Page 58 - Kalemyar
P. 58

Nagehan RÜZGAR
                                                                                  Nagehan RÜZGAR

                                      İSLAM VE BATI                     İslam dünyasında  se  nsan hakları kavramı,
                                                                    ferd n  nsan olarak yaratılmı  olmaktan doğan
                          DÜŞÜNCESİNDE İNSAN                        asl  hakları olarak kabul ed lmekted r. Bu hakların
                                    HAKLARI                         değerlend rmes nde coğraf   artlar, s yas  terc hler,
                                                                    gelenekler, kültürler, yerler ve sınırlar önem n
                             (BİR KARŞILAŞTIRMA)                    y t rmekted r. Bu haklar  ahsın doğu tan kazanmı
                                                                    olduğu haklardır.
                                                                        Görüldüğü üzere, Batı’da  nsan hakları, fertler n
                          İnsan, devred lemez ve vazgeç lemez k   sel b r   elde ett kler  kazanımları  fade ederken İslam
                      takım özell klerle dünyaya gel r. İnsan hakları; d l ne,   dünyasında  bu  haklar k   ler  tarafından kazanılmı
                      d n ne, ırkına, c ns yet ne, m ll yet ne, sosyal statüsüne   haklar olarak görülmem  , Allah’ın kullarına tanıdığı
                      ve reng ne bakılmaksızın  nsana  nsan olduğu  ç n   haklar  olarak  telakk   ed lm  t r.  Bu  yüzden  İslam
                      tanınan hakların genel adıdır.                dünyasında bu hakların kazanılması  ç n Batıda
                                                                    göster len mücadeleler ver lmem  t r.
                          İnsan hakları kavramı, Batı kökenl  b r kavramdır.
                      Batı’dak  en esk   nsan hakları belges  Magna     Batı ve İslam dünyasındaki insan haklarını
                      Carta`dır. Batı’da  nsanların devlet kar ısındak    kar ıla tırab lmem z  ç n öncel kle bu  k  coğrafyadak
                      haklarını güvence altına almaya yönel k pek çok belge    nsan anlayı ını, coğrafyanın  nsana bakı  açısını
                       mzalanmı  olmakla b rl kte  nsan hakları kavramı, asıl    rdelemem z daha doğru olacaktır.
                       öhret ne Fransız Devr m  sonrası yayınlanan “İnsan ve   İslamiyet’e göre insan, Kuran ayetlerinde
                      Yurtta  Hakları Bildirgesi”  le kavu mu tur. Kavramın,   açıkça belirtildiği üzere  “E ref-  Mahlûkat”tır.  Yan

                      Fransız Devr m  sonrası kavu tuğu bu yaygın  öhret   yaratılmı ların en  anlı ve en  ere  s d r.  Allah,
                      “B rle m   M lletler İnsan Hakları Evrensel B ld rges ”   “Doğrusu  b z,   nsanı  en  güzel  b r b ç mde  (ahsen-
                       le uluslararası b r n tel k kazanmı tır. Batı’da  nsanlar,   takv m üzere) yarattık.” buyurmaktadır.İslamiyet’te,
                      bu temel haklarına kavu ab lmek amacıyla geleneksel   bütün insanlar günahsız ve tertemiz bir  ekilde
                      ez c  ar stokras ye kar ı sürekl  b r varolu  mücadeles    dünyaya gelir. Ergenlik çağından itibaren sorumluluk
                      verm   ve temel  demokras  olan b r yönet m   kazanırlar. Buna kar ılıkbatı dünyasında Hır st yanlık
                      s stem n n kurulması  ç n büyük çaba harcamı tır.   d n  anlayı ına göre doğan her çocuk günahkârdır.
                      Üstel k sözü ed len bu haklar nüfusun sadece küçük   Çocuklar  bu  doğu tan  gelen  “ lk  günah”tan
                      b r kısmına a t olab lm  t r.                 arındırılmak amacıyla k l se tarafından  “vaft z”
                                                                    ed lmekted r.
                                                                        İslam d n  dünya hayatında ya ayan  nsanoğlunu,
                                                                    c nsler , renkler , d ller  vb. b rçok özell ğ   le farklı
                                                                    yaratıldığını ve  farklılıkları  se   nsanlar arasında
                                                                    ayrımın b r sebeb  olamayacağı görü ünü kabul
                                                                    eder.  Rabb m z  bu  durumu  Kuran-ı  Ker m’de   öyle
                                                                    b ld rmekted r:  “Ey İnsanlar!  üphe yok k , b z s z  b r
                                                                    erkek ve b r d   den yarattık ve b rb r n z  tanımanız
                                                                     ç n s z  boylara ve kab lelere ayırdık.”  Yan  İslam
                                                                    inancına göre, bütün insanlar topraktan yaratılmı
                                                                    olan Âdem’in çocukları olup bir tarağın di leri gibi
                                                                    e ittirler. Aynı topraktan yaratılmı , aynı anne babanın





                   58
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63