Page 43 - KalemYar
P. 43

Sah c  Eğ t m H kâyeler : Kırmızı Kurdelen n Sırrı  Sah c  Eğ t m H kâyeler : Kırmızı Kurdelen n Sırrı


 sev nç, başarı, umut, pes etmeme g b  ay-  b hler n,  tasv rler n  ve  çarpıcı   fadeler n   n n an den b t ş n n okurda bıraktığı şok et-  olarak, h kâyeler  b zat h  yaşamış gerçek
 dınlık tabloların yanı başımızdan akıp geç-  k m  satırlarda s zler  karşıladığını da söy-  k s  de den leb l r. Bu durum, okuru n ye   muhataplarıyla ed nerek elde ett ğ   zlen -
 t ğ n  h ssed yoruz. İnsanın hayatı da  n ş-  lemeden  geçmemek  gerek r.  Zaman   öyle  b tt   k   mırıldanmasına   t ver yor.   m  ve gözlem n , sah c  b r d lle anlatırken
 l -çıkışlı b r grafik ç zmez m  zaten? K tabın   zaman  yapaylığa  kaçmış   zlen m   verse   Okur da h kâyen n sonuna  l şk n dama-  duru b r d l kullanması,  lk eser olmasına
 daha  lk öyküsü olan Saçlarım Olmadan   de, bu çarpıcı tasv r ve teşb hler, okuru h -  ğında eğret  b r tad bırakan bu duruma   rağmen k tabı okunaklı kılmakta. Okun-
 Aslayı okuduğunuzda, hang  b rey n eğ -  kâye  le hemhal kılmaya  t ver yor. Bu yö-
 t m hayatında uzun saçından dolayı öğ-  nüyle de kend s n  hem okutuyor hem de
 retmenler   tarafından  azarlanmamış  ve   olayın geçt ğ  okul veya köyde adeta s zle-
 sonrasın  da  gel ş güzel  saç  kırpmalarla   r  gez nt ye çıkarıyor. K m  zaman h kâye-
 okula küsmed ğ  olmamış k ! d ye  ç geç r -  lerde yoksulluğu h sseden k ş  s z oluver -
 yorsunuz.  Sonrasında  h kâyen n  kahra-  yorsunuz. K m  zaman  se, okumayı söke-
 manının okula muhteşem dönüş sahnes    mem ş  öğrenc n n  hayata  küskünlüğü
 var k , öğretmen ded ğ n  şte bu! ded rten   sonrasında yakaladığı başarı üstüne başa-
 b r sahned r adeta. Öğretmen n de kel b r   rıları  yakalayan  da  s z  oluver yorsunuz.
 şek lde tıraşını yapmış b r  olarak, öğrenc -  Hang m z Yerl  Malı Haftası etk nl ğ nde ya
 s yle beraber okul b nasından  çer  g re-  da Öğretmenler Günü’nde öğretmene he-
 rek, öğrenc s yle özdeşl k kurmasını  y  do-  d ye alamamış olmanın ez kl ğ n  yaşama-
 kumuş satırlarına ERATİLLA.  dık k . Ya da fak rl ğ n ve çares zl ğ n kol
 kezd ğ  bu topraklarda hang m z beş veya
 Erat lla’nın k tabı y rm sek z h kâyeden
 altı ders saat n  aç karınla geç rmed k k .
 oluşuyor ve okuyunca her h kâyen n b r
 Hang m z  okuma-yazmayı  sökemem ş-
 ana tema üzer nden yol aldığını görürsü-
 ken, b r öğretmen n şefkatl  dokunuşu  le
 nüz. Bu k m  zaman dürüstlük, k m  zaman
 sıçrama yapmadık k ? Albert E nste n, b r
 d ğerkâmlık, k m  zaman da fedakârlık ve
  nsanın  hayatında  karşılacağı  en  büyük    l şk n Acıyı Alışarak Yaşama  le Kalb  İk ye   duğunda da hayatın  mb ğ nden damla-
 yoksulluk şekl nde kend n  tebarüz ett r -
 muc zen n  hayatına  dokunan  b r  öğret-
 yor. Aynı temaların  şlend ğ  h kayeler de   Bölünen Çocuk”  s ml   k  h kâyey  örnek   yan bu h kâyelerde okur olarak b zler , kâh
 menle karşılaşmasıdır derken, k tabta bu   vereb l r z.  Bu  h kâyelerde  görünen  b r   hüzün yelken ne kâh umuda fora çekmes
 yok  değ l  tab k .  Neredeyse  y rm sek z
 dokunuşu sağlayan öğretmenler n oldu-
 öğüt ya da hayat yolunda y rm sek z yol-  başka husus  se, h kâye d l ndek  zaman k -  de boşuna değ l. Sah c l ğ n; ruha, duygu-
 ğunu görmek, ayrı b r mutluluk kaynağı.   p n n uyumsuzluğunun get rd ğ  kekrem-  ya ve davranışa  z bırakan b r olgu olduğu-
 dak   şaretler mesabes nde h kâyeler do-
 İşte  tüm  bunlar  Kırmızı  Kurdelen n  Sırrı
 kumuş b zlere Erat lla. H kâyeler n hayatın   s l k  duygusu.  ERATİLLA’nın  b r  eğ t mc    nu unutmamak gerek r. Eğ t mde bu bo-
 adlı eserde bolca var. Kartal Uçuşu, Yazı
  ç nden sadır olmuş olması kadar d kkat
 Tahtası ve Uyuz adlı öyküler bahsett ğ m z
 çeken b r başka yönü  se kullandığı d l n;
 temalarıyla b r çırpıda söyleneb lecek h -
 duru,  çten ve sıcak kel melerle örülü ol-
 kâyelerd r.
 ması. Okurun da b r şek lde yaşamış oldu-
                                                    Naman BAKAÇ
 ğu b ld k h kâyeler olunca, eser n s z  k ta-  K tab   le   lg l   söyleyeb leceğ m z
 bın  yüzy rm sek z nc   sayfasına  nasıl  sü-  olumsuz hususlardan b r , k m  h kâyele-
 rükled ğ n  fark edem yorsunuz b le. Eser-  r n alalade yazılmış h ss  ver yor olması. Bu
 dek  duru d le d kkat çekm şsek de, teş-  h kâyelerde hızlı geç şler n ya da h kâye-




 40 KALEMYÂR                                                                     SAYI 2     41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48