Page 42 - KalemYar
P. 42

Sah c  Eğ t m H kâyeler : Kırmızı Kurdelen n Sırrı                                                                              Sah c  Eğ t m H kâyeler : Kırmızı Kurdelen n Sırrı


            sev nç, başarı, umut, pes etmeme g b  ay-     b hler n,  tasv rler n  ve  çarpıcı   fadeler n          n n an den b t ş n n okurda bıraktığı şok et-  olarak, h kâyeler  b zat h  yaşamış gerçek
            dınlık tabloların yanı başımızdan akıp geç-   k m  satırlarda s zler  karşıladığını da söy-            k s  de den leb l r. Bu durum, okuru n ye     muhataplarıyla ed nerek elde ett ğ   zlen -
            t ğ n  h ssed yoruz. İnsanın hayatı da  n ş-  lemeden  geçmemek  gerek r.  Zaman                       öyle  b tt   k   mırıldanmasına   t ver yor.   m  ve gözlem n , sah c  b r d lle anlatırken
            l -çıkışlı b r grafik ç zmez m  zaten? K tabın   zaman  yapaylığa  kaçmış   zlen m   verse              Okur da h kâyen n sonuna  l şk n dama-        duru b r d l kullanması,  lk eser olmasına
            daha  lk öyküsü olan Saçlarım Olmadan         de, bu çarpıcı tasv r ve teşb hler, okuru h -            ğında eğret  b r tad bırakan bu duruma        rağmen k tabı okunaklı kılmakta. Okun-
            Aslayı okuduğunuzda, hang  b rey n eğ -       kâye  le hemhal kılmaya  t ver yor. Bu yö-
            t m hayatında uzun saçından dolayı öğ-        nüyle de kend s n  hem okutuyor hem de
            retmenler   tarafından  azarlanmamış  ve      olayın geçt ğ  okul veya köyde adeta s zle-
            sonrasın  da  gel ş güzel  saç  kırpmalarla   r  gez nt ye çıkarıyor. K m  zaman h kâye-
            okula küsmed ğ  olmamış k ! d ye  ç geç r -   lerde yoksulluğu h sseden k ş  s z oluver -
            yorsunuz.  Sonrasında  h kâyen n  kahra-      yorsunuz. K m  zaman  se, okumayı söke-
            manının okula muhteşem dönüş sahnes           mem ş  öğrenc n n  hayata  küskünlüğü
            var k , öğretmen ded ğ n  şte bu! ded rten    sonrasında yakaladığı başarı üstüne başa-
            b r sahned r adeta. Öğretmen n de kel b r     rıları  yakalayan  da  s z  oluver yorsunuz.
            şek lde tıraşını yapmış b r  olarak, öğrenc -  Hang m z Yerl  Malı Haftası etk nl ğ nde ya
            s yle beraber okul b nasından  çer  g re-     da Öğretmenler Günü’nde öğretmene he-
            rek, öğrenc s yle özdeşl k kurmasını  y  do-  d ye alamamış olmanın ez kl ğ n  yaşama-
            kumuş satırlarına ERATİLLA.                   dık k . Ya da fak rl ğ n ve çares zl ğ n kol
                                                          kezd ğ  bu topraklarda hang m z beş veya
               Erat lla’nın k tabı y rm sek z h kâyeden
                                                          altı ders saat n  aç karınla geç rmed k k .
            oluşuyor ve okuyunca her h kâyen n b r
                                                          Hang m z  okuma-yazmayı  sökemem ş-
            ana tema üzer nden yol aldığını görürsü-
                                                          ken, b r öğretmen n şefkatl  dokunuşu  le
            nüz. Bu k m  zaman dürüstlük, k m  zaman
                                                          sıçrama yapmadık k ? Albert E nste n, b r
            d ğerkâmlık, k m  zaman da fedakârlık ve
                                                           nsanın  hayatında  karşılacağı  en  büyük                l şk n Acıyı Alışarak Yaşama  le Kalb  İk ye   duğunda da hayatın  mb ğ nden damla-
            yoksulluk şekl nde kend n  tebarüz ett r -
                                                          muc zen n  hayatına  dokunan  b r  öğret-
            yor. Aynı temaların  şlend ğ  h kayeler de                                                             Bölünen Çocuk”  s ml   k  h kâyey  örnek      yan bu h kâyelerde okur olarak b zler , kâh
                                                          menle karşılaşmasıdır derken, k tabta bu                 vereb l r z.  Bu  h kâyelerde  görünen  b r   hüzün yelken ne kâh umuda fora çekmes
            yok  değ l  tab k .  Neredeyse  y rm sek z
                                                          dokunuşu sağlayan öğretmenler n oldu-
            öğüt ya da hayat yolunda y rm sek z yol-                                                               başka husus  se, h kâye d l ndek  zaman k -   de boşuna değ l. Sah c l ğ n; ruha, duygu-
                                                          ğunu görmek, ayrı b r mutluluk kaynağı.                  p n n uyumsuzluğunun get rd ğ  kekrem-        ya ve davranışa  z bırakan b r olgu olduğu-
            dak   şaretler mesabes nde h kâyeler do-
                                                          İşte  tüm  bunlar  Kırmızı  Kurdelen n  Sırrı
            kumuş b zlere Erat lla. H kâyeler n hayatın                                                            s l k  duygusu.  ERATİLLA’nın  b r  eğ t mc    nu unutmamak gerek r. Eğ t mde bu bo-
                                                          adlı eserde bolca var. Kartal Uçuşu, Yazı
             ç nden sadır olmuş olması kadar d kkat
                                                          Tahtası ve Uyuz adlı öyküler bahsett ğ m z
            çeken b r başka yönü  se kullandığı d l n;
                                                          temalarıyla b r çırpıda söyleneb lecek h -
            duru,  çten ve sıcak kel melerle örülü ol-
                                                          kâyelerd r.
            ması. Okurun da b r şek lde yaşamış oldu-
                                                                                                                                                             Naman BAKAÇ
            ğu b ld k h kâyeler olunca, eser n s z  k ta-    K tab   le   lg l   söyleyeb leceğ m z
            bın  yüzy rm sek z nc   sayfasına  nasıl  sü-  olumsuz hususlardan b r , k m  h kâyele-
            rükled ğ n  fark edem yorsunuz b le. Eser-    r n alalade yazılmış h ss  ver yor olması. Bu
            dek  duru d le d kkat çekm şsek de, teş-      h kâyelerde hızlı geç şler n ya da h kâye-




            40 KALEMYÂR                                                                                                                                                                   SAYI 2     41
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47