Page 60 - Kalemyar
P. 60

Beyannamesi de bugünkü anlamıyla b r  nsan hakları
                      b ld r s  demek değ ld r. H ç olmayan b r  ey  kısmen
                      kabullenme mah yet  ta ıdığından sadece Batı›daki
                      insan hakları açısından önemlidir. İnsan haklarının  lk
                      defa yaratılı tan var olduğuna bu b ld r   le  nanılmaya
                      ba lanmı tır.
                          Görüldüğü üzere, Batı’da  nsan hak ve hürr yetler
                      çok zor  artlar altında elde edilirken İslam âlem nde
                       nsan hak ve hürr yetler , Asr-ı Saadet’ten ber  vardır.
                      Batı’da  nsan haklarıyla  lg l   lk b ld r  tar h  1215
                       ken, İslâm âlem nde Hz. Peygamber  devr nde, yan
                      m lâd   VII. asırda, hazırlanan Med ne Anayasası,  lk
                       nsan hak ve hürr yetler  b ld r s  d yeb leceğ m z
                      Veda Hutbes  ve de Kur’ân  le sünnet n beyanları,
                      günümüzdek  anlamıyla  nsan hak ve hürr yetler n    uluslararası normlara aykırı hareket etmekted rler.
                      tems l etm  lerd r.                           İnsan hakları kavramı artık, büyük ve güçlü sömürgec
                                                                    devletler n dünyanın doğal kaynaklarını ve  nsan
                          Veda Hutbes ,  M. 632 yılında 100.000’den fazla
                                                                    gücünü kullanmak n yet yle her dönemde çıkarlarına
                      Müslüman’ın kar ısında okunmu tur.  Yan   nsan
                                                                    göre  ek llend rd kler , çağın s yas  ve ekonom k
                      hakları  le  lg l   lk yazılı met n kabul ed len 1789 İnsan
                                                                    gerekl l kler ne uygun olarak değ  t r lm   me ru b r
                      ve  Vatanda lık Hakları Beyannames nden 1157 yıl
                                                                    s lah olarak görülmekted r.
                      önced r. Veda Hutbes  adalet, e  tl k, karde l k, kadın
                      hakları, mülk yet, güven ve emn yet g b  konularda   Hukukun temel  lkeler  ve düzenlemeler  Kur’an
                      toplumun g d  atını etk leyen sosyal evrensel b r   ve sünnet  le sab tlenm   İslam dünyasında, insan
                       çer ğe sah pt r. Bu b ld rge özelde Müslümanlara   hakları ile ilgili tartı maya yer bırakılmamı tır. Ancak
                      genelde  se tüm  nsanlığa h tap etmekted r.   günümüz İslam ülkelerinde ya anan aksaklıklar,
                                                                    geleneksel kısıtlamalar ve zorba uygulamalar İslam
                          1948 yılında  mzalanan Evrensel İnsan Hakları
                      B ld rges ’n n  çer ğ  632 yılında yayımlanan  Veda   hukukuna aykırı olmakla b rl kte İslam yet’tek   nsan
                      Hutbes ’ne benzemekted r. Z ra Batı’da yayımlanan   anlayı ı ve  nsan hakları  le örtü memekted r.
                      Magna Carta da dâh l tüm  nsan hakları belgeler    Sonuç  olarak,  tar h   süreç   çer s nde  İslam
                      tar h  t bar yle Veda Hutbes ’nden yüzyıllar sonrasına   âlem nde,ferd n  nsan olarak yaratılmı  olmaktan
                      dek gel r ve  çer k  t bar yle de onu tak p eden benzer   doğan asl  hak ve hürr yetler n , Batı’da  nsanlar çok
                      belgeler n tel ğ nded r.                      zor  artlar altında ve sınırlı  ekilde elde etm  t r.Y ne
                                                                     nsan haklarının uygulanması konusunda İslam yet’te,
                          Günümüzde demokras  ve  nsan hakları tanımları   Batı dü ünces nde olduğu g b  b r mekân, zaman ve
                      sık sık kullanılmaktadır. Fakat bunların uygulanması   s yas -ekonom k çıkarlar farklılık göstermemekted r.
                      hususunda büyük eks kl kler olduğu ne yazık k    Batı ve İslam dü ünces n n,  nsan tasavvurundan
                      a  kârdır. BM’n n kurulu  amaçları arasında yer alan    nsan  haklarına  ve uygulanmasına  kadar taban
                      ve İnsan Hakları Evrensel B ld r s ’nde tanımı yapılan   tabana zıt b r anlayı   çer s nde olduğu a  kârdır.
                       nsan hakları, teor k olarak b r çerçeveye oturtulmu
                      ancak  bazı  noktalar  “esnek”  bırakılmı tır.Devletler,
                      ekonom k ve s yas  çıkarlarına ters dü en durumlarda
                      bu esnekl kten faydalanma yoluna g tmekte ve





                   60
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65