Page 42 - KalemYar
P. 42
Sah c Eğ t m H kâyeler : Kırmızı Kurdelen n Sırrı Sah c Eğ t m H kâyeler : Kırmızı Kurdelen n Sırrı
sev nç, başarı, umut, pes etmeme g b ay- b hler n, tasv rler n ve çarpıcı fadeler n n n an den b t ş n n okurda bıraktığı şok et- olarak, h kâyeler b zat h yaşamış gerçek
dınlık tabloların yanı başımızdan akıp geç- k m satırlarda s zler karşıladığını da söy- k s de den leb l r. Bu durum, okuru n ye muhataplarıyla ed nerek elde ett ğ zlen -
t ğ n h ssed yoruz. İnsanın hayatı da n ş- lemeden geçmemek gerek r. Zaman öyle b tt k mırıldanmasına t ver yor. m ve gözlem n , sah c b r d lle anlatırken
l -çıkışlı b r grafik ç zmez m zaten? K tabın zaman yapaylığa kaçmış zlen m verse Okur da h kâyen n sonuna l şk n dama- duru b r d l kullanması, lk eser olmasına
daha lk öyküsü olan Saçlarım Olmadan de, bu çarpıcı tasv r ve teşb hler, okuru h - ğında eğret b r tad bırakan bu duruma rağmen k tabı okunaklı kılmakta. Okun-
Aslayı okuduğunuzda, hang b rey n eğ - kâye le hemhal kılmaya t ver yor. Bu yö-
t m hayatında uzun saçından dolayı öğ- nüyle de kend s n hem okutuyor hem de
retmenler tarafından azarlanmamış ve olayın geçt ğ okul veya köyde adeta s zle-
sonrasın da gel ş güzel saç kırpmalarla r gez nt ye çıkarıyor. K m zaman h kâye-
okula küsmed ğ olmamış k ! d ye ç geç r - lerde yoksulluğu h sseden k ş s z oluver -
yorsunuz. Sonrasında h kâyen n kahra- yorsunuz. K m zaman se, okumayı söke-
manının okula muhteşem dönüş sahnes mem ş öğrenc n n hayata küskünlüğü
var k , öğretmen ded ğ n şte bu! ded rten sonrasında yakaladığı başarı üstüne başa-
b r sahned r adeta. Öğretmen n de kel b r rıları yakalayan da s z oluver yorsunuz.
şek lde tıraşını yapmış b r olarak, öğrenc - Hang m z Yerl Malı Haftası etk nl ğ nde ya
s yle beraber okul b nasından çer g re- da Öğretmenler Günü’nde öğretmene he-
rek, öğrenc s yle özdeşl k kurmasını y do- d ye alamamış olmanın ez kl ğ n yaşama-
kumuş satırlarına ERATİLLA. dık k . Ya da fak rl ğ n ve çares zl ğ n kol
kezd ğ bu topraklarda hang m z beş veya
Erat lla’nın k tabı y rm sek z h kâyeden
altı ders saat n aç karınla geç rmed k k .
oluşuyor ve okuyunca her h kâyen n b r
Hang m z okuma-yazmayı sökemem ş-
ana tema üzer nden yol aldığını görürsü-
ken, b r öğretmen n şefkatl dokunuşu le
nüz. Bu k m zaman dürüstlük, k m zaman
sıçrama yapmadık k ? Albert E nste n, b r
d ğerkâmlık, k m zaman da fedakârlık ve
nsanın hayatında karşılacağı en büyük l şk n Acıyı Alışarak Yaşama le Kalb İk ye duğunda da hayatın mb ğ nden damla-
yoksulluk şekl nde kend n tebarüz ett r -
muc zen n hayatına dokunan b r öğret-
yor. Aynı temaların şlend ğ h kayeler de Bölünen Çocuk” s ml k h kâyey örnek yan bu h kâyelerde okur olarak b zler , kâh
menle karşılaşmasıdır derken, k tabta bu vereb l r z. Bu h kâyelerde görünen b r hüzün yelken ne kâh umuda fora çekmes
yok değ l tab k . Neredeyse y rm sek z
dokunuşu sağlayan öğretmenler n oldu-
öğüt ya da hayat yolunda y rm sek z yol- başka husus se, h kâye d l ndek zaman k - de boşuna değ l. Sah c l ğ n; ruha, duygu-
ğunu görmek, ayrı b r mutluluk kaynağı. p n n uyumsuzluğunun get rd ğ kekrem- ya ve davranışa z bırakan b r olgu olduğu-
dak şaretler mesabes nde h kâyeler do-
İşte tüm bunlar Kırmızı Kurdelen n Sırrı
kumuş b zlere Erat lla. H kâyeler n hayatın s l k duygusu. ERATİLLA’nın b r eğ t mc nu unutmamak gerek r. Eğ t mde bu bo-
adlı eserde bolca var. Kartal Uçuşu, Yazı
ç nden sadır olmuş olması kadar d kkat
Tahtası ve Uyuz adlı öyküler bahsett ğ m z
çeken b r başka yönü se kullandığı d l n;
temalarıyla b r çırpıda söyleneb lecek h -
duru, çten ve sıcak kel melerle örülü ol-
kâyelerd r.
ması. Okurun da b r şek lde yaşamış oldu-
Naman BAKAÇ
ğu b ld k h kâyeler olunca, eser n s z k ta- K tab le lg l söyleyeb leceğ m z
bın yüzy rm sek z nc sayfasına nasıl sü- olumsuz hususlardan b r , k m h kâyele-
rükled ğ n fark edem yorsunuz b le. Eser- r n alalade yazılmış h ss ver yor olması. Bu
dek duru d le d kkat çekm şsek de, teş- h kâyelerde hızlı geç şler n ya da h kâye-
40 KALEMYÂR SAYI 2 41