Page 36 - GençNazar - Edebiyat Kültür ve Sanat Dergisi
P. 36

Sayı: 3 /   2021




                                                               aş kardır. Tahr batın yönü hem kend s ne              da olmayan b r durum da Modern  nsanın      ve kalb n d l  susturulmuş ya da unutturul-
                                                               hem  de  tab ata  yönel kt r.  Bu  durum              kend n  tanımaya yeterl  zaman harcama-     maya çalışılmıştır. Böylece Modern İnsan h k-
                      MODERN VE                                 nsan  le tanrı arasındak   l şk y  bozduğu           masıdır. Z ra  nsan kend  yaratılışına h kmet   metle bakışı ve erdem  unutmuş ya da bun-
                                                               g b   büyük  b r  uyumsuzluk  da  oluştur-
                                                                                                                     gözüyle bakab ld ğ  ölçüde anlamlı b r ya-
                                                                                                                                                                 ları araç olarak kullanmıştır. Aklı h kmetl  kul-
                  KADİM İNSAN                                  muştur.  Bu  uyumsuzluğun  net ces n                  şayış sürdüreb lmekted r. Varlığına ve ken-  lanıp b r olan Allah’a  nanmayı,  y l ğ , tem z-
                                                               artan tab at felaketler  ve artan akıl ve ruh                                                     l ğ  ve masum yet  çağın yaşayışına uygun
                                Merve ÖTER                                                                                                                       bulmayıp  başta  kend   benl ğ ne  olmak

                                                                                                                                                                 üzere  tapınacağı  -görünür  -b r  sürü  fayda
                                                                                                                                                                 sağlayacak unsur  ed nmey ,  kalb   yok  say-
                       arlık ned r d ye sorulduğunda çeş t-
                                                                                                                                                                 mayı, ele avuca sığmaz k ş l ks zl ğ  ve kaba
                       l  cevaplar akla gel r elbette ama o
                                                                                                                                                                 b reyc l ğ   lke ed nm şt r. Modern  nsan mad-
               V cevapların  çıkacağı   k   tümel  ana                                                                                                           deden  baretleşt rd ğ  bu yen  düzende  nsa-
               başlık vardır. Bu başlıklardan b r  Tanrıdır; d -
                                                                                                                                                                 na onu özgürleşt ren her şey n bu araçsal an-
               ğer    se  Tanrı  tarafından  var  ed lm ş  koz-
                                                                                                                                                                 lama uygun olması gerekt ğ n  öğütlem şt r.
               mos’tur. Kozmos  se kel me olarak çeş tl  fi-
                                                                                                                                                                 Ve  kend s ne  özgürlük  sağlayan  her  şey
               lozoflara  göre  b rb r nden  farklı  anlamlara
                                                                                                                                                                 pranga olarak göster p kend s ne yen  b r öz-
               gelm ş  olsa  da,  esas   t bar yle  b rb r nden
                                                                                                                                                                 gürlük anlayışı get rm ş ve araçsal amaçları-
               farklı parçaların oluşturduğu bütünlük ola-
                                                                                                                                                                 na ulaşmak  ç n esas prangalara hapsetm ş-
               rak düşüneb l r z. Bu bütünlük çok hassas ol-                                                                                                     t r.
                                                                                                                           Kad m  nsanda olan ama
               malı  k   kozmosta  denge  bozulduğunda                                                                                                              Sonuç olarak kad m  nsan ve modern  n-
                                                                                                                     modern  nsanda olmayan b r
               bütün varlık yen den  nşa ed l p denge yen -                                                                                                      sanın  yarışmadığı  aks ne  modern   nsanın
                                                                                                                         durum da Modern  nsanın
               den sağlanmalı ya da haz n b r sona hazır-                                                                                                        kad m  nsanın b r k mler ne saygı ve hürmet
                                                                                                                           kend n  tanımaya yeterl
               lanmalıdır.                                                                                                                                        le bakarak onun  nşa ett kler n  yıkmadan ve
                                                                                                                            zaman harcamamasıdır.
                                                                                                                                                                 hatta var ett kler n n üzer ne eklemeler ya-
               Bahsett ğ m z bu zar f dengen n en öneml

                                                             hastalıkları   le görmektey z. İnsan yaptıkla-          d s n  var edene h kmetl  b r kavrayışla ba-  parak yen  b r anlayış doğurması gerekmek-
               teşekkülü olan unsur  nsandır. İnsan yaratılış
                                                             rıyla hem kend nde hem de tab atta büyük                kamayan  nsan tab atla da dengel   let ş m   ted r. Bu anlayış  nsana kend s n  tanımaktan
                t bar yle  bütünün  en  öneml   ayrıntısıdır.
                                                             b r tahr bata yol açmıştır ve açmaya devam              kuramamaktadır.  Çünkü  hem  varlığına      korkmamayı ve varlığına h kmetle bakab l-
               Fakat modern  nsan bütünün tamamen ken-
                                                             etmekted r. Durum böyle olmasına rağmen                 hem de tab ata çoğunlukla 19.yüzyıldan  t -  mey  öğretmel d r.
               d s  olmak hatta bütüne hâk m olmak  ç n
                                                              nsan hem kend s nde hem de tab atta yaşa-              baren  yaşanan  çağ  bunalımını  özetleyen
               b r arayıştadır. Ve bu arayış bütünün kend s -
                                                             nan  bu  durumu  ters ne  çev reb l r.  Çünkü           pragmat st b r anlayış    le bakmaktadır. Bu
                                                                                                                                         
               n   h çb r  zaman  tamam yle  denetleyeme-
                                                                                                                                               
                                                             henüz en sona gel nmem şt r.                            anlayışta  kalp  yok  sayılmış   akıl  ve  akıl
               yecek olması gerçeğ yle son bulsa b le bu ça-
                                                                Kad m  nsanda olan ama modern  nsan-                 ürünü olan her şey kutsal sayılmıştır. Kalp
               basıyla kozmosta yarattığı tahr bat gün g b
                                                                                                                                                                            2
                                                               1  NASR,Seyy d Hüsey n-İnsan ve Tab at                                                                        KALIN,İbrah m-Perde ve Mana
                                                                                                                                                                            3
                                                                                                                                                                             FARABİ.İdeal Devlet
          34                                                                                                                                                                                                 35
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41