Page 68 - GençNazar - Edebiyat Kültür ve Sanat Dergisi
P. 68

Sayı: 3 /   2021


              çocuğu d j tal kuşatma altında kend  mental -  lükler   ç n  yet şt r len  kayıp   nsanlar  yok
              n ze  uygun  olarak  sarmalladığınızı  düşünür-  muydu? Vardı. Pek  ş md  yaygın, ücretl , gö-
              ken (çoğu çocuk mühend sl kler nde  olduğu    nüllü,  k m    nternet/oyun  salonlarında   k l ,
              g b )  bambaşka  b r  şey  daha  oluyor;  b r  yan   üçlü gruplar ve bazan küresel çapta b r ‘oyun’
              etk , tahm n ed lmeyen başka b r sonuç: Ço-   grubu   le  b r  ay n  havasında  gerçekleşt r len
              cukluğun d j tal zeh rlenmes .                özel seanslara ne demel y z? Oyunda ağır, gün-
                 Hayır, baş dönmes , kusma, terleme bel rt -  cel  s lahlar  alınıyor,  stratej ler  bel rlen yor
              ler  değ l. Merkezs zleşme, her tür değer yargı-  sonra sonu gelmez b r  nsan avı başlıyor. Ölüm,
              sına  l şk n bel rg n kayıtsızlık ya da yok sayma,   ölüm, ölüm.
              hayatın  gündel k  hareket  ve  alışkanlıklarının   Şu kadar bas t değ l: ne olacak canım, ek-
              m n m ze ed lerek göz ve parmak dev -                randa b rkaç cav cuv, heps  bu.
              n m   ç nde şek llenen m kro b -                             Hayır, ‘off’  düğmes n   kapa-
              yoloj k farklılaşma da değ l.                               tınca her şey orada kalmıyor.
                 D j tal  uzamda  fil zle-                                    ‘Oraya’ ‘buradan’  g d yor
              nen  onlarca  yen    nsan                                       zaten  ve  orada  sadece
              alışkanlığı ve akışkanlı-                                        yaygınlaşıyor. Ama d j -
              ğı   çer s nde  belk   de                                         tal  der nl ğ n  her  gün
              en ürkütücü olanı ağır                                            büyüdüğü  zamanlar-
              ş ddet n ve yok ed l ş-                                            dayız ve artık şu soru-
              ler  d z s n n  sıradan-                                           yu sorab l yoruz: Orası
              laşması  ve  belk   m l-                                           burayı mı bel rl yor, bu-
              yonlarca  defa   zlen-                                            rası  orayı  mı?  Bunun               fasında yıllar sonra yanıldıklarını  t raf ed yor-  kıyamet  yaklaşıyor’  tarzında  serzen şler  var-
              mes /eylemlenmes                                                  b r cevabı ve bu ceva-                lar, çünkü ‘acele ve ger den’ gel yorlar. D j tal-  mış. Ş md k  tabletlerde de durum pek farklı
              sonrasında  oluşan ‘nor-                                         bın b r önem  var mı?                  leşmem ş son çocuk da kaybed ld ğ nde y ne   değ l. Sadece ‘köyün/kab len n’ sınırları değ ş-
              malleşme’  gerçeğ .  Algısı                                       Doğası gereğ  na f, sa-               hata yaptıklarını söyleyecekler. D j tal t msa-  t , o kadar.
              değ l, gerçeğ .                                              vunmasız,   nce,  kırılgan  ve             hın gözyaşları.                                Her şey n ‘zeh r’, öneml  olanın ‘doz’ oldu-
                 Böyle olmasa sabah kahval-                             kend s ne  mahsus  b yoloj k  ve                El nde akıllı telefon ya da tablet yle odası-  ğunu b lenler, çocukluğun d j tal zeh rlenmes
              tısını yapıp çocuğunu öperek evden                     algı gerçekl ğ  olan çocuktan elb rl -           na veya yatağına çek len her çocuk dünyanın   konusundak  end şeler n de yerl  ya da yers z
              ayrılan, sonra da askerî üssündek  görev n n    ğ yle vahş , duyarsız, hunharca ş ddet uygu-            en ç rk n, en kr m nal, en şöyle böyle sokakları-  olduğuna karar vereb lecekt r.
              başına  oturup  önündek   kumanda  masasın-   layab l r b r k ml k m  ürett k? Melek g b  uyu-          na g r p gezeb l r ve artık ona ebeveyn n ya da   ‘Çocuk  ben   meşgul  etmes n’  d ye  d j tal
              dan (çocukların d j tal oyun konsolundan fark-  yan çocuklar dünyasından, elektron k canavar            başka b r otor ten n yapab leceğ  pek b r şey   akış nehr ne atılan çocuklar, yahut ‘eğ t mc n n
              sız) gerçek uçakları hareket ett ren düğmelere   kâbuslarıyla uyanan çocukların dünyasına hoş           yok.  Acı  ama  şöyle:  onlar  artık  b r  anlamda   konforu yüksels n’ d ye akıllı araç gereçlerle do-
              basarak onları havalandıran ve Afgan stan, Su-  mu geld k?                                              s z n çocuğunuz olmaktan çıkab l yorlar, buna   natılması talep ed len eğ t m s stem n n bek-
              r ye, Irak g b  ülkelere bombaları boşalttıktan   K mse   stat st klere  boğulmak   stemez.             alışsanız  y  olur. El n zde ş ddet ya da muhtel f   led ğ  ger  dönüşler, beklend ğ  g b  olmaya-
              (ve tab   gerçek bombaların düştüğü yerdek    Fakat d j tal dolayımlı çocuk ps k yatr s  ver ler        yasaklar  dışında  b r  şey  yok  ve  onların  da   cak.
              gerçek  nsan ölümler n  de  stat st k raporları-  merak  edenlere  çok  şey  söylüyor.  Çocukluk,      çözüm olmadığı ortada.                          Yaralanmış yahut zeh rlenm ş çocuk b l n-
              na  ekleyerek)  sonra  yen den  üsse  döndüren   artık Kafdağı’nın arkasına saklanab len b r şey          Şunu kabul edel m k  çocuklar artık d j tal   c n n  yaraları,  yet şk n  dönemde  kapanmak
              çok gel şm ş ülkeler n adamı ne h ssed yor ola-  değ l. D j tal dünyanın dışına çıkıp klas k ço-       s stem n ‘değerl ’ b r parçası. H çb r şey n b r   şöyle dursun daha da açılab l yor. ‘Uyumsuzla-
              b l r?  Sonra  öğle  yemeğ    ç n  tekrar  ev ne   cukluk nefes n  alab len b r varoluş  mkânı ebe-    parçası ve köles  olmadığına  nandırılmış b r   rın,  mutsuzların,  doyumsuzların,  anlamsızla-
              dönüp çocuğunu öpüyor.                        d yyen yok olmuş g b .                                   çocukluk aklı; bazan ebeveyn yle b rl kte. B r   rın’ dünyasının sürekl  gen şl yor olması k m-
                 Kötülüğün sıradanlaşmasının anlamı üzer -    Acıklı olansa, henüz d j talleşmem ş çocuk             dönem  d j tal  ortamlarda  ç ftç l k  b le  yapa-  sen n uykusunu kaçırmıyor. Ney  bekl yorlar, o
              ne  yeter   kadar  düşündüğümüzü  sanmıyo-    alanlarının azgel şm ş zavallı alanlar kabul ed -        cak, hayvanlar yet şt recek kadar ‘doğal’ ve ağır   dünyanın sâk nler  tarafından tatsız b r şek lde
              rum.                                          l p, oradak  çocukların yardıma muhtaç b rer             s lahlarla sürekl  ‘kötüler ’ avladığına  nanacak   uyandırılmayı mı? Yoksa herşey, d j tal zomb -
                 B r  zamanlar  k m   egemenler  tarafından   nesne g b  görülmes . T caret ve b l m maalesef        kadar ş ddet n  ç nde.                       ler n  uyuyan  zomb ler   uyandırmasından  mı
              özel kötülük eğ t m nden geç r l p özel kötü-  hep önden g d yor g b  görülüyor ama her de-               Esk  Sümer tabletler nde ‘gençl k bozuldu,    baret? Ned r?





          66                                                                                                                                                                                                 67
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72