Page 37 - GençNazar - Edebiyat Kültür ve Sanat Dergisi
P. 37

Sayı: 3 /   2021




 aş kardır. Tahr batın yönü hem kend s ne   da olmayan b r durum da Modern  nsanın   ve kalb n d l  susturulmuş ya da unutturul-
 hem  de  tab ata  yönel kt r.  Bu  durum   kend n  tanımaya yeterl  zaman harcama-  maya çalışılmıştır. Böylece Modern İnsan h k-
 MODERN VE   nsan  le tanrı arasındak   l şk y  bozduğu   masıdır. Z ra  nsan kend  yaratılışına h kmet   metle bakışı ve erdem  unutmuş ya da bun-
 g b   büyük  b r  uyumsuzluk  da  oluştur-
         gözüyle bakab ld ğ  ölçüde anlamlı b r ya-
                                                      ları araç olarak kullanmıştır. Aklı h kmetl  kul-
 KADİM İNSAN  muştur.  Bu  uyumsuzluğun  net ces n    şayış sürdüreb lmekted r. Varlığına ve ken-  lanıp b r olan Allah’a  nanmayı,  y l ğ , tem z-
 artan tab at felaketler  ve artan akıl ve ruh        l ğ  ve masum yet  çağın yaşayışına uygun
 Merve ÖTER                                           bulmayıp  başta  kend   benl ğ ne  olmak

                                                      üzere  tapınacağı  -görünür  -b r  sürü  fayda
                                                      sağlayacak unsur  ed nmey ,  kalb   yok  say-
 arlık ned r d ye sorulduğunda çeş t-
                                                      mayı, ele avuca sığmaz k ş l ks zl ğ  ve kaba
 l  cevaplar akla gel r elbette ama o
                                                      b reyc l ğ   lke ed nm şt r. Modern  nsan mad-
 V cevapların  çıkacağı   k   tümel  ana              deden  baretleşt rd ğ  bu yen  düzende  nsa-
 başlık vardır. Bu başlıklardan b r  Tanrıdır; d -
                                                      na onu özgürleşt ren her şey n bu araçsal an-
 ğer    se  Tanrı  tarafından  var  ed lm ş  koz-
                                                      lama uygun olması gerekt ğ n  öğütlem şt r.
 mos’tur. Kozmos  se kel me olarak çeş tl  fi-
                                                      Ve  kend s ne  özgürlük  sağlayan  her  şey
 lozoflara  göre  b rb r nden  farklı  anlamlara
                                                      pranga olarak göster p kend s ne yen  b r öz-
 gelm ş  olsa  da,  esas   t bar yle  b rb r nden
                                                      gürlük anlayışı get rm ş ve araçsal amaçları-
 farklı parçaların oluşturduğu bütünlük ola-
                                                      na ulaşmak  ç n esas prangalara hapsetm ş-
 rak düşüneb l r z. Bu bütünlük çok hassas ol-        t r.
               Kad m  nsanda olan ama
 malı  k   kozmosta  denge  bozulduğunda                 Sonuç olarak kad m  nsan ve modern  n-
         modern  nsanda olmayan b r
 bütün varlık yen den  nşa ed l p denge yen -         sanın  yarışmadığı  aks ne  modern   nsanın
             durum da Modern  nsanın
 den sağlanmalı ya da haz n b r sona hazır-           kad m  nsanın b r k mler ne saygı ve hürmet
               kend n  tanımaya yeterl
 lanmalıdır.                                           le bakarak onun  nşa ett kler n  yıkmadan ve
                zaman harcamamasıdır.
                                                      hatta var ett kler n n üzer ne eklemeler ya-
 Bahsett ğ m z bu zar f dengen n en öneml
 hastalıkları   le görmektey z. İnsan yaptıkla-  d s n  var edene h kmetl  b r kavrayışla ba-  parak yen  b r anlayış doğurması gerekmek-

 teşekkülü olan unsur  nsandır. İnsan yaratılış
 rıyla hem kend nde hem de tab atta büyük   kamayan  nsan tab atla da dengel   let ş m   ted r. Bu anlayış  nsana kend s n  tanımaktan
  t bar yle  bütünün  en  öneml   ayrıntısıdır.
 b r tahr bata yol açmıştır ve açmaya devam   kuramamaktadır.  Çünkü  hem  varlığına   korkmamayı ve varlığına h kmetle bakab l-
 Fakat modern  nsan bütünün tamamen ken-
 etmekted r. Durum böyle olmasına rağmen   hem de tab ata çoğunlukla 19.yüzyıldan  t -  mey  öğretmel d r.
 d s  olmak hatta bütüne hâk m olmak  ç n
  nsan hem kend s nde hem de tab atta yaşa-  baren  yaşanan  çağ  bunalımını  özetleyen
 b r arayıştadır. Ve bu arayış bütünün kend s -
 nan  bu  durumu  ters ne  çev reb l r.  Çünkü   pragmat st b r anlayış    le bakmaktadır. Bu
                             
 n   h çb r  zaman  tamam yle  denetleyeme-
                                    
 henüz en sona gel nmem şt r.  anlayışta  kalp  yok  sayılmış   akıl  ve  akıl
 yecek olması gerçeğ yle son bulsa b le bu ça-
 Kad m  nsanda olan ama modern  nsan-  ürünü olan her şey kutsal sayılmıştır. Kalp
 basıyla kozmosta yarattığı tahr bat gün g b
                                                                2
 1  NASR,Seyy d Hüsey n-İnsan ve Tab at                          KALIN,İbrah m-Perde ve Mana
                                                                3
                                                                 FARABİ.İdeal Devlet
 34                                                                                              35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42