Page 66 - GençNazar - Edebiyat Kültür ve Sanat Dergisi
P. 66

dak   ver   tabanına  g rmemek  artık  mümkün   rak yavaş yavaş, dalgınca çıkıyorlar okulların-
                                                                                                                     değ l. Oradasınız 1 ve 0’ ların arasında b r yerde.  dan. B rb rler n n v deosunu çek p yayınlıyor-
                                                                                                                        Çocuk nerede pek ?                         lar, kend  sınıflarını ve kend ler n  d j tal mey-
                                                                                                                                                                   danlarda ‘paylaşıyorlar.’ Başka paylaşımları da
                                                                                                                        İç nde. Hemen bütün d j tal gelecek kurgu-
                                                                                                                     larının b raz merkez nde b r yerde. Her yaşta    ç ndek  ve uzantısındak  her tür kültür ve çe-
                                                                                                                     çocuk  ç n en bas t nden en sofist kes ne kadar   rezlerle alıyor, yayıyorlar.
                                                                                                                     b nlerce  oyun,  s te  ve  devasa  b r  d j tal  kül-  Ne var bunda, d yeceks n z. Ç ft yönlü pay-
                                                                                                                     tür/eğlence altyapısı, endüstr yel bakışla çok-  laşım/etk leş m yoluyla dünyaya entegre olu-
                                                                                                                     tan şek llenm ş bulunuyor.                    yor vs.
                                                                                                                        Kaldı k  dünyadak  değ ş k eğ t m s stemler    Mümkün, belk  de öyle oluyor. Fakat sorun
                                                                                                                     de gönüllü olarak, çeş tl  eğ t m materyaller y-  belk  de şu: Çocuk/genç (ya da yet şk n) kend
                                                                                                                     le çocukluğun d j talleşmes n n b r parçası ol-  merkez n , kend  dünyasını kaybed yor. Hem
                                                                                                                     mayı sürdürüyor.                              bu yoğun ve b tmeyen d j tal akış d kkat anla-
                                                                                                                                                                   mında merkez leşmey  yok ed p özney  mer-
                                                                                                                        Özell kle  k  b nlerden sonra d j tal b r dün-
                                                                                                                     yanın  ç ne doğan çocuk gerçekl ğ , etk s  azal-  kezs zleşt r yor; hem de mekansal a d yet anla-
              ÇOCUĞUN DİJİTALLEŞMESİ                                                                                 mayan ve artık ger  dönüşü de mümkün olma-       Bu durum salt yet şk nler n ve s stem n em-
                                                                                                                                                                   mında b r merkez artık  ulaşıyor.
                                                                                                                     yan yen  zamanların kapısını açtı.
                                                                                                                        Açılan bu yen  zamansal kapıdan önce ye-   poze ett ğ  k m  değerler n sonsuza kadar par-
                                                                                                                                                                   çalanması  le sınırlı b r sonuç  çerm yor. A le,
                      Çocuğun Dijital Zehirlenmesi                                                                   t şk nler g rd yse de çocuk parmağının tuşlar-  sokak, mahalle, toplum g b  değ ş k ölçekler-
                                                                                                                     da hızla dolaşmaya başladığı görüldü. Tar h n
                                                                                                                     belk  de  lk örneğ  olarak, babaların çocukların-  dek   anlamsal  kümeler n  çoktan  atom ze
                                                    Mevlâna İDRİS                                                                                                  olmuş k ml k b leşenler  bu defa doğrudan öz
                                                                                                                     dan b r şey öğrend ğ  b r dönem başladı.
                 Esk  dünya esk de kaldı. B rdenb re.       ları, her tür tehl kel  b lg ye kolay er ş m, tüm           Hızlıydı çocuklar. D j tal ortam onların b yo-  ve tek l k ml ktek  parçalanma ve atom ze ola-
                                                                                                                                                                   rak k ml ks zleşme/ b r yere a t olmama hâl n
                 Parad gma  değ şt .  Yüzlerce  yıllık   let ş m   toplumların değer yargılarını, yasalarını fütur-  loj k, bey nsel ve ruhsal hızlarına yet şmek  ç n    ml yor.
               tarzları b rden çöp oldu.                    suzca  hlâl eden g r ş mler, her türlü küresel suç       ordular  kurdu.  Sayısız  yazılımcı,  sanatçı  ve
                                                            organ zasyonu,  e-t caret n  yaygın  ve  sınırsız                                                         Toplumsal ya da b reysel k ml k bütünlüğü-
                 İnsanlar gazete, telgraf, mektup, radyo, te-                                                        yazar  çocuklar/gençler   ç n  aşırı  caz p  prog-  nün ne anlama geld ğ n  önemsem yorsanız,
               lev zyon, har ta, pusula, şeh r rehber , alışver ş   g b   gözüken  gel ş m ,  uluslararası  devr ye   ramlar, oyunlar üret p pazarda yaymaya başla-  bu  parçalanmayı  da  önemsem yor  olab l rs -
               mağazaları,  b let,  telefon  ve  daha  başka  ne   gezen elektron k pol sler…                        dı.                                           n z. Ama bu önemsememe hâl , her  k  k ml k
               varsa  cepler nde  taşımaya  başladı.  İnternet   Her  şey n ‘d j talleşmes ’  an  meseles ym ş          Küresel köy söylem  oyunlar ve  lg ler üze-  alanına a t parçalanmanın sonuçlarını önem-
               geld , şeyler oldu.                          g b   görünüyor,  asla  d j talleşmeyecek  temel         r nden b r anda gerçek zamanlı b r eyleme dö-
                                                            bazı şeyler n varlığına rağmen. Çünkü ‘trend’                                                          s z kılmaya yetm yor. Sosyologlarla b rl kte ps -
                 Evden çıkarken cep telefonunu unutan b r                                                            nüştü. Önceler  akşam olunca sokaktak  oyu-   k yatrlar bu d j tal çağın get rd ğ  değ ş k, daha
               end şeyle kıvranmaktansa ger  dönüp cep te-  öyle. ‘Sanalda yoksan gerçekte yoksun’ algısı; t -       nundan sofraya çağırılan çocuklar, ş md lerde   önce  rastlamadıkları  kaos  ve  sorunları  önce
               lefonunu almadan o günü yaşanamaz kabul et-  caret , sanatı, b l m , medyayı ve d ğer başka           b lg sayar  ekranı  başındak   oyundan  sofraya   açıklamak, sonra da –mümkünse- çözeb lmek
               meye başladı.                                alanları  d j tal  başkentler n  d j tal  meydanla-      çağrılmaya başlandı. Önceler  ‘sokaktan eve g r-   ç n kafa patlatıyor…
                                                            rında görünmeye zorluyor.                                m yor’ d ye eleşt r len çocuk, artık ‘odasından
                 Bunun b r ağırlık mı yoksa hafifl k m  oldu-                                                                                                          Çocuğa  yönel k  olarak  oyunla  başlayıp
                                  1
               ğu henüz kes nleşm ş değ l. B lg sayarların ve   Sadece cep telefonları değ l, evler, arabalar        dışarı çıkmıyor’ d ye eleşt r lmeye başlandı.  başka (kültür, tüket m,  deoloj  vs) alanlardak
               onlarca  açık  pencereyle   let ş m   ç nde   ken   da ‘akıllanırken’  nsan bu aşırı hız  ç nde ters ne   İnternet kafelerdek  oyun parkurları ve ek-  ‘kuşatma’  le devam eden d j tal  lg  kuşku yok
               ölen ‘kullanıcıların’ görüldüğü b r zamandayız   daha yalnızlaşıyor, çöküyor, ‘del r yor.’            randak  bol efektl  görsel dünya karşısında eğ -  k   s stem/çocuk   l şk s n n  d j tal  alandak   b r
               ve  sonuçları  tahl l  aşamasına  yetecek  kadar   İnsan tek  bu d j tal sel n önündek  d j tal b r   t m hayatının sıkıcılığından dem vuran sesler   uzantısının,  hegemon k  yaklaşımının  güncel
               uzun b r zaman geç rm ş değ l z.             yaprağa  dönüşürken,  çocuk  ded ğ m z  özne             daha da yüksek perdeden gündemde artık.       vers yonundan  başka  b r  şey  değ l.  S ste-
                                                            de payına düşen  bu yen  dünyada fazlasıyla alı-
                 Bazan küresel ölçekte dolaşıma g ren b r b r                                                           Son ders n z l  çaldığında okuldan neşeyle   m n/yet şk n n çocukla  l şk  ve  let ş m ndek
               v rüs, uluslararası güvenl k alarmların çalması-  yor.  Nasıl  almasın  k ,  ş md lerde  sağlık  s ste-  fırlayıp ‘kaçan’ çocuklar, ş md lerde -bazı yasak-  genel  mantık  örgüsü  burada  da  sürmekte.
               na yol açıyor: sığınaklara!                  m nden  tutun  bankacılığa,  haberleşmeden               lara rağmen- cepler nde, çantalarında taşıdık-  Fakat yen  ve belk  de öngörülemez olan şu: S z
                                                            tutun hukuk uygulamalarına kadar her alan-               ları akıllı telefonlarla, tabletlerle oyun oynaya-
                 Elektron k arka planlı as metr k terör saldırı-





          64                                                                                                                                                                                                 65
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71