Page 37 - GençNazar - Edebiyat Kültür ve Sanat Dergisi
P. 37
Sayı: 3 / 2021
aş kardır. Tahr batın yönü hem kend s ne da olmayan b r durum da Modern nsanın ve kalb n d l susturulmuş ya da unutturul-
hem de tab ata yönel kt r. Bu durum kend n tanımaya yeterl zaman harcama- maya çalışılmıştır. Böylece Modern İnsan h k-
MODERN VE nsan le tanrı arasındak l şk y bozduğu masıdır. Z ra nsan kend yaratılışına h kmet metle bakışı ve erdem unutmuş ya da bun-
g b büyük b r uyumsuzluk da oluştur-
gözüyle bakab ld ğ ölçüde anlamlı b r ya-
ları araç olarak kullanmıştır. Aklı h kmetl kul-
KADİM İNSAN muştur. Bu uyumsuzluğun net ces n şayış sürdüreb lmekted r. Varlığına ve ken- lanıp b r olan Allah’a nanmayı, y l ğ , tem z-
artan tab at felaketler ve artan akıl ve ruh l ğ ve masum yet çağın yaşayışına uygun
Merve ÖTER bulmayıp başta kend benl ğ ne olmak
üzere tapınacağı -görünür -b r sürü fayda
sağlayacak unsur ed nmey , kalb yok say-
arlık ned r d ye sorulduğunda çeş t-
mayı, ele avuca sığmaz k ş l ks zl ğ ve kaba
l cevaplar akla gel r elbette ama o
b reyc l ğ lke ed nm şt r. Modern nsan mad-
V cevapların çıkacağı k tümel ana deden baretleşt rd ğ bu yen düzende nsa-
başlık vardır. Bu başlıklardan b r Tanrıdır; d -
na onu özgürleşt ren her şey n bu araçsal an-
ğer se Tanrı tarafından var ed lm ş koz-
lama uygun olması gerekt ğ n öğütlem şt r.
mos’tur. Kozmos se kel me olarak çeş tl fi-
Ve kend s ne özgürlük sağlayan her şey
lozoflara göre b rb r nden farklı anlamlara
pranga olarak göster p kend s ne yen b r öz-
gelm ş olsa da, esas t bar yle b rb r nden
gürlük anlayışı get rm ş ve araçsal amaçları-
farklı parçaların oluşturduğu bütünlük ola-
na ulaşmak ç n esas prangalara hapsetm ş-
rak düşüneb l r z. Bu bütünlük çok hassas ol- t r.
Kad m nsanda olan ama
malı k kozmosta denge bozulduğunda Sonuç olarak kad m nsan ve modern n-
modern nsanda olmayan b r
bütün varlık yen den nşa ed l p denge yen - sanın yarışmadığı aks ne modern nsanın
durum da Modern nsanın
den sağlanmalı ya da haz n b r sona hazır- kad m nsanın b r k mler ne saygı ve hürmet
kend n tanımaya yeterl
lanmalıdır. le bakarak onun nşa ett kler n yıkmadan ve
zaman harcamamasıdır.
hatta var ett kler n n üzer ne eklemeler ya-
Bahsett ğ m z bu zar f dengen n en öneml
hastalıkları le görmektey z. İnsan yaptıkla- d s n var edene h kmetl b r kavrayışla ba- parak yen b r anlayış doğurması gerekmek-
teşekkülü olan unsur nsandır. İnsan yaratılış
rıyla hem kend nde hem de tab atta büyük kamayan nsan tab atla da dengel let ş m ted r. Bu anlayış nsana kend s n tanımaktan
t bar yle bütünün en öneml ayrıntısıdır.
b r tahr bata yol açmıştır ve açmaya devam kuramamaktadır. Çünkü hem varlığına korkmamayı ve varlığına h kmetle bakab l-
Fakat modern nsan bütünün tamamen ken-
etmekted r. Durum böyle olmasına rağmen hem de tab ata çoğunlukla 19.yüzyıldan t - mey öğretmel d r.
d s olmak hatta bütüne hâk m olmak ç n
nsan hem kend s nde hem de tab atta yaşa- baren yaşanan çağ bunalımını özetleyen
b r arayıştadır. Ve bu arayış bütünün kend s -
nan bu durumu ters ne çev reb l r. Çünkü pragmat st b r anlayış le bakmaktadır. Bu
n h çb r zaman tamam yle denetleyeme-
henüz en sona gel nmem şt r. anlayışta kalp yok sayılmış akıl ve akıl
yecek olması gerçeğ yle son bulsa b le bu ça-
Kad m nsanda olan ama modern nsan- ürünü olan her şey kutsal sayılmıştır. Kalp
basıyla kozmosta yarattığı tahr bat gün g b
2
1 NASR,Seyy d Hüsey n-İnsan ve Tab at KALIN,İbrah m-Perde ve Mana
3
FARABİ.İdeal Devlet
34 35