                      ç ftç n n çocuğu ç ftç , kölen n çocuğu  se köle doğar
                      ve h çb r mülk yet sah b  olmaya hakkı yoktur.
                          İslam’da, Âdem(a.s)in  “topraktan yaratıldığı
                      ve  tüm insanlığın  da Âdem  ile  Havva’dan  türediği”
                      hakikati vardır. İslam’da, Allah insanı canlıların en      Batı’da,  nsan haklarından  bahsedeb lmek
                      üstünü kılmı  bu suretle de  nsanı yeryüzüne “hal fe”    ç n 16.yüzyılı beklemek gerekmekted r. Bundan
                      kılmakla onurlandırmı tır. Batı dü ünces   se,  nsanın   öncek  dönemlerde, meselâ  Yunan’da görülen
                      tab atın yaratığı olduğunu ve maymundan evr ld ğ n    demokras den,   nsan  hak  ve  hürr yetler n n
                       dd a etmekted r. Darw n de “Tab at her  ey  yaratır   ba langıcı d ye bahsetmek yanlı  olacaktır. Çünkü
                      ve onun yaratma kudret n n sınırı yoktur.” d yerek bu   Yunan demokras s , sadece azınlığın baskısına kar ı,
                      dü üncen n öncüsü olmu tur.                   çoğunluğun baskısının terc h  manasını  fade eder.
                          İnsan ve hakları konusunu tar hsel süreç      İngiltere›de 1215 tarihli Magna Carta L bertatum
                       çer s nde  ncelerken h ç  üphes z kadına ver len   den len  yazılı  belgeden   t baren  hürr yetten
                      değer  ve hakları da bu bağlamda değerlend rmek   bahsed lmeye ba lanmı tır. Bu da,  nsan hak ve
                      gerek r.  İslam  hukukunda  kadının  erkekten  a ağı   hürr yetler n  tesp t için değil sadece  kt dar  le halk,
                      olmadığı b l nmekted r. Hatta  “Cennet anaların   soylular  le d n adamları arasında dengey  az da olsa
                      ayakları altındadır.”  fades yle kadının ehemm yet    kurmak  ç n kabul ed lm  t r. XVII. yüzyılda kabul
                      vurgulanmı tır. İslam yet’ n kadına verd ğ  değer   ed len  “haklar  b ld r ler ”   le  sınırlı  b r  hak-hürr yet
                      ve kadın hakları  ler  sev yeded r. Ancak İslam tar h    anlayı ı İng ltere’de yayılmaya ba lamı tır. 1805
                      boyunca geleneklerden kaynaklanan kısıtlamalar   tar h ne kadar  steyen her erkeğ n, karısını yarım   l n
                      sank  İslam d n n n gereğ  g b  yansıtılmaya   kar ılığında satab ld ğ n  ve kadına mülk yet hakkı
                      çalı ılmı tır.   Hâlbuk  İslam yet kadın ve erkeğ n   tanınmadığı b l nmekted r. XVIII. yüzyılın sonuna
                      durumuna  uygun  olarak  hak  ve özgürlükler    kadar vatanda ın s yasî  kt dara katılması söz konusu
                      tanımı tır.Peygamber m z,  Veda  Hutbes ’nde   öyle   değ ld r. Genel seç m s stem  XIX. yüzyılın yarısına
                      buyurmaktadır:  “Kadınların haklarını gözetmen z    doğru kabul ed lm  t r.
                      ve bu hususta Allah’tan korkmanızı  tavs ye eder m.      Amer ka’da  se, XVIII. yüzyılda yayınlanan
                      S z kadınları, Allah’ın emanet  olarak aldınız; onların   V rg n a  Haklar B ld r s   ve  benzerler n n kabulüne

                      namuslarını ve   etler n  Allah adına söz vererek helal   kadar  bütün  Amer kan  halkı İng l zler n  köles
                      ed nd n z. S z n kadınlar üzer nde hakkınız, onların da   durumundadır. Bu tar hlerden 1970’lere kadar
                      s z n üzer n zde hakları vardır.”Buna kar ılık 19. asırda   zenc ler n  nsandan sayılmadığını ve  nsan hak-
                      Fransa’da “Kadın  nsan sayılır mı, sayılmaz mı?”  sorusu   hürr yetler  açısından ç fte standardın uygulandığını
                      soruluyordu. Bu soruya  “Kadın da  nsandır. Ancak   b lmektey z.
                      sadece erkeğe h zmet etmek  ç n yaratılmı tır.” cevabı
                                                                        Fransa’da, 1789 Fransız İht lâl ’nden önce tam
                      ver lerek kadına ver len değer ortaya konulmu tur.
                                                                    b r esaret ve derebeyl k hayatı hâk md r. Derebey ler,
                      Buradan da İslam ve Batı dünyası arasındak  farkı
                                                                    kend ler n   eller nde  zorla  bulundurdukları  toprağın
                      görmektey z.
                                                                    ve üzer nde ya ayan  nsanların sah b  sayarlar. 1789
                                                                    İht lâl ’n n sonucunda   lan  ed len  İnsan Hakları





                                                                                                            59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64